הכל לשם שמים
חידושי תורה על חומש שמות

הכל לשם שמים

"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר, דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי". (שמות פרק כה)  פירש

בכדי לאהוב צריך להתאמץ
חידושי תורה על חומש שמות

בכדי לאהוב צריך להתאמץ

מספרים על אשה אחת אם לארבעה ילדים שהיתה מפרנסת את הבית ולא עלינו נפטרה לבית עולמה. בעלה התקשה להחזיק את הבית, ועול הפרנסה היה כבד

אין אדם שומע לי ומפסיד
חידושי תורה על חומש שמות

אין אדם שומע לי ומפסיד

וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי: (שמות כה. א-ב) פרשת

תורה בגויים אל תאמין
חידושי תורה על חומש שמות

תורה בגויים אל תאמין

"וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית, וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם, וַיֹּאמְרו, כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע". (שמות כד. ז) מלמד שהקדימו נעשה לנשמע. רבותינו בגמרא במסכת שבת (פח.)

כחם של חז"ל
חידושי תורה על חומש שמות

כחם של חז"ל

לאחר הסיפור העוצמתי של מתן תורה שמופיע בפרשת יתרו. פרשת משפטים כוללת ציווים ורשימת דינים העוסקים בהתנהלות שבין אדם לחברו. "ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם"

גמילות חסדים
חידושי תורה על חומש שמות

גמילות חסדים

יהודי אמיד נכנס לבנק במנהטן ומבקש הלואה 1000 $ לחודש. רואה אותו הפקיד ומתפלא רק החליפה שלו שוה יותר מ – 1000 $ טוב שואל

מה נשתנה אוזן מכל אברים
חידושי תורה על חומש שמות

מה נשתנה אוזן מכל אברים

ואם אמור יאמר העבד, אהבתי את אדוני את אשתי ואת בני לא אצא חופשי וכו', ורצע אדוניו את אוזנו במרצע ועבדו לעולם. (שמות כא. ה-ו).

מדבר שקר תרחק
חידושי תורה על חומש שמות

מדבר שקר תרחק

נאמר בפרשת משפטים (שמות כג) "מדבר שקר תרחק". בגמרא במסכת שבועות (ל.) תנו רבנן, מנין לדיין שלא יעשה סניגורין לדבריו? תלמוד לומר, "מדבר שקר תרחק".

למה זכו הכלבים
חידושי תורה על חומש שמות

למה זכו הכלבים

וְאַנְשֵׁי קֹדֶשׁ תִּהְיוּן לִי וּבָשָׂר בַּשָּׂדֶה טְרֵפָה לֹא תֹאכֵלוּ לַכֶּלֶב תַּשְׁלִכוּן אֹתוֹ: (שמות כב. ל) אומר רש"י: ואנשי קודש תהיון לי. אם אתם קדושים ופרושים

זהירות מונעת אסון
חידושי תורה על חומש שמות

זהירות מונעת אסון

כָּל אַלְמָנָה וְיָתוֹם לֹא תְעַנּוּן: אִם עַנֵּה תְעַנֶּה אֹתוֹ כִּי אִם צָעֹק יִצְעַק אֵלַי שָׁמֹעַ אֶשְׁמַע צַעֲקָתוֹ: (שמות כב. כא, כב) כתב רבינו הרמב"ם זצ"ל:

השכר והעונש גם באופן עשייתן
חידושי תורה על חומש שמות

השכר והעונש גם באופן עשייתן

השבת נקרא על דינים ומשפטים בין אדם לחברו, הכוללים דיני עבד עברי, אמה עבריה, נזקי שור בשור, נזקי שור באדם, נזקי אדם באדם, דיני שומרים

המביט לארץ ותרעד
חידושי תורה על חומש שמות

המביט לארץ ותרעד

בורא העולם מרעיד את עולמו. רעידת אדמה קשה הרעידה את המדינות השכנות אלינו וגבתה את חייהם של עשרות אלפי איש שנקברו חיים תחת בתיהם ורכושם.

הבה נצא לחרות
חידושי תורה על חומש שמות

הבה נצא לחרות

פרשת משפטים עוסקת במשפט העברי המקורי ובזכויותיהם של העבד והשפחה, דיני נזיקין ושומרים, שלא לצער גר, יתום ואלמנה, שלא לקלל אדם ושלא להטות משפט. דינים

גלגולים משפטיים
חידושי תורה על חומש שמות

גלגולים משפטיים

וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם: שמות פרק-כא בזוהר הקדוש נאמר כי כל תורת הגלגולים נמצאים בפסוק זה פעמים שאדם יש לו משפט ובטוח הוא שיצא

אלוהים ניצב בעדת אל
חידושי תורה על חומש שמות

אלוהים ניצב בעדת אל – הסוחר שחזר בגלגול

"וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם" פרשת משפטים דרשו רבותינו (בגיטין דף פח:) "לפניהם – ולא לפני הדיוטות", כלומר, חל איסור לדון בבית דין שאינו דן

לא תחמוד | פרשת יהדות
חידושי תורה על חומש שמות

לא תחמוד

לֹא תַחְמֹד בֵּית רֵעֶךָ לֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ וְשׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ: (שמות כ. יד) מי הגבר היחיד בעולם שבטוח שכאשר הוא

עם ישראל זה לא רק ניסים
חידושי תורה על חומש שמות

עם ישראל זה לא רק ניסים

וַיְשַׁלַּח מֹשֶׁה אֶת חֹתְנוֹ וַיֵּלֶךְ לוֹ אֶל אַרְצוֹ: (פרשת יתרו יח. כז) בתחילת הפרשה מספרת התורה, שיתרו, חותנו של משה, שמע את כל ניסי מצרים,

מידת החסד
חידושי תורה על חומש שמות

מידת החסד

וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה אֶת צִפֹּרָה אֵשֶׁת מֹשֶׁה אַחַר שִׁלּוּחֶיהָ: (שמות יח. א) מסביר רש"י: אחר שילוחיה. כשאמר לו הקב"ה במדין לך שוב מצרימה. ויקח

לדעת לקבל ביקורת
חידושי תורה על חומש שמות

לדעת לקבל ביקורת

נָבֹל תִּבֹּל גַּם אַתָּה גַּם הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר עִמָּךְ כִּי כָבֵד מִמְּךָ הַדָּבָר לֹא תוּכַל עֲשׂהוּ לְבַדֶּךָ: (חומש שמות יח. יח) מאז ומעולם פשוטי העם

לא מספיק לשמוע
חידושי תורה על חומש שמות

לא מספיק לשמוע

וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ כִּי הוֹצִיא יְהוָֹה אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם: (חומש שמות פרק-יח) כמה מוכן

להבין את המסר
חידושי תורה על חומש שמות

להבין את המסר

השבוע שמענו על המקרה הטראגי שאירע בו נהרגו ונפצעו עשרות אלפי אנשים, נשים וטף. האירוע הכי מדובר השבוע בכל העולם כולו, מי לא שמע על

הכל בידיו של הבורא יתברך
חידושי תורה על חומש שמות

הכל בידיו של הבורא יתברך

עשרת הדיברות נחתמות בדיברה האחרונה: "לא תחמוד בית רעך… שורו, עבדו וחמורו". לא לרצות את מה ששייך לחבר שלי. על כך כותב הצדיק ה'בני יששכר'

גר צדק | פרשת יהדות
חידושי תורה על חומש שמות

גר צדק

וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן (שמות פרק-יח) איסור אונאת הגר כולל שתי מצוות לא תעשה מהתורה על פגיעה מילולית או כספית בגר. מקור הדין בתורה נאמר:

אם שמעת – תזוז
חידושי תורה על חומש שמות

אם שמעת – תזוז

"וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ" (פרשת יתרו יח. א) 'פעולת ההסחה' היא אחד מתכסיסי המלחמה הידועים

איך לשפוט את העם
חידושי תורה על חומש שמות

איך לשפוט את העם

"וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיֵּשֶׁב מֹשֶׁה לִשְׁפֹּט אֶת הָעָם וַיַּעֲמֹד הָעָם עַל מֹשֶׁה מִן הַבֹּקֶר עַד הָעָרֶב" (שמות יח, יג). על פסוק זה, מביא רש"י את דברי

שטן מלפנינו ומאחרינו
חידושי תורה על חומש שמות

שטן מלפנינו ומאחרינו

וַיִּסַּע מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים הַהֹלֵךְ לִפְנֵי מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל וַיֵּלֶךְ מֵאַחֲרֵיהֶם וַיִּסַּע עַמּוּד הֶעָנָן מִפְּנֵיהֶם וַיַּעֲמֹד מֵאַחֲרֵיהֶם: וַיָּבֹא בֵּין מַחֲנֵה מִצְרַיִם וּבֵין מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל וַיְהִי הֶעָנָן וְהַחשֶׁךְ

מזונותיו של אדם
חידושי תורה על חומש שמות

מזונותיו של אדם

וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה הִנְנִי מַמְטִיר לָכֶם לֶחֶם מִן הַשָּׁמָיִם וְיָצָא הָעָם וְלָקְטוּ דְּבַר יוֹם בְּיוֹמוֹ לְמַעַן אֲנַסֶּנּוּ הֲיֵלֵךְ בְּתוֹרָתִי אִם לֹא: (שמות טז ד')

בין הפטיש לסדן
חידושי תורה על פרשת בשלח

בין הפטיש לסדן

בפרשת בשלח מוצאים אנו את הויכוח האמוני הראשון בעולם שהתרחש על ים סוף, ההיסטוריה מלמדת שעם ישראל חי תמיד במצב של בין הפטיש לסדן עם

נטילת אחריות ומימוש הפוטנציאל האישי
חידושי תורה על חומש שמות

נטילת אחריות ומימוש הפוטנציאל האישי

נס קריעת ים סוף הינו אחד המאורעות המשמעותיים והמשפיעים ביותר בהיסטוריה היהודית. חז"ל והמפרשים שואבים מוסר השכל ורעיונות רבים מנס עצום זה. אחד הרעיונות הידועים

מידת הביטחון
חידושי תורה על חומש שמות

מידת הביטחון

ראש ישיבה ישב עם תלמידיו בין עצי היער והעביר להם שיעור נלהב על כוחה של מידת הביטחון. הוא הביא דוגמה: "ביטחון אמיתי הוא כשאדם יושב

כיצד זוכים להשגה אמיתית
חידושי תורה על חומש שמות

כיצד זוכים להשגה אמיתית

בני ישראל יוצאים ממצרים ופרעה מתחרט על הסכמתו לתת לישראל לצאת מארצו, וכדברי הפסוק בפרשת בשלח: "וַיֵּהָפֵךְ לְבַב פַּרְעֹה וַעֲבָדָיו אֶל הָעָם, וַיֹּאמְרוּ מַה זֹּאת

השקדיה פורחת
חידושי תורה לט"ו בשבט

השקדיה פורחת

יצאתי לרחובה של עיר ושאלתי עוברים ושבים מה זה ט"ו בשבט? קיבלתי כל מיני תשובות, יש מי שאמר זה חג לאילנות, ויש שאמר בט"ו בשבט

טו בשבט – העץ והפירות
חידושי תורה לט"ו בשבט

טו בשבט – העץ והפירות

בספרים הקדושים מובא שבט"ו בשבט נוהגים עם ישראל קדושים, להרבות באכילת פירות (מגן אברהם סי' קל"א) ובספר שבט מוסר (פרק ט"ז), הביא מצוואת רבי אליעזר הגדול,

לדעת להפוך מר למתוק
חידושי תורה על פרשת בשלח

לדעת להפוך מר למתוק

חסיד מהעיר אודסה נכנס פעם אל הרבי הקודם רבי יוסף יצחק, הרבי שאל אותו מה קורה באודסה? החסיד ענה ב"ה יש הרבה שיעורים, החסידים מאוחדים

התמודדות עם בעיות וצרות בחיים
חידושי תורה על פרשת בשלח

התמודדות עם בעיות וצרות בחיים

וַיֹּֽאמְרוּ אֶל מֹשֶׁה הֲמִבְּלִי אֵין קְבָרִים בְּמִצְרַיִם לְקַחְתָּנוּ לָמוּת בַּמִּדְבָּר מַה זֹּאת עָשִׂיתָ לָּנוּ לְהֽוֹצִיאָנוּ מִמִּצְרָֽיִם: (שמות יד. יא) וַיִּסְעוּ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּדְבַּר

השלך על ה' יהבך
חידושי תורה על פרשת בשלח

השלך על ה' יהבך

מובא ב"חפץ חיים" על התורה (פרשת בשלח) שפירש את הפסוק "השלך על ה' יהבך והוא יכלכלך": משל למה הדבר דומה, להלך עני ההולך בדרך עם

גאולה באמונה
חידושי תורה על חומש שמות

גאולה באמונה

"וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (שמות י"ג יח). פרשת בשלח: פרשת השבוע עוסקת בדברים הגדולים, ביציאת מצרים, בקריעת ים סוף, אבל היא מתחילה בפסוק

אריה שאג מי לא ירא | פרשת יהדות
חידושי תורה לחודש אלול

אריה שאג מי לא ירא

כידוע דרשו דורשי רשומות: "אריה" ר"ת אלול, ראש השנה, יום הכיפורים, הושענא רבה. על זה אומר הנביא "אריה שאג מי לא יירא", אלו הימים בהם

כי יהיה בך אביון | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת ראה

כי יהיה בך אביון

כִּי יִהְיֶה בְךָ אֶבְיוֹן מֵאַחַד אַחֶיךָ… (פרשת ראה טו, ז) את הביטוי "אחד העם" (בראשית כו. י'), מסבירים חז"ל: "המיוחד שבעם" (רש"י שם), הוא המלך.

מצוות מתן בסתר | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת ראה

מצוות מתן בסתר

כִּי יִהְיֶה בְךָ אֶבְיוֹן מֵאַחַד אַחֶיךָ בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ בְּאַרְצְךָ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ לֹא תְאַמֵּץ אֶת לְבָבְךָ וְלֹא תִקְפֹּץ אֶת יָדְךָ מֵאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן: כִּי

והייתם נקיים מה' ומישראל | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת ראה

והייתם נקיים מה' ומישראל

שְׁמֹר וְשָׁמַעְתָּ אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּךָּ לְמַעַן יִיטַב לְךָ וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ עַד עוֹלָם כִּי תַעֲשֶׂה הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר בְּעֵינֵי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ: (פרשת ראה

מעלת השמיעה | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת ראה

מעלת השמיעה

אֶת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם: וְהַקְּלָלָה אִם לֹא תִשְׁמְעוּ אֶל מִצְוֹת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם וְסַרְתֶּם מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר

הברכה והקללה כאחד | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת ראה

הברכה והקללה כאחד

רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה: (פרשת ראה יא. כו') מדוע נאמר "ברכה וקללה" כאחד, ולא "ברכה או קללה"?אמר ר' זירא "הני בבלאי טפשאי

שניים מקרא ואחד תרגום על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת ראה

שניים מקרא ואחד תרגום – ראה

{כו} רְאֵה אָֽנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָֽה:  מ  רְאֵה אָֽנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָֽה:  ת  חֲזֵי דִי אֲנָא יָהֵב קֳדָמֵיכוֹן יוֹמָא דֵין בִּרְכָן וּלְוָטִין: {כז} אֶת הַבְּרָכָה אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ

תרגום יונתן על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת ראה

תרגום יונתן על פרשת ראה

{כו} ראה אנכי אָמַר משֶׁה נְבִיָא חֲמוֹן דַּאֲנָא מְסַדֵּר קֳדָמֵיכוֹן יוֹמָא דֵין בִּרְכָתָא וְחִילוּפָהּ: {כז} יַת בִּרְכָתָא אִין תְּקַבְּלוּן לְפִיקוּדַיָא דַיְיָ אֱלָהָכוֹן דַּאֲנָא מְפַקֵּיד לְכוֹן יוֹמָא דֵין: {כח} וְחִילוּפָא אִין

דעת זקנים על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת ראה

דעת זקנים על פרשת ראה

{כו}ראה. זה אני אומר לך שתבחר בחר לך באותו שאמר אנכי ה' אלהיך. ד"א ראה אנכי שבחרתי בטובה ולפי' אני משונה מכל שנאמר ומשה לא ידע

כלי יקר על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת ראה

כלי יקר על פרשת ראה

{כו}ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה. ראה כמדבר ליחיד, לפניכם כמדבר לרבים, לפי שאמרו רז"ל (קידושין מ:) לעולם ידמה לאדם כאלו היה כל העולם מחצה על מחצה

בעל הטורים על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת ראה

בעל הטורים על פרשת ראה

{כו}ראה אנכי. אמר לשון יחיד ופי' ראה אמר לכ"א ואחד וי"מ ליהושע אמר ראה אנכי והזהירו לברך את ישראל כשיעברו את הירדן וי"א לפי שקללות

שפתי חכמים | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת ראה

שפתי חכמים על פרשת ראה

{כו}א רצל"ת והלא הקללות נאמרו לעיל בפרשת בחקותי ולקמן בפרשת כי תבא ומתרץ האמורות בהר גריזים וכו' ופירוש נותן מסדר לפניכם היום:{כז}ב רצונו לתרץ הוה ליה למימר

אור החיים על הפרשה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת ראה

אור החיים על פרשת ראה

{כו}ראה אנכי נותן וג'. צריך לדעת למה אמר לשון ראיה על הדברים, עוד אמרו אנכי, עוד למה אמר לשון יחיד כיון שכל הפרשה כולה בלשון רבים

רמב"ן על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת ראה

רמב"ן על פרשת ראה

{כט}ונתתה את הברכה על הר גרזים. כתרגומו ית מברכיא את המברכים על הר גרזים כלפי הר גריזים לשון רש"י ואיננו נכון כפי פשוטו כי עדין

על מה ולמה תתגאה | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת עקב

על מה ולמה תתגאה

וְלֹא תָבִיא תוֹעֵבָה אֶל בֵּיתֶךָ (פרשת עקב ז. כו') הצדיק רבי לוי יצחק מברדיטשוב היה אומר: המכניס גאוה אל תוך לבו עובר ב"לא תעשה" של

חשיבה לטווח רחוק | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת עקב

חשיבה לטווח רחוק

"וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְשָׁמַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ אֶת הַבְּרִית וְאֶת הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ": (פרשת עקב ז, יב) "והיה

זכות אבות | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת עקב

זכות אבות

"וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְשָׁמַר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ אֶת הַבְּרִית וְאֶת הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ": (פרשת עקב ז, יב) בנוהג

שניים מקרא ואחד תרגום על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת עקב

שניים מקרא ואחד תרגום – פרשת עקב

{יב} וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה וּשְׁמַרְתֶּם וַֽעֲשִׂיתֶם אֹתָם וְשָׁמַר יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ לְךָ אֶֽת הַבְּרִית וְאֶת הַחֶסֶד אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַֽאֲבֹתֶֽיךָ:  מ  וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה

תרגום יונתן על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת עקב

תרגום יונתן על פרשת עקב

{יב} והיה עקב וִיהֵי חוֹלַף דִּי תְקַבְּלוּן יַת דִּינַיָא הָאִילֵין וְתִנְטְרוּן וְתַעַבְדוּן יַתְהוֹן וְיִנְטַר יְיָ אֱלָהָכוֹן לְכוֹן יַת קְיָימַיָא וְיַת חִסְדָא דִי קַיֵּים לְאַבְהַתְכוֹן: {יג} וִירַחֲמִינְכוֹן וִיבָרְכִינְכוֹן וְיַסְגִינְכוֹן

דעת זקנים על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת עקב

דעת זקנים על פרשת עקב

{יב}והיה עקב תשמעון. פירש"י מצות שאדם דש בעקביו כלו' מצות קלות וזהו שאמר דוד למה אירא בימי רע עון עקבי יסובני. אמר דוד ממצות חמורות שבתורה

כלי יקר על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת עקב

כלי יקר על פרשת עקב

{יב}והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה. פירש"י אם המצות קלות שבני אדם דשים בעקביהם תשמעון. לא רצה לפרש עקב זה מלשון עקב אשר שמע אברהם בקולי (בראשית

בעל הטורים על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת עקב

בעל הטורים על פרשת עקב

{יב}והיה עקב. לעיל מיניה כתיב היום לעשותם וסמיך ליה עקב כלומר היום לעשותם אבל שכרם בעקב פי' בסוף. עק"ב תיבות יש כיו"ד הדברות הראשונות וזהו

שפתי חכמים | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת עקב

שפתי חכמים על פרשת עקב

{יב}א ר"ל מה דכתיב עקב שהוא לשון יען משמע דודאי הוא שישמעו אל המצות כמו באברהם דכתיב עקב אשר שמע בקולי וגו' קאי אדבר שהוא ודאי

רמב"ן על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת עקב

רמב"ן על פרשת עקב

{יב}עקב. כמו בעבור וכן עקב אשר שמע אברהם בקולי (בראשית כו ה) וכתב רש"י אם המצות הקלות שאדם דש בעקביו תשמעון ישמור לך השם הבטחתו והזכיר הכתוב

אור החיים על הפרשה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת עקב

אור החיים על פרשת עקב

{יב}והיה עקב תשמעון וגו'. צריך לדעת אומרו והיה מה יהיה, אם השמירה שהוא אומר בסמוך, לא היה צ"ל אלא עקב תשמעון ושמר, ומה צורך בתיבת והיה, עוד

נחמו נחמו עמי | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת ואתחנן

נחמו נחמו עמי

נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יֹאמַר אֱלֹהֵיכֶם: (ישעיה מ. ב') לאחר קריאת הפטרת חזון, בה רואים אנו כי כאב אוהב ודואג המוכיח מידי פעם את בניו. כן

אהבת ה' | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת ואתחנן

כיצד ניתן לצוות על אדם לאהוב את ה'

וְאָהַבְתָּ אֵת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ: (פרשת ואתחנן ו. ה') כיצד ניתן לצוות על אדם לאהוב את ה' שואל הרמב"ם? וי"ל

כל דעביד רחמנא לטב עביד | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת ואתחנן

כל דעביד רחמנא לטב עביד

וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ כִּי יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת אֵין עוֹד: (פרשת ואתחנן ד. לט') מובא בשמו של "האלשיך הקדוש"

פרידת מנהיג | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת ואתחנן

פרידת מנהיג

וַיהוָה הִתְאַנֶּף בִּי עַל דִּבְרֵיכֶם וַיִּשָּׁבַע לְבִלְתִּי עָבְרִי אֶת הַיַּרְדֵּן וּלְבִלְתִּי בֹא אֶל הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה: כִּי אָנֹכִי מֵת בָּאָרֶץ

עם חכם ונבון | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת ואתחנן

עם חכם ונבון

וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה: (פרשת ואתחנן ד'.

חכמת התורה | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת ואתחנן

חכמת התורה

וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻקִּים הָאֵלֶּה וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה: (פרשת ואתחנן ד'.

אל יתייאש מן הרחמים | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת ואתחנן

אל יתייאש מן הרחמים

וָאֶתְחַנַּן אֶל יְהוָה בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר: (פרשת ואתחנן ג. כג') במדרש נאמר: אמר ר' חמא בר חנינא אם ראה אדם שהתפלל ולא נענה, יחזור ויתפלל

כחה של תפילה | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת ואתחנן

כחה של תפילה

וָאֶתְחַנַּן אֶל יְהוָה בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר: (פרשת ואתחנן ג. כג')אֶעְבְּרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן הָהָר הַטּוֹב הַזֶּה וְהַלְּבָנוֹן: (דברים ג'. כה')

עבודת ה' אמיתית | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת ואתחנן

עבודת ה' אמיתית

וָאֶתְחַנַּן אֶל יְהוָה בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹר: (פרשת ואתחנן ג. כג') בגמרא (סוטה יד) מובא: "מפני מה נתאוה משה ליכנס לארץ ישראל, וכי לאכול מפריה הוא

שניים מקרא ואחד תרגום על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת ואתחנן

שניים מקרא ואחד תרגום – ואתחנן

{כג} וָֽאֶתְחַנַּן אֶל יְהֹוָה בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹֽר:  מ  וָֽאֶתְחַנַּן אֶל יְהֹוָה בָּעֵת הַהִוא לֵאמֹֽר:  ת  וְצַלֵיתִי קֳדָם יְיָ בְּעִדָנָא הַהִיא לְמֵימָר: {כד} אֲדֹנָי יֱהֹוִה אַתָּה הַֽחִלּוֹתָ לְהַרְאוֹת אֶֽת עַבְדְּךָ אֶת גָּדְלְךָ

תרגום יונתן על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת ואתחנן

תרגום יונתן על פרשת ואתחנן

{כג} ואתחנן וּבָעִית רַחֲמִין מִן קֳדָם יְיָ בְּעִידָנָא הַהוּא לְמֵימָר: {כד} בְּבָעוּ בְּרַחֲמִין מִן קֳדָמָךְ יְיָ אֱלהִים אַנְתְּ שָׁרִיתָ לְאַחֲזָאָה יַת עַבְדָךְ יַת רְבוּתָךְ וְיַת גְּבוּרַת יְדָךְ תַּקִיפְתָּא

דעת זקנים על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת ואתחנן

דעת זקנים על פרשת ואתחנן

{כג}ואתחנן אל ה'. שבעה שמות נקראו לתפלה ואלו הן תפלה תחינה צעקה זעקה נפילה פגיעה רנה ובכלן לא התפלל משה אלא בתחנה ולמה לפי שבשעה שאמר

כלי יקר על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת ואתחנן

כלי יקר על פרשת ואתחנן

{כג}ואתחנן אל ה' בעת ההיא לאמר. פירש"י אע"פ שיש לצדיקים לתלות במעשיהם הטובים מ"מ אינן מבקשים כ"א מתנת חנם. (ספרי ואתחנן כג) וקשה על זה מהיכא תיסק אדעתין

בעל הטורים על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת ואתחנן

בעל הטורים על פרשת ואתחנן

{כג}ואתחנן. לעיל כתיב לא תיראום חזקתי את ישראל אולי ירחם עלי: ואתחנן. בגימטרי' שירה שאמר לפניו שירה כדי שישמע תפלתו: סמך ה' אלהיכם לואתחנן לומר שויתי

שפתי חכמים | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת ואתחנן

שפתי חכמים על פרשת ואתחנן

{כג}א דאם לא כן הל"ל ואתפלל: ב רצ"ל מהיכן ידע משה לבקש מהקדוש ברוך הוא בקשה אף במתנת חנם ולא בשביל מעשים טובים ועל זה פירש וחנותי וגו': ג דלטעם

רמב"ן על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת ואתחנן

רמב"ן על פרשת ואתחנן

{כג}ואתחנן אל ה' בעת ההוא לאמר. כאשר הזכיר כבוש ארץ סיחון ועוג ואמר (לעיל פסוק כא) ואת יהושע צויתי בעת ההיא הזכיר כי אני לא אעבור שם

אור החיים על הפרשה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת ואתחנן

אור החיים על פרשת ואתחנן

{כג}ואתחנן אל ה' בעת ההיא לאמר. צריך לדעת אומרו בעת ההיא, ורבותינו ז"ל אמרו (ספרי) כשראה שנפל סיחון ועוג לפניו וכו', לדבריהם חוזר למה שלפניו שהיא מלחמת סיחון

קפידתו של צדיק | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת דברים

קפידתו של צדיק

אֵיכָה אֶשָּׂא לְבַדִּי טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם וְרִיבְכֶם: (פרשת דברים א. יב')וריבכם. מלמד שהיו רוגנים: (רש"י) הרידב"ז היה רבה של העיר סלוצק, וכידוע היה מהרבנים התקיפים, קנאי

כבוד תלמיד חכם | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת דברים

כבוד תלמיד חכם

אֵיכָה אֶשָּׂא לְבַדִּי טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם וְרִיבְכֶם: (פרשת דברים א. יב') איכה אשא לבדי. אם אומר לקבל שכר לא אוכל, זו היא שאמרתי לכם לא מעצמי

עונש המבזה תלמיד חכם | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת דברים

עונש המבזה תלמיד חכם

אֵיכָה אֶשָּׂא לְבַדִּי טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם וְרִיבְכֶם: (פרשת דברים א. יב')וריבכם. מלמד שהיו רוגנים: (רש"י) סיפר הגאון רבי שלום שבדרון זצ"ל, סיפור נורא שמעתי מפיו של

תפילה מושלמת | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת מסעי

תפילה מושלמת

וְהִצִּילוּ הָעֵדָה אֶת הָרֹצֵחַ מִיַּד גֹּאֵל הַדָּם וְהֵשִׁיבוּ אֹתוֹ הָעֵדָה אֶל עִיר מִקְלָטוֹ אֲשֶׁר נָס שָׁמָּה וְיָשַׁב בָּהּ עַד מוֹת הַכֹּהֵן הַגָּדֹל אֲשֶׁר מָשַׁח אֹתוֹ

היהודי הגלותי | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת מסעי

היהודי הגלותי

וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֶת מוֹצָאֵיהֶם לְמַסְעֵיהֶם עַל פִּי יְהוָה וְאֵלֶּה מַסְעֵיהֶם לְמוֹצָאֵיהֶם: (פרשת מסעי לג. ב'.) כשאומרים יהודי אומרים גלות, כמה גלויות עבר העם היהודי מראשית

זכרתי לך חסד נעורייך | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת מסעי

וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֶת מוֹצָאֵיהֶם לְמַסְעֵיהֶם עַל פִּי יְהוָה וְאֵלֶּה מַסְעֵיהֶם לְמוֹצָאֵיהֶם: (פרשת מסעי לג. ב'.) היה זה בזמן מלחמת יום הכיפורים. המתח היה בשיאו. יום

תקן עצמך בפרוזדור | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת מסעי

תקן עצמך בפרוזדור

אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָצְאוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְצִבְאֹתָם בְּיַד מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן: (פרשת מסעי לג. א'.) העולם עובר שינויים, דור הולך ודור בא, עמים קמו

מוצאיהם למסעיהם | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת מסעי

מוצאיהם למסעיהם

וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֶת מוֹצָאֵיהֶם לְמַסְעֵיהֶם עַל פִּי יְהוָה וְאֵלֶּה מַסְעֵיהֶם לְמוֹצָאֵיהֶם: (פרשת מסעי לג. ב'.) בתחילת הפסוק נאמר: "מוצאיהם למסעיהם", ואילו בסוף הפסוק נאמר קודם

אלה מסעי בני ישראל | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת מסעי

אלה מסעי בני ישראל

אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָצְאוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְצִבְאֹתָם בְּיַד מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן: וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֶת מוֹצָאֵיהֶם לְמַסְעֵיהֶם עַל פִּי יְהוָה וְאֵלֶּה מַסְעֵיהֶם לְמוֹצָאֵיהֶם: (פרשת מסעי

כחה של מילה | פרשת יהדות
כללי

כחה של מילה

בימים אלו, בהם מדברים רבות על אלימות במשפחה, יש לזכור שאלו הם תחלואי חברה פורקת עול. עלינו נאסר באיסור חמור ומוחלט להרים יד על איש

ויקצוף משה | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת מטות

ויקצוף משה

וַיִּקְצֹף מֹשֶׁה עַל פְּקוּדֵי הֶחָיִל שָׂרֵי הָאֲלָפִים וְשָׂרֵי הַמֵּאוֹת הַבָּאִים מִצְּבָא הַמִּלְחָמָה: וַיֹּאמֶר אֲלֵיהֶם מֹשֶׁה הַחִיִּיתֶם כָּל נְקֵבָה: וַיֹּאמֶר אֶלְעָזָר הַכֹּהֵן אֶל אַנְשֵׁי הַצָּבָא הַבָּאִים

צדיק גוזר והקדוש ברוך הוא מקיים | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת מטות

צדיק גוזר והקדוש ברוך הוא מקיים

לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה: (פרשת מטות ל. ג') "לא יחל דברו" אדם שאינו מחלל דבריו, אלא כל דיבוריו ועניניו אך ורק לשם

סכנה ממחלוקת | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת מטות

סכנה ממחלוקת

יֻתַּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לַעֲבָדֶיךָ לַאֲחֻזָּה אַל תַּעֲבִרֵנוּ אֶת הַיַּרְדֵּן: (פרשת מטות לב. ה') כמה התפלל משה רבנו, כדי שיזכה להיכנס לארץ ישראל! תקט"ו תפילות!

לא יחל דברו | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת מטות

לא יחל דברו

אִישׁ כִּי יִדֹּר נֶדֶר לַיהוָה אוֹ הִשָּׁבַע שְׁבֻעָה לֶאְסֹר אִסָּר עַל נַפְשׁוֹ לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה: (פרשת מטות ל. ג')פרשתנו פותחת בדיני

אל תעברנו את הירדן | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת מטות

אל תעברנו את הירדן

וַיֹּאמְרוּ אִם מָצָאנוּ חֵן בְּעֵינֶיךָ יֻתַּן אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת לַעֲבָדֶיךָ לַאֲחֻזָּה אַל תַּעֲבִרֵנוּ אֶת הַיַּרְדֵּן: (פרשת מטות לב. ה') ני גד ובני ראובן שמקנם היה

שניים מקרא ואחד תרגום על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מסעי

שניים מקרא ואחד תרגום – מסעי

{א} אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵֽי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָֽצְאוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְצִבְאֹתָם בְּיַד מֹשֶׁה וְאַֽהֲרֹֽן:  מ  אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵֽי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָֽצְאוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְצִבְאֹתָם בְּיַד מֹשֶׁה וְאַֽהֲרֹֽן:  ת  אִלֵין מַטְלָנֵי בְנֵי

שניים מקרא ואחד תרגום על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מטות

שניים מקרא ואחד תרגום – מטות

{ב} וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה יְהֹוָֽה:  מ  וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה אֶל רָאשֵׁי הַמַּטּוֹת לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה יְהֹוָֽה:  ת  וּמַלִיל

תרגום יונתן על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מסעי

תרגום יונתן על פרשת מסעי

{א} אלה אִלֵין מַטְלָנֵי בְנֵי יִשְרָאֵל דִי נְפָקוּ מֵאַרַע דְמִצְרַיִם לְחֵילְוַתְהוֹן כַּד אִתְעֲבִידוּ לְהוֹן נִיסִין עַל יַד משֶׁה וְאַהֲרן: {ב} וּכְתַב משֶׁה יַת מַפְקָנֵיהוֹן לְמַטְלָנֵיהוֹן עַל מֵימַר דַיְיָ

תרגום יונתן על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מטות

תרגום יונתן על פרשת מטות

{ב} וידבר וּמַלֵיל משֶׁה עִם אֲמַרְכְּלֵי שִׁבְטַיָא לִבְנֵי יִשְרָאֵל לְמֵימָר דֵין פִּתְגָמָא דְמַלֵיל יְיָ לְמֵימָר: {ג} גְבַר בַּר תְּלֵיסַר שְׁנִין אֲרוּם יִדַר נִדְרָא קֳדָם יְיָ אוֹ יְקַיֵים קְיַים

דעת זקנים על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מסעי

דעת זקנים על פרשת מסעי

{ד}ובאלהיהם עשה ה' שפטים. כלו' ובשופטיהם עשה ה' שפטים לשון נופל על הלשון ולכך נאמר ובאלהיהם והוא ל' דינים כדאמר ונקרב בעל הבית אל האלהים:{נב}ואבדתם את

מה חדש באתר
הישארו מעודכנים

הצטרפו אל רשימת התפוצה שלנו ותקבלו עדכונים בכל מה שחדש