זכרתי לך חסד נעורייך | פרשת יהדות

וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֶת מוֹצָאֵיהֶם לְמַסְעֵיהֶם עַל פִּי יְהוָה וְאֵלֶּה מַסְעֵיהֶם לְמוֹצָאֵיהֶם: (פרשת מסעי לג. ב'.)

היה זה בזמן מלחמת יום הכיפורים. המתח היה בשיאו. יום רדף יום, הגיעו שמועות סותרות ומבולבלות, הציבור בירושלים היה בהאפלה מוחלטת, זועק ומתפלל אל ה'. ובעיצומם של ימי הפחד, שכר ראש ישיבת מיר הגאון רבי חיים שמואלביץ זצ"ל, מונית לנסוע לקבר רחל. מקורביו ניסו להניאו מחמת פחד אותם הימים, אך הוא בשלו. במשך כל הנסיעה שר לעצמו בהתעוררות וברגש את הפסוקים "…קול ברמה נשמע נהי בכי תמרורים רחל מבכה על בניה מאנה להנחם על בניה כי איננו…מנעי קולך מבכי ועיניך מדמעה כי יש שכר לפעלתך נאם יקוק ושבו מארץ אויב, ויש תקוה לאחריתך נאם יקוק ושבו בנים לגבולם".
הגיעו לקבר. רבי חיים נכנס פנימה אל המציבה ואז התפרץ בזעקה נוראה ושוברת לב:
"אמא—-א!!!"

המלווים קפאו על מקומם. הזעקה המזעזעת הפכה בן רגע לבכי סוער ביותר.
"אמא" – השתנק רבי חיים – "הקדוש ברוך הוא מבקש ממך 'מנעי קולך מבכי', אבל אני, חיים הבן שלך, מבקש ממך: אל תפסיקי לבכות! תעוררי רחמים על בנייך הנמצאים פה למטה, אל תרפי…"

ובאותו הערב הגיעה הידיעה על ההדיפה המושלמת של כוחות האויב…!

ימים כאלו עתידים לבוא על עם ישראל מיום היותם למרגלות הר סיני ועד ביאת משיח צדקנו, קולות הבכי הנענים על ידי בורא עולם ושבזכותם העם הקטן והנבדל שורד את כל הניסיונות הקשים הקורות אותו, הם סגולה גדולה ובדוקה לעם ה', אך סגולה זו שואבת את עוצמתה ממקור אמוני חזק ואיתן, לולא אמונה זו לא היו דמעות העם כשוחד המרפא כל מכאוב, דמעות אלו מבוססים על פסוקים אחרים – אף הם בנבואת ירמיה: "הָלֹךְ וְקָרָאתָ בְאָזְנֵי יְרוּשָׁלִַם לֵאמֹר כֹּה אָמַר יְהוָה זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה": (ירמיה ב. ב')

כן, אותם המסעות המפורטות בפרשה זו, מהווים את יסוד אמונתם הנבנית של ישראל, הם עברו עשרות מסעות שכל מסע רצוף ניסיונות אשר הכינו את האומה היהודית לדעת כי "אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל יתייאש מן הרחמים", כי יש מנהיג אחד לבירה, הוא המנסה והוא המרפא, ומנהיג זה אימן את עמו צעד אחר צעד להעמיק את האמונה בו, אמונה אשר קבועה בלב כל יהודי באשר הוא, ניצוץ אלוהי נבנה זה, הוא המקור והכוח העומד אחרי דמעותיו של כל בן אובד ושבמצוקה, שלעולם לא ישובו ריקם.

זכירת התהלכותם של בני ישראל במדבר מסע אחר מסע, גברים, נשים וטף, וכל בהמותיהם תוך כדי תלות מוחלטת באלוקים – למרות הניסיונות הרבים וחלישות הלב הטבעית שעומדת בלב עם שלם שכל חיותו במדבר יבש ושומם – היא עוד מרכיב בסוד נצחיותם של ישראל.

מאת: הרב דוד הכהן – גן יבנה

פוסטים נוספים באתר

תפילה מושלמת | פרשת יהדות
תפילה מושלמת

וְהִצִּילוּ הָעֵדָה אֶת הָרֹצֵחַ מִיַּד גֹּאֵל הַדָּם וְהֵשִׁיבוּ אֹתוֹ הָעֵדָה אֶל עִיר מִקְלָטוֹ אֲשֶׁר נָס שָׁמָּה וְיָשַׁב בָּהּ עַד מוֹת הַכֹּהֵן הַגָּדֹל אֲשֶׁר מָשַׁח אֹתוֹ

קרא עוד »
היהודי הגלותי | פרשת יהדות
היהודי הגלותי

וַיִּכְתֹּב מֹשֶׁה אֶת מוֹצָאֵיהֶם לְמַסְעֵיהֶם עַל פִּי יְהוָה וְאֵלֶּה מַסְעֵיהֶם לְמוֹצָאֵיהֶם: (פרשת מסעי לג. ב'.) כשאומרים יהודי אומרים גלות, כמה גלויות עבר העם היהודי מראשית

קרא עוד »
תקן עצמך בפרוזדור | פרשת יהדות
תקן עצמך בפרוזדור

אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר יָצְאוּ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לְצִבְאֹתָם בְּיַד מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן: (פרשת מסעי לג. א'.) העולם עובר שינויים, דור הולך ודור בא, עמים קמו

קרא עוד »
מבצע מטורף! ניקוי ספות עד הבית

החל מ- 250 ₪ בלבד

עסקים מומלצים באינדקס אנ"ש
דבר תורה על פרשת השבוע
תכנים חדשים שעלו לאתר
הלכות ביקור חולים

להלכה: מצווה לבקר את החולים, ומצווה זו נאמר על כל אחד מישראל. ונאמרו ג' טעמים בכך, ולכן המבקר את החולה צריך לשאול את החולה האם

מה מברכים על חמאת בוטנים?

להלכה: חמאת בוטנים ברכתה 'שהכל נהיה בדברו'. בביאור הדברים: חמאת בוטנים, יש לברך עליו ברכת 'שהכל נהיה בדברו', כמבואר בספר הליכות ברכות (סימן ר"ב אות

מה מברכים על תן צ'אפ?

להלכה: על תן צ'אפ יש לברך 'שהכל נהיה בדברו'. בביאור הדברים: תן צ'אפ הוא מחטיפי התירס, שברכתו 'שהכל נהיה בדברו', וכתב בספר הליכות ברכות (סימן

הנחת אפר בראש החתן בחופה

להלכה: בני אשכנז וחלק מבני הספרדים נהגו להניח אפר בראש החתן במקום הנחת תפילין, כמבואר בגמרא, ואילו חלק מבני הספרדים נהגו שלא להניח אפר, אלא

Translate »