דעת זקנים על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מטות

דעת זקנים על פרשת מטות

{ב}וידבר משה אל ראשי המטות וגו' זה הדבר אשר צוה ה'. נשאל הרשב"ם היכן מצינו שנצטווה משה על פרשת נדרים והשיב דכתיב לעיל מיניה אלה תעשו

כלי יקר על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מסעי

כלי יקר על פרשת מסעי

{א}אלה מסעי בני ישראל. לפי שמשה אמר למעלה אל בני גד ובני ראובן ויניעם במדבר ארבעים שנה, סלקא דעתך אמינא שהיו נדים ונעים כשוכב בראש חבל

כלי יקר על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מטות

כלי יקר על פרשת מטות

{ב}וידבר משה אל ראשי המטות. מה דבר אל ראשי המטות לבני ישראל לאמר, דבר אל ראשי המטות שיאמרו איזו דבר לבני ישראל ולא פירש עדיין מה

אבן עזרא על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מסעי

אבן עזרא על פרשת מסעי

{א}אלה מסעי. כאשר חנו בני ישראל בערבות מואב וישבו שם חדשים עד שבנו הערים הנזכרים ולא זזו משם כי אם אחרי מות אהרן כתב משה

אבן עזרא על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מטות

אבן עזרא על פרשת מטות

{ב}ראשי המטות. לפי דעתי שזאת הפרשה היתה אחר מלחמת מדין ע"כ היא אחריה כמו ותדבר מרים ואהרן במשה אחר ויהיו בחצרות כאשר פירשתי והכ' אמר

בעל הטורים על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מסעי

בעל הטורים על פרשת מסעי

{א}אלה מסעי. מוצאיהם למסעיהם. ובתר הכי הפך וכתב ואלה מסעיהם למוצאיהם לומר שהכל היה ע"פ ה' בין מסע בין מוצא:{ג}ויסעו מרעמסס. ובתר הכי כתיב ויסעו

בעל הטורים על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מטות

בעל הטורים על פרשת מטות

{ב}ראשי המטות. סמך ראשי המטות לנדרים ונדבות דכתיב לעיל לבד מנדריכם ונדבותיכם לומר לך שראשי המטות כופין להביא הנדרים והנדבות כדאמרינן אזהרה לב"ד שיעשוך. וכן

שפתי חכמים | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מסעי

שפתי חכמים על פרשת מסעי

{א}א ר"ל דפארן היה מישור גדול ומקום היה בו שנקרא רתמה שמע מינה דגזירת מרגלים היה ברתמה: ב שלא היתה הגזירה כי אם ל"ח שנה כמו שפירש"י בפרשת

שפתי חכמים | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מטות

שפתי חכמים על פרשת מטות

{ב}א ר"ל למה כתיב אל ראשי המטות ואין לומר דלא אמר פרשה זו אלא לראשי המטות בלבד ולא לכל ישראל דהא נאמר כאן זה הדבר לגזירה

רמב"ן על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מסעי

רמב"ן על פרשת מסעי

{א}אלה מסעי. אחרי נקמת מדין שאמר לו הקב"ה למשה אחר תאסף אל עמיך (לעיל לא ב) ואחרי שחלק ארץ סיחון ועוג ובנו הערים הנזכרות נתן דעתו לכתוב

רמב"ן על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מטות

רמב"ן על פרשת מטות

{ב}וידבר משה אל ראשי המטות. לא הקדים הכתוב לאמר בכאן וידבר ה' אל משה לאמר דבר אל ראשי המטות ואמרת אליהם זה הדבר אשר צוה

אור החיים על הפרשה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מסעי

אור החיים על פרשת מסעי

{א}אלה מסעי וגו'. רז"ל (ב"ר פ"ו) אמרו כל מקום שנאמר אלה פסל הקודמים, ובמה שלפנינו לא ראינו שקדמו במאמר מסעות זולתם לומר שנתכוון הכתוב לפוסלם. והיה נראה

אור החיים על הפרשה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מטות

אור החיים על פרשת מטות

{ב}אל ראשי המטות וגו'. צריך לדעת מה נשתנית מצוה זו שפרט בה הכתוב ראשי המטות, ורז"ל בספרי אמרו לפי שבמאמר החצוצרות הקדים קריאת העדה לנשיאים חש

בדרך שאדם רוצה לילך.. | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת פנחס

בדרך שאדם רוצה לילך..

לְיֵצֶר מִשְׁפַּחַת הַיִּצְרִי לְשִׁלֵּם מִשְׁפַּחַת הַשִּׁלֵּמִי: (פרשת פנחס כו. מט') ה"חפץ חיים" לומד מפרשתנו את מה שאומרים חז"ל "בדרך שאדם רוצה לילך מוליכים אותו", מהפסוק

קנאה טהורה | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת פנחס

קנאה טהורה

בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם… (פרשת פנחס כה. יא' יב') הגמרא בברכות (כ, ע"א) מספרת על רב אדא בר אהבה שראה אישה בשוק שלבשה בגד לא

ויהי אחרי המגפה | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת פנחס

ויהי אחרי המגפה

וַיְהִי אַחֲרֵי הַמַּגֵּפָה: וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן לֵאמֹר: שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל… (פרשת פנחס כו. א' –

בקנאו את קנאתי | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת פנחס

בקנאו את קנאתי

בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם… (פרשת פנחס כה. יא' יב')אַל תִּהְיוּ כְּסוּס כְּפֶרֶד אֵין הָבִין בְּמֶתֶג וָרֶסֶן עֶדְיוֹ לִבְלוֹם בַּל קְרֹב אֵלֶיךָ: (תהילים לב. ט') מדוע

סטיה אסורה | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת פנחס

סטיה אסורה

צָרוֹר אֶת הַמִּדְיָנִים וְהִכִּיתֶם אוֹתָם: (פרשת פנחס כה, יז). מובא במדרש תנחומא: צרור את המדינים וגו'. למה? כי צוררים הם לכם. מכאן אמרו רבותינו ז"ל,

כי לא נחש ביעקב | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת בלק

כי לא נחש ביעקב

כִּי לֹא נַחַשׁ בְּיַעֲקֹב וְלֹא קֶסֶם בְּיִשְׂרָאֵל כָּעֵת יֵאָמֵר לְיַעֲקֹב וּלְיִשְׂרָאֵל מַה פָּעַל אֵל: (פרשת בלק כג. כג'). יש להבין מדוע בתחילה אמר יעקב ואחר

עבד ומשועבד | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת בלק

עבד ומשועבד

אֵל מוֹצִיאָם מִמִּצְרָיִם כְּתוֹעֲפֹת רְאֵם לוֹ: (פרשת בלק כג. כב')אל מוציאם ממצרים. אתה אמרת הנה עם יצא ממצרים, לא יצא מעצמו אלא האלהים הוציאם: (רש"י)

הסניגור בלעם | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת בלק

הסניגור בלעם

כִּי מֵרֹאשׁ צֻרִים אֶרְאֶנּוּ וּמִגְּבָעוֹת אֲשׁוּרֶנּוּ הֶן עָם לְבָדָד יִשְׁכֹּן וּבַגּוֹיִם לֹא יִתְחַשָּׁב: (פרשת בלק כג. ט')נתכוון בלעם לומר, כשאני מסתכל על העם הזה, אני

העגל ושלש הרגלים | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת בלק

העגל ושלש הרגלים

וַיִּפְתַּח יְהוָה אֶת פִּי הָאָתוֹן וַתֹּאמֶר לְבִלְעָם מֶה עָשִׂיתִי לְךָ כִּי הִכִּיתַנִי זֶה שָׁלֹשׁ רְגָלִים: (פרשת בלק כב. כח')זה שלש רגלים. רמז לו אתה מבקש

כלם - מלך | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת בלק

כלם – מלך

וַיַּעַן בִּלְעָם וַיֹּאמֶר אֶל עַבְדֵי בָלָק אִם יִתֶּן לִי בָלָק מְלֹא בֵיתוֹ כֶּסֶף וְזָהָב לֹא אוּכַל לַעֲבֹר אֶת פִּי יְהוָה אֱלֹהָי לַעֲשׂוֹת קְטַנָּה אוֹ גְדוֹלָה:

חסדי ה' | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת חוקת

חסדי ה'

וַתִּקְצַר נֶפֶשׁ הָעָם בַּדָּרֶךְ: וַיְדַבֵּר הָעָם בֵּאלֹהִים וּבְמֹשֶׁה לָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לָמוּת בַּמִּדְבָּר כִּי אֵין לֶחֶם וְאֵין מַיִם וְנַפְשֵׁנוּ קָצָה בַּלֶּחֶם הַקְּלֹקֵל: וַיְשַׁלַּח יְהוָה בָּעָם

כי חוק לישראל | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת חוקת

כי חוק לישראל

זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה לֵאמֹר דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה אֲשֶׁר אֵין בָּהּ מוּם אֲשֶׁר לֹא עָלָה עָלֶיהָ עֹל:

חטא מי מריבה | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת חוקת

חטא מי מריבה

וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן יַעַן לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת הַקָּהָל הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם:

מדוע רק ישראל מכונים 'אדם'? | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת חוקת

מדוע רק ישראל מכונים 'אדם'?

זֹאת הַתּוֹרָה אָדָם כִּי יָמוּת בְּאֹהֶל כָּל הַבָּא אֶל הָאֹהֶל וְכָל אֲשֶׁר בָּאֹהֶל יִטְמָא שִׁבְעַת יָמִים: (פרשת חוקת יט. יד')אמרו חז"ל אתם קרויים אדם וכו'.

הקנאה והמחלוקת | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת קורח

הקנאה והמחלוקת

…וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר יִבְחַר יְהוָה הוּא הַקָּדוֹשׁ רַב לָכֶם בְּנֵי לֵוִי: (פרשת קורח טז. ז')וקרח שפקח היה מה ראה לשטות זה, עינו הטעתו, ראה שלשלת

לכל תעלול יש פעלול | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת קורח

לכל תעלול יש פעלול

וַיִּקָּהֲלוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן (פרשת קורח טז. ג')קרח דתן ואבירם נקהלו להתרעם על משה ועל אהרן במעמד חמשים ומאתים נשיאי העדה שהלכו שם בעצת

מעלת הזהיר בדיבורו | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת קורח

מעלת הזהיר בדיבורו

אמרו חכמינו זיכרונם לברכה (כתובות עז), שרבי יהושע בן לוי צדיק גמורהיה, וכשהגיע זמנו ליפטר מן העולם אמר הקדוש ברוך הוא למלאך המוות: "עשה לו

האמת הינה הבסיס האמיתי להצלחת האדם | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת קורח

האמת הינה הבסיס האמיתי להצלחת האדם

בעניין זה מובא מעשה ברב אחד בעיר המבורג, שהיה אברך צעיר כאשר נתמנה לכהן בעיר זו.ביום הראשון לשהותו בעיר, באה לפניו אישה תושבת המקום, ואמרה

אמת מארץ תצמח | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת קורח

אמת מארץ תצמח

בחסידות קוצק עבדו על מידת האמת עד שהיתה נר לרגלם.וכך בחנו באחד הפעמים חסיד שרצה להתקבל לישיבה:בערב עשו לו מסיבה גדולה, ודאגו להשקותו כמה כוסית

מידת האמת | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת קורח

מידת האמת

"זֹאת עֲשׂוּ קְחוּ לָכֶם מַחְתּוֹת קֹרַח וְכָל עֲדָתוֹ:" (פרשת קורח טז, ו). אמר להם משה: הריני אומר לכם שלא תתחייבו מיתה, מי שיבחר בו יצא

קורח והדמוקרטיה | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת קורח

קורח והדמוקרטיה

רוצים דמוקרטיה! קורח הוא זה שהשמיע את התביעה הזו לראשונה: "הן כל העדה כולם קדושים, ובתוכם ה', ומדוע תתנשאו על קהל ה'!" אנחנו נקבע מי

קרח והשועל | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת קורח

קרח והשועל

ב"מעיין השבוע" כתב: חז"ל הקדושים שואלים: "קרח, שפיקח היה, מה ראה לשטות זו לחלוק על משה רבנו"? הרי היה זה צעד של התאבדות, ללכת נגד

קשה כשאול קנאה | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת קורח

קשה כשאול קנאה

וַיִּקַּח קֹרַח בֶּן יִצְהָר בֶּן קְהָת בֶּן לֵוִי וְדָתָן וַאֲבִירָם בְּנֵי אֱלִיאָב וְאוֹן בֶּן פֶּלֶת בְּנֵי רְאוּבֵן: (פרשת קורח טז. א')ויקח קרח. פרשה זו יפה

אבן עזרא על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת בהר

אבן עזרא על פרשת בהר

ויקרא פרק-כה: {א}בהר סיני. אין מוקדם ומאוחר בתורה וזו הפרשה קודם ויקרא וכל הפרשיות שהם אחריו כי הדבור בהר סיני ועתה כרת הברית הכתובה בפרשת

כבוד תלמיד חכם | פרשת יהדות
חידושי תורה על ספירת העומר

כבוד תלמיד חכם

הגמרא במסכת שבת (ל"ג:), מספרת המעשה ברבי יהודה ורבי יוסי ורבי שמעון בר יוחאי, שהיו יושבים במערה אחת, ויהודה בן גרים לצידם. פתח רבי יהודה

זהירות אש! | פרשת יהדות
חידושי תורה על ספירת העומר

זהירות אש!

הגמרא במסכת כתובות (סב ע"ב) מספרת: רב רחומי הוה שכיח קמיה דרבא במחוזא, הוה רגיל דהוה אתי לביתיה כל מעלי יומא דכיפורי. יומא חד משכתיה

ואהבת לרעך כמוך | פרשת יהדות
חידושי תורה על ספירת העומר

ואהבת לרעך כמוך

במעיין השבוע כתב – מחג הפסח ועד לחג השבועות ידועים ימי ספירת העומר כימי צער. נוהגים שאין מסתפרים בהם, אין לובשים בהם בגדים חדשים, אין

אהבת תורה אמיתית | פרשת יהדות
חידושי תורה על ספירת העומר

אהבת תורה אמיתית

ב"אפיקי מים" כתב עד כמה התורה היא המאירה את דרכו של האדם לחזות נכונה את הדרך אשר הולך בה, הטובה היא, אם להיפך ח"ו.המסופר על

אבן עזרא על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת אמור

אבן עזרא על פרשת אמור

ויקרא פרק-כא: {א}אמר אל הכהנים. אחר שהזהיר ישראל ובני אהרן בכללם להיותם קדושים הזהיר בני אהרן שהם חייבים להשמר מדברים אחרים בעבור שהם משרתי השם

אבן עזרא על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת קדושים

אבן עזרא על פרשת קדושים

ויקרא פרק-יט: {ב} טעם אל כל עדת בני ישראל. להכניס את הגרים בעבור שהם נזהרים על העריות כישראלים וטעם להזכיר זאת הפרשה אחרי העריות שלא יחשבו כי

אבן עזרא על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת אחרי מות

אבן עזרא על פרשת אחרי מות

ויקרא פרק-טז: {א}אחרי מות. אחרי שהזהיר את ישראל שלא ימותו אמר השם למשה שיזהיר גם לאהרן שלא ימות כאשר מתו בניו וזאת הפרשה לאות כי

תיקונו של גיחזי | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת מצורע

תיקונו של גיחזי

וְאַרְבָּעָה אֲנָשִׁים הָיוּ מְצֹרָעִים פֶּתַח הַשָּׁעַר וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ מָה אֲנַחְנוּ יֹשְׁבִים פֹּה עַד מָתְנוּ: (מלכים ב. ז' ג')"במעיין השבוע" כתב: בהפטרת פרשת מצורע

נצור לשונך | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת מצורע

נצור לשונך

זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ וְהוּבָא אֶל הַכֹּהֵן: (פרשת מצורע יד.ב'). פרשיות אלו עוסקות בסוגי צרעת הבאים בגופו של האדם, שאת, ספחת, בהרת, נגעי

מילה אחת זה מספיק! | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת מצורע

מילה אחת זה מספיק!

זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ וְהוּבָא אֶל הַכֹּהֵן: (פרשת מצורע יד, ב).זאת תהיה תורתו של מוציא שם רע. (ערכיו מו:) בספר "חובת הלבבות" (שער

זהירות מונעת אסון | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת מצורע

זהירות מונעת אסון

זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ וְהוּבָא אֶל הַכֹּהֵן: (פרשת מצורע יד.ב'). פירשו רבותינו זיכרונם לברכה (ויק"ר ד, ב): על הפסוק (קהלת ו, ז): "כל

תרופת פלא | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת מצורע

תרופת פלא

זֹאת תִּהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע בְּיוֹם טָהֳרָתוֹ וְהוּבָא אֶל הַכֹּהֵן: (פרשת מצורע יד.ב'). זה בזה, שלובה פרשת מצורע עם קודמתה פרשת תזריע, בעוד שהפרשה הקודמת תזריע

למה היולדת מביאה קורבן חטאת? | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת תזריע

למה היולדת מביאה קורבן חטאת?

וּבִמְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ לְבֵן אוֹ לְבַת תָּבִיא כֶּבֶשׂ בֶּן שְׁנָתוֹ לְעֹלָה וּבֶן יוֹנָה אוֹ תֹר לְחַטָּאת אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד אֶל הַכֹּהֵן: (פרשת תזריע יב.

וביום השמיני ימול בשר עורלתו | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת תזריע

ימול בשר עורלתו

וּבַיּוֹם הַשְּׁמִינִי יִמּוֹל בְּשַׂר עָרְלָתוֹ: (פרשת תזריע יב. ג')וביום השמיני. פסוק זה יש בו תיבות ואותיות כמו שבפסוק 'ויכולו' לומר שמילה דוחה שבת: וביום השמיני

שלא ניגע לריק ולא נלד לבהלה | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת תזריע

שלא ניגע לריק ולא נלד לבהלה

אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא: (תזריע יב, ב')נסמכה פרשה זו לפרשת שמיני כיון שפרשת שמיני מסתיימת בפסוק: "להבדיל

היהלום שבכתר | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת תזריע

היהלום שבכתר

אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָלְדָה זָכָר וְטָמְאָה שִׁבְעַת יָמִים כִּימֵי נִדַּת דְּוֹתָהּ תִּטְמָא: (פרשת תזריע יב. ב')אמר ר' שמלאי כשם שיצירתו של אדם אחר כל בהמה

שניים מקרא ואחד תרגום על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מצורע

שניים מקרא ואחד תרגום – מצורע

{א} וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹֽר:  מ  וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹֽר:  ת  וּמַלִיל יְיָ עִם מֹשֶׁה לְמֵימָר: {ב} זֹאת תִּֽהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע בְּיוֹם טָֽהֳרָתוֹ וְהוּבָא אֶל הַכֹּהֵֽן:  מ  זֹאת תִּֽהְיֶה תּוֹרַת הַמְּצֹרָע

שניים מקרא ואחד תרגום על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת תזריע

שניים מקרא ואחד תרגום – תזריע

{א} וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹֽר:  מ  וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹֽר:  ת  וּמַלִיל יְיָ עִם מֹשֶׁה לְמֵימָר: {ב} דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ וְיָֽלְדָה זָכָר וְטָֽמְאָה שִׁבְעַת

תרגום יונתן על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מצורע

תרגום יונתן על פרשת מצורע

{א} וידבר וּמַלֵיל יְיָ עִם משֶׁה לְמֵימָר: {ב} דָא תְּהֵי אוֹרַיְיתָא דִמְצוֹרָעָא בְּיוֹמָא דִדְכוּתֵיהּ וִיתֵיתֵי לְוַת כַּהֲנָא: {ג} וְיִפּוֹק כַּהֲנָא לְמִבָּרָא לְמַשְׁרִיתָא וְיֶחֱמֵי וְהָא אִיתְּסֵי סְגִירוּתָא מִן סְגִירָא: {ד} וְיַפְקֵד כַּהֲנָא וְיִסַב

תרגום יונתן על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת תזריע

תרגום יונתן על פרשת תזריע

{א} וידבר וּמַלֵיל יְיָ עִם משֶׁה לְמֵימָר: {ב} מַלֵיל עִם בְּנֵי יִשְרָאֵל לְמֵימָר אִתְּתָא אֲרוּם תַעֲדֵי וְתֵילִיד בִּיר דְכַר וּתְהֵי מְסָאָבָא שַׁבְעָא יוֹמִין הֵי כְיוֹמֵי רִיחוּק סְאוּבְתָּהּ הֵיכְדֵין

דעת זקנים על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מצורע

דעת זקנים על פרשת מצורע

{ב}זאת תהיה. ומכאן סמכו רז"ל לו' דעל ל' הרע נגעים באים המצורע קרי ביה המוציא שם רע וגם מצינו ארבעה שנטרדו מן העולם על ידי לשונם

דעת זקנים על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת תזריע

דעת זקנים על פרשת תזריע

{ב}אשה כי תזריע. כי תזריע תחלה אז וילדה זכר ואם נקבה תלד כלומר ואם יזריע האיש תחלה אז נקבה תלד וזהו לשון ואם ומכאן אמרו ז"ל

כלי יקר על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מצורע

כלי יקר על פרשת מצורע

{ב}זאת תהיה תורת המצורע וגו'. הכתוב קראו מצורע משמע שהוא עדיין מצורע ואיך אמר ביום טהרתו כי אם הוא מצורע אין כאן יום טהרתו, ועוד איך

כלי יקר על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת תזריע

כלי יקר על פרשת תזריע

{ב}אשה כי תזריע וילדה זכר. ארז"ל (נדה לא.) איש מזריע תחילה יולדת נקבה אשה מזרעת תחילה יולדת זכר, והמפרשים כתבו שזה ענין טבעי, וק"ל מה צורך בהודעת ענין

אבן עזרא על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מצורע

אבן עזרא על פרשת מצורע

{א} אמר וידבר ה'. כי יחל תורת המטהר ואמר ר' יונה הספרדי המדקדק כי נרפא נגע הצרעת מן הצרוע הוא הפוך והיה ראוי להיותו נרפא הצרוע מנגע

אבן עזרא על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת תזריע

אבן עזרא על פרשת תזריע

{ב}אשה כי תזריע. אחר שהשלים תורת הטהור והטמא בנאכלין הזכיר טמא אדם והחל מן האשה היולדת כי הלידה היא תחלה ורבים אמרו שהאשה מזרעת תחלה

בעל הטורים על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מצורע

בעל הטורים על פרשת מצורע

{ב}זאת תהיה תורת המצורע. שתי צפרים ע"ש כצפור נודדת מקנה כן איש נודד ממקומו דכתיב ביה בדד ישב לכך טהרתו בצפרים:{ה}על מים חיים. כמו שמצינו

בעל הטורים על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת תזריע

בעל הטורים על פרשת תזריע

{ב}אשה כי תזריע. סמך והתקדשתם לאשה כי תזריע שצריך לקדש עצמו בשעת תשמיש. וכתיב לעיל אל תשקצו את נפשותיכם. ודרשינן מיניה שלא ישהה את נקביו

שפתי חכמים | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מצורע

שפתי חכמים על פרשת מצורע

{ב}א ואם תאמר למה לי למכתב ביום טהרתו הא כתיב במקום אחר ביום צוותו ביום אבל לא בלילה ויש לומר אי לא כתב ביום טהרתו הוה

שפתי חכמים | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת תזריע

שפתי חכמים על פרשת תזריע

{ב}א ואם תאמר והתם גופא מאי טעמא יצירתן של בהמה וחיה קודם ליצירתו של אדם. כבר תירצו בגמרא (בסנהדרין ל"ח) מפני מה נברא אדם בערב שבת כדי שלא

רמב"ן על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מצורע

רמב"ן על פרשת מצורע

{ב}והובא אל הכהן. יאמר שתהיה זאת תורת המצורע ביום שירצה להטהר שיובא אל הכהן כי אין לו טהרה לעולם אלא על פיו ואח"כ פירש כי

רמב"ן על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת תזריע

רמב"ן על פרשת תזריע

{ב}כי תזריע וילדה. לרבות ילדתו מחוי שנמחה ונעשה כעין זרע אמו טמאה לידה ופירוש הענין שנוצר הולד בצורת אדם ואחר כך נמוח שכל מי שאין

אור החיים על הפרשה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת מצורע

אור החיים על פרשת מצורע

{ב}זאת תהיה תורת. כל הכתוב מיותר, שלא היה לו לומר אלא כי יטהר המצורע והובא אל הכהן וגו'. ובתורת כהנים דרשו תיבת זאת למעט טהרת

אור החיים על הפרשה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת תזריע

אור החיים על פרשת תזריע

{ב}דבר וגו' לאמר. טעם אומרו לאמר פעם ב' ואולי כי להיות שמצוה זו עיקר אזהרתה היא על הנשים, לזה אמר לאמר לנשים שיזהרו בדבר. עוד

רוב בעופות טהור ורוב בבהמות טמא | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת שמיני

רוב בעופות טהור ורוב בבהמות טמא

זֹאת הַחַיָּה אֲשֶׁר תֹּאכְלוּ מִכָּל הַבְּהֵמָה אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ: (פרשת שמיני יא' ב'). כתב בעל "הכלי יקר" טעם לכך שהבהמות רובם טמאים ומיעוטם טהורים, ולעומתם,

וידם אהרון | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת שמיני

וידם אהרון

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל פְּנֵי כָל הָעָם אֶכָּבֵד וַיִּדֹּם אַהֲרֹן: (פרשת שמיני י', ג'). איתא במדרש: אָמַר

הכר את עצמך | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת שמיני

הכר את עצמך

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה לֵאמֹר בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל פְּנֵי כָל הָעָם אֶכָּבֵד וַיִּדֹּם אַהֲרֹן: (פרשת שמיני י, ג'). אמר משה לאהרן,

קודם תעשה | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת שמיני

קודם תעשה

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה תַּעֲשׂוּ וְיֵרָא אֲלֵיכֶם כְּבוֹד יְהוָה: (פרשת שמיני ט, ו). כששמעו ישראל "כי היום ה' נראה אליכם" היו ישראל

מעשה במחשבה תחילה | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת שמיני

מעשה במחשבה תחילה

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה תַּעֲשׂוּ וְיֵרָא אֲלֵיכֶם כְּבוֹד יְהוָה: (פרשת שמיני ט, ו). נראה להסביר את הפסוק, כי הנה יש אנשים פתאים

שניים מקרא ואחד תרגום על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת שמיני

שניים מקרא ואחד תרגום – שמיני

{א} וַֽיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי קָרָא מֹשֶׁה לְאַֽהֲרֹן וּלְבָנָיו וּלְזִקְנֵי יִשְׂרָאֵֽל:  מ  וַֽיְהִי בַּיּוֹם הַשְּׁמִינִי קָרָא מֹשֶׁה לְאַֽהֲרֹן וּלְבָנָיו וּלְזִקְנֵי יִשְׂרָאֵֽל:  ת  וַהֲוָה בְּיוֹמָא תְמִינָאָה קְרָא מֹשֶׁה לְאַהֲרֹן וְלִבְנוֹהִי וּלְסָבֵי יִשְׂרָאֵל:

תרגום יונתן על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת שמיני

תרגום יונתן על פרשת שמיני

{א} ויהי וַהֲוָה בְּיוֹמָא תְמִינָאָה לִרְבוּת אַהֲרן וּבְנוֹי וְיוֹם תְּמִינָאָה לְאַשְׁלָמוּתָא הוּא יוֹמָא קַדְמָאָה לְיַרְחָא דְנִיסָן אָקִים משֶׁה יַת מַשְׁכְּנָא וְלָא פַרְקֵיהּ וְלָא שַׁמֵשׁ תּוּב עַל

דעת זקנים על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת שמיני

דעת זקנים על פרשת שמיני

{א}ויהי ביום השמיני. מצינו קריאה לשובע שנא' וקראתי אל הדגן והרביתי אותו קריאה לרעב שנא' כי קרא ה' לרעב. קריאה לגדולה שנאמר קרא משה לאהרן ולבניו

כלי יקר על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת שמיני

כלי יקר על פרשת שמיני

{א}ויהי ביום השמיני. זה יום שמיני למילואים. נראה מזה שגם יום זה הוא מכלל ימי המילואים שקדמו לו וזה אינו, שהרי הכתוב אומר (ויקרא ח.לג) כי שבעת ימים

אבן עזרא על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת שמיני

אבן עזרא על פרשת שמיני

{א}ויהי ביום השמיני. היה נראה לנו כי ביום השמיני שמיני לניסן כי המשכן הוקם באחד לחדש רק המעתיקים אמרו שהיה ראש חדש ניסן ובשבעת ימי

בעל הטורים על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת שמיני

בעל הטורים על פרשת שמיני

{א}ויהי ביום השמיני קרא משה. בגי' היה ביום ראש חדש ניסן. אמר משה לפי שסרבתי ז' ימים בסנה לכך לא זכיתי לשמש אלא ז':{ב}עגל בן

שפתי חכמים | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת שמיני

שפתי חכמים על פרשת שמיני

{א}א מדכתיב בסוף פרשת צו ופתח אהל מועד תשבו שבעת ימים וגו' ויעש אהרן ובניו וגו' ואחר כך כתיב ויהי ביום השמיני ודאי קאי אמה שלפניו

רמב"ן על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת שמיני

רמב"ן על פרשת שמיני

{ב}ויאמר אל אהרן קח לך עגל בן בקר. נצטווה משה רבינו בקרבנות הללו כמו שאמר בסוף זה הדבר אשר צוה ה' תעשו ואם לא נזכר

אור החיים על הפרשה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת שמיני

אור החיים על פרשת שמיני

{א}ויהי ביום השמיני. צריך לדעת מה טעם אמר ויהי ובמסכת מגילה (דף י) אמר רבי לוי דבר זה מסורת בידינו מאנשי כנסת הגדולה כל מקום שנאמר ויהי

מגביה שפלים | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת צו

מגביה שפלים

עַל מַחֲבַת בַּשֶּׁמֶן תֵּעָשֶׂה מֻרְבֶּכֶת תְּבִיאֶנָּה תֻּפִינֵי מִנְחַת פִּתִּים תַּקְרִיב רֵיחַ נִיחֹחַ לַיהוָה: (פרשת צו ויקרא ו. יד')מנחת פתים. מלמד שטעונה פתיתה: רש"י חסה התורה

אתערותא דלתתא | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת צו

אתערותא דלתתא

וְהָאֵשׁ עַל הַמִּזְבֵּחַ תּוּקַד בּוֹ לֹא תִכְבֶּה וּבִעֵר עָלֶיהָ הַכֹּהֵן עֵצִים בַּבֹּקֶר בַּבֹּקֶר וְעָרַךְ עָלֶיהָ הָעֹלָה וְהִקְטִיר עָלֶיהָ חֶלְבֵי הַשְּׁלָמִים: אֵשׁ תָּמִיד תּוּקַד עַל הַמִּזְבֵּחַ

בהיסח הדעת | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת צו

בהיסח הדעת

זֹאת תּוֹרַת הָעֹלָה הִוא הָעֹלָה: (פרשת צו ו. ב').ידוע הדבר שכל מעלה וגדולה ועשירות אינה באה לאדם אלא בהיסח הדעת, שאם לא יבקשנה ולא ירדפנה

זאת תורת העולה | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת צו

זאת תורת העולה

זֹאת תּוֹרַת הָעֹלָה הִוא הָעֹלָה: (פרשת צו ו. ב'). יש להבין מדוע הזכירה התורה את צווי קרבן העולה לפני צווי שאר הקרבנות, והרי העולה באה

אין צו אלא לשון זירוז | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת צו

אין צו אלא לשון זירוז

צַו אֶת אַהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו לֵאמֹר זֹאת תּוֹרַת הָעֹלָה הִוא הָעֹלָה עַל מוֹקְדָה עַל הַמִּזְבֵּחַ כָּל הַלַּיְלָה עַד הַבֹּקֶר וְאֵשׁ הַמִּזְבֵּחַ תּוּקַד בּוֹ: (פרשת צו

שניים מקרא ואחד תרגום על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת צו

שניים מקרא ואחד תרגום – צו

{א} וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹֽר:  מ  וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹֽר:  ת  וּמַלִיל יְיָ עִם מֹשֶׁה לְמֵימָר: {ב} צַו אֶֽת אַֽהֲרֹן וְאֶת בָּנָיו לֵאמֹר זֹאת תּוֹרַת הָֽעֹלָה הִוא הָֽעֹלָה עַל

תרגום יונתן על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת צו

תרגום יונתן על פרשת צו

{א} וידבר וּמַלֵיל יְיָ עִם משֶׁה לְמֵימָר: {ב} פַּקֵיד יַת אַהֲרן וְיַת בְּנוֹי לְמֵימָר דָא אוֹרַיְיתָא דְעָלָתָא דְאַתְיָא לְמִכַפְּרָא עַל הִרְהוֹרֵי לִבָּא הִיא עֲלָתָא דְמִתְעַבְּדָא בְּעָלָתָא בְּטַוְורָא דְסִינַי

דעת זקנים על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת צו

דעת זקנים על פרשת צו

{טז}וכל מנחת כהן. דאם לא היתה כליל אומר לא אוכל השירים דמאי דורון יש לפני המקום כמלא קמצו שאינו אלא דבר מועט דבשלמא ישראל המביא מנחה

כלי יקר על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת צו

כלי יקר על פרשת צו

{ב}צו את אהרן ואת בניו לאמר. אין צו אלא זירוז מיד ולדורות א"ר שמעון ביותר צריך הכתוב לזרז במקום שיש בו חסרון כיס, אין זירוז כ"א

אבן עזרא על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת צו

אבן עזרא על פרשת צו

{ב}היא העולה. נקראת כן בעבור שהיא עולה כלה על המזבח ובכאן רמז שלא יעלה עולה בלילה רק היא תהיה על מוקדה כל הלילה. וה"א מוקדה

בעל הטורים על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת צו

בעל הטורים על פרשת צו

{ב}צו את אהרן. מה כתיב לעיל מיניה לאשמה בה צו את אהרן לומר שיהיו זריזין בתורה ומצות ששגגת תלמוד עולה זדון: משה. לאמר צו את. ס"ת

שפתי חכמים | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת צו

שפתי חכמים על פרשת צו

{ב}א פירש רש"י בגמרא שיהא מהיר וזריז. ואם תאמר ולמה לא פירש רש"י זה לעיל אקרא דפרשת תצוה. ויש לומר דהזירוז בא משום שצריך אומנות יתירה

רמב"ן על התורה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת צו

רמב"ן על פרשת צו

{ח}והכהן המקריב את עולת איש. הדין הזה נוהג בכל הקדשים ואמר הכתוב עולה והוא הדין לחטאת ואשם הנזכרים למעלה ואין זבחי השלמים כן ולכך הזכיר

אור החיים על הפרשה | פרשת יהדות
מפרשים על פרשת צו

אור החיים על פרשת צו

{ב}צו את אהרן. אמרו ז"ל בתורת כהנים (עי' קידושין כט.) אין צו אלא זירוז מיד ולדורות, אמר רבי שמעון ביותר צריך הכתוב לזרז כל מקום שיש בו

קרבן – הרצון לתת ולהתקרב | פרשת יהדות
חידושי תורה על פרשת ויקרא

קרבן – הרצון לתת ולהתקרב

אָדָם כִּי יַקְרִיב מִכֶּם קָרְבָּן לַיהוָה (פרשת ויקרא א, ב).בית המקדש זה מקום השראת השכינה, מקור השפע, הטובה והברכה. כל יהודי מתפלל ומבקש: "שייבנה בית

מה חדש באתר
הישארו מעודכנים

הצטרפו אל רשימת התפוצה שלנו ותקבלו עדכונים בכל מה שחדש