תיקון ליל שבועות

תיקון ליל שבועות

חג השבועות, הנקרא גם חג מתן תורה משום שקיבלנו בו את התורה הקדושה, הוא חג ייחודי בכך שאין מצוות או פסוקים המיוחדים לו לבדו. בליל החג, נהגו ישראל להגות בכל חלקי התורה, בתיקון הנקרא "תיקון ליל שבועות".

המקור למנהג הוא בזוהר הקדוש פרשת אמור: שם מובא שהחסידים הקדמונים לא היו ישנים בליל שבועות, כי אם יושבים ועוסקים בתורה. בכך מתקנים תכשיטים לשכינה הקדושה, למען תהא זו מקושטת לקראת חופתה בעת קבלת התורה למחרת, שהרי "יום חתונתו" – "זה מתן תורה". (תענית כו, ב). כלומר, התורה נמשלה לכלה, והלימוד במשך הלילה הוא הקישוטים לתורה, שאותה מתכוננים לקבל מחדש עם עלות השחר, השכם בבוקר החג – זמן קבלת התורה במעמד הר סיני.

התיקון הנאמר בליל החג כולל קטעים נבחרים, מהתורה שבכתב והתורה שבע"פ, ובנוסף נוהגים לומר במסגרת התיקון גם משניות, קטעי זוהר, ספר יצירת וכן את תרי"ג המצוות. סדר הלימוד מורכב ברובו מקריאה של קטעי הפתיחה והסיום של כל ספר ומסכת מהתורה. קריאה כזו אינה מאפשרת בדרך כלל התייחסות עיונית ללימוד, אלא הדגשה של הקדושה הטמונה באותיות ובמילים של התורה הקדושה. כך מבטאים באופן המדויק ביותר את חג מתן תורה, שכן עיקרו של החג אינו דווקא בתוכן התורה שקיבלנו, אלא בעצם ההתגלות האלוקית, אהבת ה' שהתגלה לעם ישראל בהארת פנים עצומה, שלא היתה כמוה מעולם.

המדרש בשיר השירים רבה מספר, כי בחג השבועות הראשון בהיסטוריה, לפני מתן תורה, שכב עם ישראל לישון. במקום להמתין בציפיה דרוכה לקראת ההתגלות האלוקית החד פעמית, עם ישראל העדיף לא להישאר ער.

"משל למלך שהודיע לבני מדינתו: ביום זה וזה אני מגיע לבקר במדינה!
באותו יום, כאשר הגיע המלך, ישנו כל בני המדינה את שנתם, ואף נתין לא יצא לקבל את פני המלך.
כך, בזמן מתן תורה, הקדוש ברוך הוא הודיע לבני ישראל כי יופיע לפניהם ביום השלישי להכנות. אך כשהגיע בבוקר היום השלישי, מצא את בני ישראל נמים את שנתם. ברוגזו הרעים בשמים בקולות וברקים, ומשה החל לעורר את העם, והם יצאו לקראת מלך מלכי המלכים, לקבלת התורה" (על פי שיר השירים רבה, פרשה א, נו)

כשהתקרב הבוקר, הקב"ה הרעים על העם קולות שופר, ברקים ורעמים כדי שיתעוררו, ואף משה רבינו נאלץ לעבור בין האנשים ולהעיר אותם משנתם.
בכדי לתקן זאת, קיבלו על עצמם עם ישראל מאותה עת והלאה, שבכל השנים הבאות לא ישנו כלל בליל חג מתן תורה, ובמקום זאת יעסקו בתורה הקדושה.

>> קראו עוד על המנהג להישאר ערים כל הלילה.

אומר האר"י הקדוש: "אדם שיושב ועוסק בתורה כל הלילה, לא מתנמנם לרגע ולא מדבר דיבורים בטלים – מובטח לו שישלים שנתו ולא ימות באותה שנה". אין עוד מקום בו מוזכרת הבטחה שכזו, אך ורק בליל שבועות. עוד כתוב, שלימוד התורה בליל שבועות נחשב לפני הקב"ה כאילו האדם שקד ולמד את כל התורה כולה, בהיותו לומד מכל ספר וספר, מעט מתחילתו ומעט מסופו.

סדר תיקון ליל שבועות

יהי רצון: אומרים יהי רצון, בו מבקשים שכל הכוונות המובאות בתיקון יעלו יפה. 

תורה: קוראים מכל פרשה ג' פסוקים ראשונים ואחרונים (ואם יש פרשה פתוחה או פרשה סתומה באורך של כחמישה פסוקים, קוראים אותה שלא להפסיק מאמצע עניין).

אולם כאשר קוראים את בריאת העולם (בראשית), יציאת מצרים (שמות), עשרת הדיברות (יתרו), קורבנות חג שבועות ועוד, נוהגים לקרוא את כל ההקשר של הפסוקים ולא רק ג' פסוקים ראשונים ואחרונים.

נביאים וכתובים: כנ"ל. קוראים ג' פסוקים ראשונים ואחרונים למעט חריגים כמו פרק א' בספר יחזקאל, חלק מספר חבקוק, מגילת רות ועוד.

משניות: קוראים משנה ראשונה ואחרונה מכל מסכת במשניות. סדר המסכתות בתיקון שונה מהסדר המקובל

אולם, רבים נוהגים שלא ללמוד משניות בליל שבועות.

יהי רצון: יהי רצון שלאחר קריאת התנ"ך או/ו המשניות.

תרי"ג מצוות: נוהגים לקרוא את סדר תרי"ג מצוות האומרות בתורה.

מדרש רבה פרשת יתרו: קריאת מדרש רבה המופיע בפרשת יתרו.

עין יעקב לשבועות: המופיע במסכת שבת.

אדרא רבא קדישא: קודם קריאת האדרא רבא, אומרים יהי רצון ולאחר מכן מתחילים בסדר לימוד אדרא רבא קדישא. לאחר מכן אומרים רבונות של עולם ויהי רצון שלאחר הקריאה.

קריאת הזוהר הקדוש: קוראים את הזוהר הקדוש בפרשת אמור, פרשת בראשית, פרשת משפטים (דף קכב ע"ב), קוראים ספרא דצניעותא (פרשת תרומה קע"ז ע"ב).

תפילה לאחר הלימוד: קוראים את התפילה שלאחר הלימוד כולל בקשות ויהי רצון.

לאחר מכן מברכים ברכות השחר ומתפללים את תפילת שחרית של חג השבועות.

*כאשר מתקרב זמן קריאת שמע של חצות, נוהגים לעצור את הלימוד ולקרוא את סדר קריאת שמע שעל המיטה.

שתפו את המאמר: