מעלית חשמל שבת היא פיתוח ישראלי בעקבות בנייה של בניינים רבי קומות, ומהם מתגוררים לא מעט דיירים שומרי שבת ולא מעוניינים לחלל השבת המציאו מנגנון הפעלה המורכב מכמה פרמטרים בשביל להפעילה ונזכיר כמה מהם.
א: שעון שבת לעליה ולירידה אוטומטית.
ב: השבתת לחצני הפעלה.
ג: עצירה אוטומטית בכול קומה והותרת די זמן לכניסה ויצאה בטוחה.
ד: הפעלת זמנם שיתריע שהדלת עומדת להסגר.
ה: טיפול נכון במתקני השקילה, נטרול לחלוטין או ביטול השפעת הכניסה של האדם למעלית ועוד.
לדעת שקיים פולמוס הלכתי האוסרים והמתרים, ולקטתי מעט שבמעט אפס קצהו לתת לקורא מעט מהעניין.
בספר חוט השני בקונטרס החשמל מביא באות י"א, אסור לנסוע בשבת וביום טוב במעלית, ואף מה שנקרא מעלית שבת גם הוא בכלל האיסור.
וכשיסדו את בית החולים מעייני הישועה בבני ברק, הכריעו הרבנים ובניהם הגר"ש ואזנר זצוק"ל שאין להתיר בשום אופן התקנת מעלית שבת, וכשמותר להשתמש במעלית משום פיקוח נפש ישתמשו במעלית רגילה.
ולכן בנינים רבי קומות או בתי חולים שמותקנים בהם מעלית אפילו הנקרא מעלית שבת, אין לנסוע בהם בשבת, אלא אם כן פיקוח נפש שאז מותר לנסוע גם במעלית רגילה, ומכוון שיש להיזהר מלהיכנס לניסיונות של חילולי שבת, יש להימנע מלקנות דירות בבניינים רבי קומות בקומות הגבוהות.
הילקוט יוסף מביא בעינן החשמל מעלית אוטומטית שעולה ויורדת ללא מגע יד, ונפתחת וננעלה ליד כל קומה, מעיקר הדין מותר להשתמש בה בשבת בין לעלות ובין לרדת, ובפרט במקום הצורך, כגון זקן או חולה או יולדת או אישה עם עגלה תאומים וכדומה, אך יזהרו שלא יכנסו למעלית בעת שהדלת נסגרת, שאז מפעילים מעגל חשמלי הגורם שוב לפתיחת המעלית. מכול מקום במקום שאפשר נכון להחמיר לגבי ירידה, שלא לרדת במעלית אוטומטית.
וכן כתב בשולחן שלמה פרק כ"ט סעיף מ"ט להתיר.
בספר הלכות שבת בשבת בפרק כ' מעלית שבת כבר הורו גדולי ישראל שאין להשתמש בהם בשבת בין בעליה ובין בירידה, ועיקר טעמם שמעליות של זמננו ובהתקדמות הטכנולוגיה, רבו השאלות והפעלות הנגרמות יל ידי ירדת ועלית המעלית, וגם בכך למגדר מילתא בדבר הפרוץ לרבים משום זילותה דשבת, וביד גדולי ישראל לגדור גדר לרבים, ואין לסור מהוראות שלהם.
מבואר מלבד האיסור שבדבר יש לחשוש מצד זלזול בכבוד שבת.
וכן כתב בפסקי תשובות בסימן רמ"ח שאפילו שאין נעשה שום מלאכה, מכול מקום יש בזה משום זלזול בקדושת השבת, אמנם במקום שהדבר לא במקום שהרבים מצויים בו, יש להקל במקום חולי או לצורך מצווה, וכן בניני רבי קומות לזקנים ונשים וילדים ושאר החלשים יש להקל.
באורחות שבת חלק ג' פרק כ"ו מביא שיטות לאסור להשתמש במעלית כזו בשבת, משום שבכל ירידה של מעלית המנוע לא מסיע למעלית לרדת, אלא כמות האנשים במעלית מסיע למעלית לרדת, וכיון שעצירת המעלית בקומות במעלית שבת היא על ידי מתג שהמעלית עצמה לוחצת תוך כדי נסיעה, נמצא שכמות האנשים שנמצאת במעלית גורמת למעלית ללחוץ על המתג החשמלי העוצר את המעלית, לכן נראה לאסור כי הם גורמים למעלית לעצור את עצמה.
בשולחן שלמה דחה ואמר שהרי המעלית גם כך לוחצת על עצמה ונעצרת גם בלי כמות האנשים אם כן האנשים לא גרמו שום דבר במעלית לכן נראה להתיר.
וכן הוסיף באורחות שבת שהמעליות אם דלת כנף שעל ידי סגירת הדלת המעלית מכונה ונוסעת, נראה שיש לאסור, משום שעל ידי הסגירה של הדלת המעלית מתחילה לפעול ונגרם חילול שבת על ידו. ואע"פ שיש לומר שמותר כי אין בכוונתו להפעיל את המעלית וא"כ זו כוונה שניה, מכול מקום נראה לאסור כי אחרי הכול כוונתו ליסוע במעלית והסגירה של הדלת מגשימה את כוונתו לכן נראה לאסור.
קראו גם: