להלכה: על דגים מברכים 'שהכל נהיה בדברו'. בביאור הדברים: על דגים, נפסק בשולחן ערוך (סימן ר"ד הלכה א') על דבר שאין גידולו מן הארץ, כגון
דף הבית » ברכות » ברכות הנהנין » ברכת הגפן
ברכת הגפן, הינה אחת משבעת ברכות הנהנין, אשר נקבעה לאמרה קודם שתיית יין או כל המשקה העשוי מן הענבים.
את ברכת בורא פרי הגפן מברכים על שתיית כל סוגי היין (הנעשו מן הענבים).
עם זאת על ענבים עצמם, מברך עליהם "בורא פרי העץ".
אם התבלבל בברכות, ובמקום לברך "בורא פרי הגפן" ברכת העץ, הרי זה צריך לשוב ולברך את ברכת הגפן.
אך אם ברך "שהכל" על היין, הרי זה לא צריך לחזור שהרי "ברכת שהכל" פוטרת את הכל.
בתלמוד נאמרו כמה סיבות אשר בגינן היין חשוב/מיוחד יותר ולכן קיבל ברכה משלו:
דעה מקובלת היא בגלל שיין שינה את צורתו, שהרי הוא בא מן הענבים. אך דיעה זו נדחתה מראיה של שמן זית, שלמרות שנשתנה צורתו, הרי זה מברך עליו "העץ".
דעה נוספת, היא בגלל שיין מזין את הגוף, אך גם דעה זו נדחתה ממסכת נדרים "הנודר מן המזון מותר במים ובמלח" ופירשו שם, שהכוונה שאוסר עליו מכל דבר שמזין.
הדעה הנכונה היא בשל היותה של היין "סעיד" ומשמח דעת האדם כפי שנאמר בתהילים פרק קד' "ויין ישמח לבב אנוש ולחם לבב אנוש יסעד"
מקור הברכה נמצא במשניות ברכות פרק ו' משנה א':כֵּיצַד מְבָרְכִין עַל הַפֵּרוֹת? עַל פֵּרוֹת הָאִילָן – אֹמֵר בּוֹרֵא פְּרִי הָעֵץ. חוּץ מִן הַיַּיִן, שֶׁעַל הַיַּיִן – אוֹמֵר בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן.
ברכת מעין שלוש עם ניקוד ופירושים על הברכה.
קריאת ברכת "בורא נפשות" או כפי שנקראת גם "ברכה אחרונה".
ברכת "בורא פרי העץ" עם ניקוד ופירושים על הברכה.
בס"ד
למועצה הדתית הרבנות הראשית יהוד – מונסון
דרושים משגיחי כשרות
עם ניסיון ועם תעודת הכשרה בתוקף של הרבנות הראשית או – מוסד מוסמך מטעם הרבנות הראשית.
בדבר פרטים יש להעביר קורות חיים + תעודה בתוקף.
קו"ח עד לתאריך יא בכסלו תשפד 24.11.23
להלכה: על דגים מברכים 'שהכל נהיה בדברו'. בביאור הדברים: על דגים, נפסק בשולחן ערוך (סימן ר"ד הלכה א') על דבר שאין גידולו מן הארץ, כגון
להלכה: נחלקו הפוסקים, דעת חלק מהפוסקים לברך ב' ברכות, א: מזונות על הביסקוויט ב: שהכל נהיה בדברו' על הקרם, ויש שסברו שיש לברך עליו רק
להלכה: על משקה המוגז הנקרא סודה יש לברך עליו ברכת 'שהכל נהיה בדברו', ולאחריו 'בורא נפשות רבות'. השותה מי סודה ללא טעמים, כתב בספר הליכות
על גלידה יש לברך 'שהכל נהיה בדברו'. לענין ברכה אחרונה, לדעת בני אשכנז יש לברך עליו 'בורא נפשות', ולדעת בני ספרד אין לברך עליו. בביאור
להלכה: סעודת חנוכה היא רשות ולא חובה, מכל מקום יש מצווה לעשות סעודת הודאה לה' יתברך ולפרסם שמו, יחשב הסעודה לסעודת מצווה. ונהגו לאכול מאכלי
אתר פרשת יהדות הינו אתר המנגיש נושאים רבים ביהדות ומטרתו להמשיך ולזכות את הרבים. בואו לקחת חלק והיו שותפים בהמשך זיכוי רבים באמצעות תרומה קטנה.
בדמעות ובלב שבור אנו מתחילים בכתיבת ספר תורה לעילוי נשמת נרצחי טבח שמחת תורה תשפ"ד
לזכרם של כל אותם נרצחים, שמקומם איתנו בלב כל הזמן. למען נזכור ולא נשכח. למען נעלה את נשמתם הכי גבוה תחת כיסא הכבוד.