ברכת העץ - פרשת יהדות

ברכת העץ

בָּרוּךְ אַתָּה יהֵוָהֵ, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם בּוֹרֵא פְּרִי הָעֵץ

ברכת העץ, הינה אחת משבעת ברכות הנהנין, אשר נקבעה לאמרה קודם אכילת אחת או יותר מפירות העץ. 

את ברכת בורא פרי העץ מברכים על כל דבר שגידולו מן העץ למעט ענבים שעליו מברכים: “על הגפן”.

כמו כן, על בננה, למרות היותה גודלת על העץ, מברכים עליה “בורא פרי האדמה”.

כאשר השתנתה צורתו של הפרי, כגון שמעכו עד כדי שלא ניתן להכיר את הפרי – מברך “שהכל”.

קליפות פירות שאין דרכם לאוכלם כגון קליפות התפוז וכדומה, הרי זה מברך עליהם “שהכל”. 

פרי מבושל שדרכו לאוכלו כאשר הינו “חי”, הרי זה מברך עליו “שהכל”.

אם התבלבל ובירך על פירות העץ “בורא פרי האדמה”, הרי זה יצא ידי חובה. וזאת, משום שגם העץ הינו דבר הצומח מן האדמה.

אם התבלבל ובירך על פירות העץ “שהכל ניהיה בדברו”, גם כן יצא. וזאת, משום שברכת “שהכל” פוטרת את הכל. 

אם אכל יותר משיעור כזית מפירות העץ, הרי זה צריך לברך ברכת “בורא נפשות”.

עם זאת, יש לדעת כי ברכת “בורא נפשות” אינה אמורה אם אכל אחת מפירות שבעת המינים מברך עליהם ברכת “מעין שלוש”.

מה היא ברכת בורא נפשות?

ברכת בורא נפשות, הינה למעשה “מעין ברכת המזון לאכילת פרות, ירקות וכדומה. 

כאשר אוכלים כמה פירות, אין צורך לברך “ברכת העץ” עבור כל פרי ופרי בנפרד, אלא מספיקה ברכה אחת בלבד ובעת הברכה יש להתכוון גם עבור יתר הפירות. 

במידה וישנם כמה סוגי פירות על השולחן, יש לברך קודם על אחת משבעת המינים, ובעת הברכה לכוון להוציא את יתר הפירות הנמצאים על השולחן.

כאשר מדובר על פירות המגיעים בסעודה (כחלק מסעודה המוציא), אין צורך לברך כלל משום שברכת המוציא פוטרת את כל הברכות על המאכלים הבאים בסעודה. 

מקור הברכה נמצא במסכת ברכות פרק ו’ משנה א’: “כֵּיצַד מְבָרְכִין עַל הַפֵּרוֹת? עַל פֵּרוֹת הָאִילָן – אֹמֵר בּוֹרֵא פְּרִי הָעֵץ. חוּץ מִן הַיַּיִן, שֶׁעַל הַיַּיִן – אוֹמֵר בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן”.

נוסח ברכות נוספות ביהדות

בורא נפשות | פרשת יהדות

בורא נפשות

קריאת ברכת "בורא נפשות" או כפי שנקראת גם "ברכה אחרונה".

ברכת האדמה | פרשת יהדות

ברכת האדמה

ברכת "בורא פרי האדמה" עם ניקוד ופירושים על הברכה.

ברכות ביהדות | פרשת יהדות

נוסח הברכות

נוסח הברכות ביהדות, לקריאה עם ניקוד, בכתב גדול ופירושים.

אהבתם? שתפו ברשת!
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
תכנים חדשים שעלו לאתר
האם מותר להרוג ג’וק בשבת?

להלכה: אסור להרוג ג’וק בשבת, וכן אסור להרוג יתושים וכדומה, על אף שהם עוקצים אותו ומפריעים לא באכילתו, משום נטילת נשמה שהדבר אסור מהתורה.אבל לרסס

האם מותר לבלוע כדורים בשבת?

להלכה: יש חילוק בין סוגי הכדורים:כדורים כגון אקמול, דקסמול וכדומה שהם למטרת כאב ראש/בטן/צינון וכיוצ”ב לדעת רוב הפוסקים אסורים בשבת.אך אם נפל למשכב, או שסובל

האם אישה כשרה לכתוב מגילה?

נשאלתי מהאברך רבי עמנואל דויב שליט”א שביקש לכתוב מגילה לעצמו ולהרגיש סיפוק שאדם שמח ממעשה ידיו ואשת חבר חשקה גם היא בכתיבה כנאמר במגילה וגם

אמירת במה מדליקין בבית האבל

מנהג ישראל מקדמא דנא לומר פרק  משנת במה מדליקין בזמן קבלת שבת והביאו מרן (בסימן ר”ע) ומרן הביא באיזה זמן אין לומר אך לא הביא

מעוניינים לפרסם כתבה? השאירו פרטים!
Translate »
שינוי גודל גופנים
ניגודיות