על גלידה יש לברך 'שהכל נהיה בדברו'. לענין ברכה אחרונה, לדעת בני אשכנז יש לברך עליו 'בורא נפשות', ולדעת בני ספרד אין לברך עליו. בביאור
דף הבית » ברכות » ברכות הנהנין » ברכת העץ
ברכת העץ, הינה אחת משבעת ברכות הנהנין, אשר נקבעה לאמרה קודם אכילת אחת או יותר מפירות העץ.
את ברכת בורא פרי העץ מברכים על כל דבר שגידולו מן העץ למעט ענבים שעליו מברכים: "על הגפן".
כמו כן, על בננה, למרות היותה גודלת על העץ, מברכים עליה "בורא פרי האדמה".
כאשר השתנתה צורתו של הפרי, כגון שמעכו עד כדי שלא ניתן להכיר את הפרי – מברך "שהכל".
קליפות פירות שאין דרכם לאוכלם כגון קליפות התפוז וכדומה, הרי זה מברך עליהם "שהכל".
פרי מבושל שדרכו לאוכלו כאשר הינו "חי", הרי זה מברך עליו "שהכל".
אם התבלבל ובירך על פירות העץ "בורא פרי האדמה", הרי זה יצא ידי חובה. וזאת, משום שגם העץ הינו דבר הצומח מן האדמה.
אם התבלבל ובירך על פירות העץ "שהכל ניהיה בדברו", גם כן יצא. וזאת, משום שברכת "שהכל" פוטרת את הכל.
אם אכל יותר משיעור כזית מפירות העץ, הרי זה צריך לברך ברכת "בורא נפשות".
עם זאת, יש לדעת כי ברכת "בורא נפשות" אינה אמורה אם אכל אחת מפירות שבעת המינים מברך עליהם ברכת "מעין שלוש".
ברכת בורא נפשות, הינה למעשה "מעין ברכת המזון לאכילת פרות, ירקות וכדומה.
כאשר אוכלים כמה פירות, אין צורך לברך "ברכת העץ" עבור כל פרי ופרי בנפרד, אלא מספיקה ברכה אחת בלבד ובעת הברכה יש להתכוון גם עבור יתר הפירות.
במידה וישנם כמה סוגי פירות על השולחן, יש לברך קודם על אחת משבעת המינים, ובעת הברכה לכוון להוציא את יתר הפירות הנמצאים על השולחן.
כאשר מדובר על פירות המגיעים בסעודה (כחלק מסעודה המוציא), אין צורך לברך כלל משום שברכת המוציא פוטרת את כל הברכות על המאכלים הבאים בסעודה.
מקור הברכה נמצא במסכת ברכות פרק ו' משנה א': "כֵּיצַד מְבָרְכִין עַל הַפֵּרוֹת? עַל פֵּרוֹת הָאִילָן – אֹמֵר בּוֹרֵא פְּרִי הָעֵץ. חוּץ מִן הַיַּיִן, שֶׁעַל הַיַּיִן – אוֹמֵר בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן".
קריאת ברכת "בורא נפשות" או כפי שנקראת גם "ברכה אחרונה".
ברכת "בורא פרי האדמה" עם ניקוד ופירושים על הברכה.
נוסח הברכות ביהדות, לקריאה עם ניקוד, בכתב גדול ופירושים.
בס"ד
למועצה הדתית הרבנות הראשית יהוד – מונסון
דרושים משגיחי כשרות
עם ניסיון ועם תעודת הכשרה בתוקף של הרבנות הראשית או – מוסד מוסמך מטעם הרבנות הראשית.
בדבר פרטים יש להעביר קורות חיים + תעודה בתוקף.
קו"ח עד לתאריך יא בכסלו תשפד 24.11.23
על גלידה יש לברך 'שהכל נהיה בדברו'. לענין ברכה אחרונה, לדעת בני אשכנז יש לברך עליו 'בורא נפשות', ולדעת בני ספרד אין לברך עליו. בביאור
להלכה: סעודת חנוכה היא רשות ולא חובה, מכל מקום יש מצווה לעשות סעודת הודאה לה' יתברך ולפרסם שמו, יחשב הסעודה לסעודת מצווה. ונהגו לאכול מאכלי
הכרזת ראש חודש במגן אברהם בשם היראים, וכן כתב המשנה ברורה (סימן תי"ז הלכה א') מנהג קדמונינו לברך את החודש בשבת שלפני ראש חודש, וכתב
להלכה: ערמונים ברכתם 'שהכל נהיה בדברו'. בביאור הדברים: ערמונים, כתב החזון עובדיה (עמוד ק"מ) לברך עליו 'בורא פרי העץ', לפי שנאכלים כך להרבה בני אדם.
להלכה: מותר מעיקר הדין ללכת לבקר את החולה בשבת, אמנם לכתחילה אין לעשות כן, רק אם כבר ביקר אותו ביום חול, או אם היה טרוד
אתר פרשת יהדות הינו אתר המנגיש נושאים רבים ביהדות ומטרתו להמשיך ולזכות את הרבים. בואו לקחת חלק והיו שותפים בהמשך זיכוי רבים באמצעות תרומה קטנה.
בדמעות ובלב שבור אנו מתחילים בכתיבת ספר תורה לעילוי נשמת נרצחי טבח שמחת תורה תשפ"ד
לזכרם של כל אותם נרצחים, שמקומם איתנו בלב כל הזמן. למען נזכור ולא נשכח. למען נעלה את נשמתם הכי גבוה תחת כיסא הכבוד.