ברכות הנהנין הן חלק מסדר הברכות המובא ע"פ ההלכה אותם יש לברך כאשר אוכלים, שותים או מריחים. מטרת הברכה היא להודות לה' על הטוב אשר גמל אותנו ומילא את עולמו בכל טוב.
מקור הברכה נמצא במסכת ברכות: "אָסוּר לוֹ לָאָדָם שֶׁיֵּהָנֶה מִן הָעוֹלָם הַזֶּה בְּלֹא בְּרָכָה, וְכָל הַנֶּהֱנֶה מִן הָעוֹלָם הַזֶּה בְּלֹא בְּרָכָה – מָעַל (…) כָּל הַנֶּהֱנֶה מִן הָעוֹלָם הַזֶּה בְּלֹא בְּרָכָה כְּאִלּוּ גּוֹזֵל להקב"ה וכנסת ישראל"
ברכות הנהנין כוללות את הברכות הבאות:
על הרחת כל ריח שאינו מעץ או מעשב מברך: "בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא מִינֵי בְּשָׂמִים"
על הרחת עצי בשמים כגון הדס מברך: "בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא עֲצֵי בְּשָׂמִים".
על הרחת עשבי בשמים מברך: "בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא עִשְׂבֵי בְּשָׂמִים".
בהרחת פירות ריחניים מברך: "בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, הַנּוֹתֵן רֵיחַ טוֹב בְּפֵרוֹת".
על הרחת שמן אפרסמון מברך: "בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא שֶׁמֶן עָרֵב".
על הרחת פת המדיפה ריח טוב מברך: "בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, שֶׁנָּתַן רֵיחַ טוֹב בַּפַּת".
בָּרוּךְ אַתָּה יהֵוָהֵ, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן.
בָּרוּךְ אַתָּה יהֵוָהֵ, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם הַמּוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ.
בָּרוּךְ אַתָּה יהֵוָהֵ, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם בּוֹרֵא פְּרִי הָאֲדָמָה.
בָּרוּךְ אַתָּה יהֵוָהֵ, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם בּוֹרֵא פְּרִי הָעֵץ.
בָּרוּךְ אַתָּה יהֵוָהֵ, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם בּוֹרֵא מִינֵי מְזוֹנוֹת.
בָּרוּךְ אַתָּה יהֵוָהֵ, אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם שֶׁהַכֹּל ניהיה בִּדְבָרו.
ברכות הנהנין, נקבעו לאומרם קודם הנאות מוחשיות כגון: אכילת אוכל, שתיית משקאות, הרח עשבים וכדומה.
כאשר ישנו ספק על מה לברך, הרי זה מברך "שהכל" ופוטר את הכול.
אך עם זאת, חשוב להבין את הכללים הקובעים את נוסח הברכה:
ברכת העץ – כל דבר הצומח מן העץ, הרי ברכתו העץ.
ברכת האדמה – כל דבר הגדל באדמה ואינו גדל על העץ, הרי ברכתו האדמה.
ברכת מזונות – אכל מאפים הנעשו מחיטה או שעורה ושאין דרך לקבוע עליהם סעודה, הרי ברכתם מזונות.
ברכת המוציא – כל דבר העשוי מחיטה או שעורה ושדרכו לקבעו עליו סעודה (לחם, חלות וכדומה), הרי זה ברכתו המוציא.
ברכת שהכל – כל דבר שאין גידולו מן הקרקע ואינו אחת משבעת המינים (כגון: גבינה, ביצים וכדומה) הרי ברכתו שהכל.
ברכת הגפן – את ברכת הגפן מברכים על יין וכל דבר אחר הנעשה מן הענבים (לא כולל ענבים עצמם).
אם אכל יותר משיעור כזית מפירות העץ או האדמה או אכל ותר משיעור כזית בברכת שהכול, או שתה רביעית ממשקה שאינו יין, הרי זה צריך לברך ברכת "בורא נפשות".
אם אכל אחד משבעת המינים, או שתה יותר מרביעית יין או אכל יותר מכזית מזונות, הרי זה מברך "מעין שלוש".
אם אכל יותר מכזית פת, הרי זה צריך לברך ברכת המזון.
כאשר יש לפניו כמה סוגי מאכלים שאינם באים בתוך סעודה (המוציא), הרי זה מברך קודם ממה שאינו פוטר. למשל: היו לפניו פירות, ירקות, מזונות ושהכל – הרי זה מברך קודם על הפירות, לאחר מכן על הירקות, לאחר מכן מזונות ולבסוף שהכל. שהרי ברכת האדמה (ירקות) פוטרת פירות (העץ) והרי שהכל פוטר מזונות.
הכלל הוא: מג"ע א"ש.
כגון: ברכת המוציא קודמת לברכת מזונות, שקודמת לברכת הגפן, שקודמת לברכת העץ, שקודמת לחלק מהשיטות לברכת האדמה, שקודמת לברכת שהכל. בראשי תיבות "המגע אש"
מקור הברכה נמצא במסכת ברכות: "אָסוּר לוֹ לָאָדָם שֶׁיֵּהָנֶה מִן הָעוֹלָם הַזֶּה בְּלֹא בְּרָכָה, וְכָל הַנֶּהֱנֶה מִן הָעוֹלָם הַזֶּה בְּלֹא בְּרָכָה – מָעַל (…) כָּל הַנֶּהֱנֶה מִן הָעוֹלָם הַזֶּה בְּלֹא בְּרָכָה כְּאִלּוּ גּוֹזֵל להקב"ה וכנסת ישראל"
הצטרפו אל רשימת התפוצה שלנו ותקבלו עדכונים בכל מה שחדש
אתר פרשת יהדות הינו אתר המנגיש נושאים רבים ביהדות ומטרתו להמשיך ולזכות את הרבים. באתר תמצאו מגוון תכנים מרתקים ומעניינים בקשת רחבה של נושאים.
הצטרפו אל רשימת התפוצה שלנו ותקבלו עדכונים בכל מה שחדש