מאה ברכות בכל יום

מאה ברכות בכל יום

איך מגיעים מאה ברכות בכל יום? ומה מקור המנהג?

למעשה, בימות החול ניתן להגיע כמעט "ללא מאמץ" לקריאת מאה ברכות וזאת בחשבון פשוט:

תפילת עמידה מכילה 19 ברכות X 3 תפילות ביום:

  • עמידה שחרית 19
  • עמידה מנחה 19
  • עמידה ערבית 19

בתפילת שחרית יש גם ברכות נוספות:

  • ברכות השחר + ברכת המפיל – 19 ברכות 
  • ברכות התורה – 2 ברכות (לדעת הרמ"ה 3).
  • ברכת עטיפת ציצית – 1
  • ברכת הנחת תפילין – 1 (לדעת הרמ"ה 2).
  • שאר תפילת שחרית – 5 (ברכות ק"ש, ברוך שאמר וישתבח).

נטל ארוחת בוקר ואכל:

  • נטילת ידיים – 1
  • המוציא – 1 
  • ברכת המזון – 3 ברכות

סה"כ עד כה 90 (לדעת הרמ"ה 92). 

נטל ואכל ארוחת צהריים וערב, התפנה לשירותים וברך אשר יצר וכן, "נשנש" וברך ברכות הנהנין הרי זה הגיע למאה ברכות.

קריאת מאה ברכות בשבת ובימים טובים

בשבתות ובימים טובים אין את כל הברכות הנ"ל, שהרי תפילת עמידה מכילה 7 ברכות בלבד. 

א"כ ע"מ להגיע למאה ברכות, יש להוסיף ברכות נוספות כמו שמספור בגמרא על רב חייא שהיה טורח ומכין כדי להגיע למאה ברכות בשבת: "רב חייא בריה דרב אויא בשבתא וביומי טבי טרח וממלי להו באיספרמקי ומגדי".

וכן הדבר אמור גם בימים טובים, שהרי לא תפילת העמידה קצרה יותר ואינה מכילה את רוב הברכות.

מה מקור תקנת מאה ברכות בכל יום?

במסכת מנחות נאמר: תניא היה רבי מאיר אומר חייב אדם לברך מאה ברכות בכל יום שנאמר "ועתה ישראל מה ה' אלהיך שואל מעמך". ופירש רש"י הקדוש שהדבר נלקח מהמילה "מה", על תקרא מה אלא מאה. 

דיעה נוספת אומרת שהתקנה תוקנה לראשונה בימות דוד המלך כאשר פשטה מגיפה על ירושלים, ונאמר לדוד בחלום כי ע"מ לעצור את המגיפה יש לקרוא מאה ברכות בכל יום. 

וכן, לפי דעת חלק מהמפרשים התקנה אכן תוקנה בימות דוד המלך ע"ה, אך נשתכחה ותוקנה שוב בימי התלמוד. 

יש לדעת כי גם לדעת הגורסים שתקנה זו הינה מהפסוק "מה ה' אלוהיך דורש מעימך", אין זה אומר כי העובר עליו עובר על דאורייתא, אלא תקנה זו מדרבנן בלבד.

שתפו את המאמר: