
איך מגיעים מאה ברכות בכל יום? ומה מקור המנהג?
למעשה, בימות החול ניתן להגיע כמעט "ללא מאמץ" לקריאת מאה ברכות וזאת בחשבון פשוט:
תפילת עמידה מכילה 19 ברכות X 3 תפילות ביום:
בתפילת שחרית יש גם ברכות נוספות:
נטל ארוחת בוקר ואכל:
סה"כ עד כה 90 (לדעת הרמ"ה 92).
נטל ואכל ארוחת צהריים וערב, התפנה לשירותים וברך אשר יצר וכן, "נשנש" וברך ברכות הנהנין הרי זה הגיע למאה ברכות.
בשבתות ובימים טובים אין את כל הברכות הנ"ל, שהרי תפילת עמידה מכילה 7 ברכות בלבד.
א"כ ע"מ להגיע למאה ברכות, יש להוסיף ברכות נוספות כמו שמספור בגמרא על רב חייא שהיה טורח ומכין כדי להגיע למאה ברכות בשבת: "רב חייא בריה דרב אויא בשבתא וביומי טבי טרח וממלי להו באיספרמקי ומגדי".
וכן הדבר אמור גם בימים טובים, שהרי לא תפילת העמידה קצרה יותר ואינה מכילה את רוב הברכות.
במסכת מנחות נאמר: תניא היה רבי מאיר אומר חייב אדם לברך מאה ברכות בכל יום שנאמר "ועתה ישראל מה ה' אלהיך שואל מעמך". ופירש רש"י הקדוש שהדבר נלקח מהמילה "מה", על תקרא מה אלא מאה.
דיעה נוספת אומרת שהתקנה תוקנה לראשונה בימות דוד המלך כאשר פשטה מגיפה על ירושלים, ונאמר לדוד בחלום כי ע"מ לעצור את המגיפה יש לקרוא מאה ברכות בכל יום.
וכן, לפי דעת חלק מהמפרשים התקנה אכן תוקנה בימות דוד המלך ע"ה, אך נשתכחה ותוקנה שוב בימי התלמוד.
יש לדעת כי גם לדעת הגורסים שתקנה זו הינה מהפסוק "מה ה' אלוהיך דורש מעימך", אין זה אומר כי העובר עליו עובר על דאורייתא, אלא תקנה זו מדרבנן בלבד.
הצטרפו אל רשימת התפוצה שלנו ותקבלו עדכונים בכל מה שחדש
אתר פרשת יהדות הינו אתר המנגיש נושאים רבים ביהדות ומטרתו להמשיך ולזכות את הרבים. באתר תמצאו מגוון תכנים מרתקים ומעניינים בקשת רחבה של נושאים.
הצטרפו אל רשימת התפוצה שלנו ותקבלו עדכונים בכל מה שחדש