קנאת סופרים תרבה חכמה

קנאת סופרים תרבה חכמה | פרשת יהדות

וְיִשְׂרָאֵל אָהַב אֶת יוֹסֵף מִכָּל בָּנָיו כִּי בֶן זְקֻנִים הוּא לוֹ וְעָשָׂה לוֹ כְּתֹנֶת פַּסִּים: (פרשת וישב לז.ג).

אמרו חז"ל (שבת י':) ואמר רבא בר מחסיא אמר רב חמא בר גוריא אמר רב לעולם אל ישנה אדם בנו בין הבנים שבשביל משקל שני סלעים מילת שנתן יעקב ליוסף יותר משאר בניו נתקנאו בו אחיו ונתגלגל הדבר וירדו אבותינו למצרים:
ולכאורה יש לשאול, מי יותר מיעקב אבינו יודע מה משמעותה של קנאה בין אחים? הלא אח עשיו שונא ליעקב, כל צרותיהם של עם ישראל מקורם משנאה זו של עשיו ליעקב, אם כן הכיצד יכול יעקב אבינו לגרום לקנאה בין בניו?
כדי ליישב זאת, עלינו להבין מה משמעותה של אהבה יתרה זו שאהב יעקב את יוסף. נאמר בפסוק: (דברים כו' ה) "ארמי אבד אבי וירד מצרימה ויגר שם במתי מעט ויהי שם לגוי גדול עצום ורב": בידוע שלבן רימה את יעקב בתתו לו את לאה במקום רחל. ולו נתן לו את רחל כפי שסוכם בניהם, הרי שיוסף היה הבכור, ואז בדין שיכל יעקב לשנותו מאחיו, ולא היה שום מקום לשנאת האחים.
והנה במדרש נאמר, אילו ידע ראובן שתכתוב התורה עליו, "וישמע ראובן ויצילהו מידם" על כתפו היה מוליכו לאביו. ויש לשאול, הרי לא ניצול יוסף על ידי ראובן, אם כן הכיצד כתבה התורה ויצילהו מידם?
אלא יש לומר משום הכלל, מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה. ולפי זה יש לומר, שיוסף הוא הבכור על פי מחשבת יעקב אבינו על לאה בלילה הראשונה שחשבה לרחל ולכן יכל יעקב לשנות בין יוסף לאחיו.
ומה שתרגם אונקלוס: בן זקונים. בר חכים הוא ליה כל מה שלמד משם ועבר מסר לו.
אמרו חז"ל אין זקן אלא זה שקנה חכמה. והרי כל מה שלמד יעקב משם ועבר העביר ליוסף, נמצא שאין בכל בניו מי שלמד כל חכמתו כיוסף, ובהיות שרצה יעקב שגם שאר בניו יחכמו כיוסף, לכן אמר בלבו, קנאת סופרים תרבה חכמה, אגרום להם שיתקנאו בו וירבו חכמה, ולכן עשה לו כתונת פסים.

מאת: הרב דוד הכהן – גן יבנה.

שתפו את המאמר: