נעשה ונשמע: קריאת המסירות של עם ישראל לבורא עולם

נעשה ונשמע - כתרי מלכות

צירוף המילים הייחודי והכל כך בלעדי לעם ישראל "נעשה ונשמע" הוא מן הנודעים במסורת היהודית. כאשר משה רבינו מעביר לעם ישראל את המסר שהוא מקבל מהבורא "ושמרתם את בריתי והייתם לי סגולה מכל העמים", עם ישראל מתאחד יחד, ובעודם ברוממות רוח עילאית, קיבלו עליהם לקיים את כל המצוות ורק לאחר מכן, לשמוע את פרטיהן וסיבותיהן. וכך מובא בפסוק: "וַיִּקַּח משה סֵפֶר הַבְּרִית וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם. וַיֹּאמְרוּ: כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע"(שמות כד, ז) באותה שעה התעלה עם ישראל למדרגת מלאכים, ועל כך דרש ר' סימאי: "בשעה שהקדימו ישראל "נעשה" ל"נשמע" באו ששים ריבוא של מלאכי השרת לכל אחד ואחד מישראל קשרו לו שני כתרים. אחד כנגד "נעשה" ואחד כנגד "נשמע"….

ראש חודש סיוון, הכנות למעמד הר סיני

מה פירושן של המילים: נעשה ונשמע?

קיימים מספר פירושים עיקריים, ונציין את כולם על פי הפרשנים השונים:

  • נעשה ואז נשמע – תפיסת מדרשי חז"ל ורש"י, שהיא התפיסה הידועה והרווחת ביותר, היא שעם ישראל ביטא אמונה מושלמת בקב"ה. הם קיבלו על עצמם את הברית, עוד לפני שבכלל שמעו את סעיפיה. מדגישים חז"ל: כאשר עם ישראל חווה במשך תקופה ממושכת הארת פנים מבורא עולם, החל ממכת דם ועד קריעת ים סוף, יש בליבו אהבה עזה לבורא. האהבה הינה הדדית, והקב"ה נותן לעם ישראל מתנה, והעם מקבל אותה בחשק ובאהבה, בלי שנרגיש שאנו זקוקים לבדוק אותה טרם קבלתה. 
  • נעשה את המצוות אותן למדנו, ונשמע למצוות שעוד נלמד– פירוש נוסף על פי דעת הרשב"ם, הוא שעם ישראל ידע שהוא נמצא בעיצומו של מסע רוחני וממשי גם יחד, והבין שלא ניתן לתפוס את כל פרטי התורה בבת אחת. "לשמוע", פירושו בהקשר זה לציית, להענות למעשה מתוך נאמנות.
  • נעשה ונבין – גישתו של הבעל עקידת יצחק היא שיש דברים שניתן להבין רק באמצעות עשיה. למשל, ניתן להבין מה פירוש לחבר ספר, כאשר יוצרים ספר משלנו, אפשר להבין מנהיגות רק כשאנו מתנסים בכך בעצמנו. כזאת היא גם האמונה בבורא והבנת התורה. ניתן לעמוד על אופייה רק כאשר חיים על פי מצוותיה.

מדוע זכה עם ישראל להתעלות למדרגת מלאכים?

אומות העולם דחו על הסף את קבלת התורה, כל אחת מסיבותיה שלה, כאשר הסיבה העמוקה היא שהן לא היו מוכנות לשנות את טבען: אומה אחת לא היתה מסוגלת לא לרצוח, אומה אחרת לא היתה מסוגלת שלא לגזול וכן הלאה.
יחד עם זאת, נשאלת השאלה- האם ערך המשמעת שאותו הפגין עם ישראל, הוא ערך נשגב עד כדי כך שגרם לעם כולו להמצא בדרגה של מלאכים?
אז האמת היא שלא ניתן לתפוס את התורה בכלי השכל וההגיון בלבד. החוכמה האלוקית ממלאת את כל העולם, וכדי להבינה יש לשתף את כל אמצעי קליטתו של האדם. כדי להגיע להבנת התורה, לא ניתן רק לשמוע את מצוותיה ולבחון אותם בהגיון. בראש ובראשונה, צריך לקיים בפועל את מה שאמור בה, ורק לאחר מכן, יזכה מקיים המצוות להגיע גם להבנה עמוקה.
זו מעלת ישראל שאמר "נעשה ונשמע", כי רק אחרי ה"נעשה", יכול להגיע ה"נשמע". קיום התורה פותח אפיקי הבנה והארה חדשים בנפש האדם.
רעיון זה מביעה הגמרא בתאור מתן תורה: "כל דיבור ודיבור שיצא מפי הקב"ה נתמלא העולם כולו בשמים" (שבת פ"ח, ב').

אם נתייחס לתורתנו הקדושה, באמת מידה של הגיון אנושי בלבד, יהיה זה עבורה עלבון כואב, ועמעום אורה המופלא. יש איפוא, להעמיק בתורה, ללמוד אותה ולהתחיל לקיים את מצוותיה, כדי שאור התורה ישפיע על כל מהותנו.

שתפו את המאמר: