חג שבועות ברמז

חג שבועות ברמז | פרשת יהדות

וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עֹמֶר הַתְּנוּפָה שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה: (חומש ויקרא כג. טו')
בפרשת אמור (פרק כג') נאמר: "דבר אל בני ישראל ואמרת אלהם מועדי יהוה אשר תקראו אתם מקראי קדש אלה הם מועדי": והתורה מונה ומפרטת את כל המועדים. שבת, חג הפסח, ראש השנה ויום הכיפורים, וכן את חג הסוכות ושמיני עצרת, מלבד חג השבועות שלא הוזכר אלא ברמז שנאמר: "וספרתם לכם ממחרת השבת מיום הביאכם את עמר התנופה שבע שבתות תמימת תהיינה:
ה"כלי יקר" כתב לפרש, בהיות שחג השבועות הינו יום 'מתן תורה' ומתן תורה לא שייך לשייך ליום מסוים בשנה, אלא שבכל רגע ורגע יש בחינת קבלת תורה, בבחינת יהיו בעיניך כחדשים, וכפי שאנו מברכים ואומרים: ברוך המלמד תורה לעמו ישראל. לא לימד בעבר אלא המלמד בכל יום ויום. וכן: "והיה אם שמע תשמעו אל מצוותי אשר אנכי מצווה אתכם היום!

התורה נמצאת כאן וקרוב, כל הרוצה ליטול יבוא ויטול, בכל עת ובכל שעה, כפי האמור: כי המצוה הזאת אשר אנכי מצוך היום לא נפלאת הוא ממך ולא רחקה הוא: לא בשמים הוא לאמר מי יעלה לנו השמימה ויקחה לנו וישמענו אתה ונעשנה: ולא מעבר לים הוא לאמר מי יעבר לנו אל עבר הים ויקחה לנו וישמענו אתה ונעשנה: כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשתו: (דברים ל. יא' – יד')

וכן שנינו בירושלמי, והובא בתוספות חגיגה (טו ע"א) שאבויה, מגדולי ירושלים, קרא לרעיו ומכריו לסעודת הכנסת בנו אלישע בבריתו של אברהם אבינו. היו שם רבי אליעזר ורבי יהושע, עסקו בתורה, וירדה אש מן השמים וסבבה אותם. אמר להם אבויה: "רבותי, באתם לשרוף ביתי עלי?" אמרו לו: "חס ושלום! אלא יושבים היינו וחורזים מתורה לנביאים ומנביאים לכתובים והיו הדברים שמחים כנתינתם מסיני, והיתה האש מלחכת אותן כלחיכתן מסיני, ועיקר נתינתם מסיני לא ניתנו אלא באש, שנאמר: (דברים ד. יא') וההר בוער באש עד לב השמים!"
דוגמא נפלאה לקבלת תורה על ידי לימוד תורה כנתינתה בסיני!

שתפו את המאמר: