בדרך שאדם רוצה לילך.. | פרשת יהדות

בדרך שאדם רוצה לילך..

לְיֵצֶר מִשְׁפַּחַת הַיִּצְרִי לְשִׁלֵּם מִשְׁפַּחַת הַשִּׁלֵּמִי: (פרשת פנחס כו. מט’)

ה”חפץ חיים” לומד מפרשתנו את מה שאומרים חז”ל “בדרך שאדם רוצה לילך מוליכים אותו”, מהפסוק “ליצר משפחת היצרי, לשלם משפחת השלמי”. וכך כותב ה”חפץ חיים”: “ליצר” – מי שהולך אחר תאוותיו של היצר הרע, “משפחת היצרי” – מיד הוא מוצא סביבו את כל משפחתו של היצר הרע, וכולם מוכנים לסייע לו ולהוליכו בדרך הזו. כנגד זה, “לשלם” – מי שמבקש את השלמות ואת הטוב, “משפחת השלמי” – הוא מוצא סביבו משפחה של שלמים, חברה של שלמים ויראים. שכן ‘בדרך שאדם רוצה לילך, מוליכין אותו'”.

המדרש בפרשת שמיני מביא סיפור הממחיש עד כמה נכונים דברי חז”ל הנ”ל:

מעשה בשיכור אחד שאהב מאוד לשתות יין, וכל כך היה תאב ליין עד כדי כך שמכר את כל רכושו ואת ביתו כדי לקנות לעצמו כוסית יין. בניו ובנותיו כל כך התביישו מאביהם השיכור, ולא ידעו את נפשם מרוב צער, וטכסו עצה מה לעשות באביהם השיכור? מה יגרום לו להבין את חומרת מצבו?

פעם אחת כשראו שיכור מתנדנד ברחוב, הביאו את אביהם כדי שיראה כיצד הוא נראה בשעת שכרותו, אך במקום שיבין את המסר, ניגש אביהם לשכור ושאלו מהיכן השיג יין כל כך משובח?! ראו זאת בניו והחליטו שכדי ללמד את אביהם דרך חיים, בפעם הבאה שהוא ישתכר יקחו את מיטתו ויניחו אותה בבית הקברות, וחשבו שאולי על ידי כך יפשפש במעשיו, ויזיר עצמו מן היין. וכך עשו, נטלו את מיטתו והניחוה במערה שבבית הקברות.

למחרת הבוקר הגיעו לעיר סוחרי יין כדי למכור את מרכולתם בעיר, ועוד לפני שנכנסו לעיר יצאו לקראתם תושבים והזהירו אותם מפני אנשי המכס המסתובבים בעיר, המחרימים כל סחורה שהובאה שלא כחוק. נכנסו הסוחרים לבית הקברות והחביאו את חביות היין במערה המצויה שם, מתוך מחשבה לשוב ולקחת את סחורתם לאחר שיסתלקו המוכסים מהעיר.

כשהתעורר השיכור לא היה גבול לשמחתו… מצא את עצמו בתוך מערה מלאה בחביות יין משובח וכל מה שנשאר לו זה רק לפתוח את הברז ולשתות יין כאוות נפשו. וכך שתה והשתכר, ישן קצת והתעורר. שתה שוב והשתכר וכו’ וכו’

עברו שלושה ימים, ובניו של השיכור החליטו לבוא ולבדוק מה עלה בגורל אביהם, בליבם כבר עלתה התקווה שאולי שלושה ימים ללא יין יגרמו לאביהם להבין את חומרת מעשיו, אך מיד כשנכנסו למערה ראו את הלא יאומן… כל המערה מלאה בחביות יין, ואביהם שוכב בין החביות שיכור כלוט, וכך הבינו הבנים כי “בדרך שאדם רוצה לילך, מוליכין אותו”, וגם בבית הקברות ידאגו לו ליין.

מאת: הרב דוד הכהן – גן יבנה

פוסטים נוספים באתר

קנאה טהורה | פרשת יהדות
קנאה טהורה

בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם… (פרשת פנחס כה. יא’ יב’) הגמרא בברכות (כ, ע”א) מספרת על רב אדא בר אהבה שראה אישה בשוק שלבשה בגד לא

קרא עוד »
ויהי אחרי המגפה | פרשת יהדות
ויהי אחרי המגפה

וַיְהִי אַחֲרֵי הַמַּגֵּפָה: וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן לֵאמֹר: שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל… (פרשת פנחס כו. א’ –

קרא עוד »
בקנאו את קנאתי | פרשת יהדות
בקנאו את קנאתי

בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם… (פרשת פנחס כה. יא’ יב’)אַל תִּהְיוּ כְּסוּס כְּפֶרֶד אֵין הָבִין בְּמֶתֶג וָרֶסֶן עֶדְיוֹ לִבְלוֹם בַּל קְרֹב אֵלֶיךָ: (תהילים לב. ט’) מדוע

קרא עוד »
אהבתם? שתפו ברשת!
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
תכנים חדשים שעלו לאתר
פרשת ראה | פרשת יהדות
פרשת ראה

פרשת ראה פרשת ראה המלא – עם ניקוד וטעמים – חידושי תורה ופרפראות על הפרשה פרשת ראה פרק יא’ ראשון (כו) רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם

פרשת עקב | פרשת יהדות
פרשת עקב

פרשת עקב פרשת עקב המלא – עם ניקוד וטעמים – חידושי תורה ופרפראות על הפרשה פרשת עקב פרק ז’ ראשון (יב) וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת

פרשת ואתחנן | פרשת יהדות
פרשת ואתחנן

פרשת ואתחנן פרשת ואתחנן המלא – עם ניקוד וטעמים – חידושי תורה ופרפראות על הפרשה פרשת ואתחנן פרק ג’ ראשון (כג) וָאֶתְחַנַּן אֶל יְהוָה בָּעֵת

הלכות תפילין

מצוות תפילין, היא מצווה מהתורה כמו שנאמר “וקשרת לאות על ידך והיו לטוטפות בין עינך”. ולכן מחויב אדם להניח תפילין בכל יום, וחייב שיהיו עליו

הלכות מעלית חשמל בשבת

מעלית חשמל שבת היא פיתוח ישראלי בעקבות בנייה של בניינים רבי קומות, ומהם מתגוררים לא מעט דיירים שומרי שבת ולא מעוניינים לחלל השבת המציאו מנגנון

מעוניינים לפרסם כתבה? השאירו פרטים!
Translate »
שינוי גודל גופנים
ניגודיות