איזה כלי אתה? | פרשת יהדות

איזה כלי אתה?

וַיִּשְׁלַח מַלְאָכִים אֶל בִּלְעָם בֶּן בְּעוֹר פְּתוֹרָה אֲשֶׁר עַל הַנָּהָר אֶרֶץ בְּנֵי עַמּוֹ לִקְרֹא לוֹ לֵאמֹר הִנֵּה עַם יָצָא מִמִּצְרַיִם הִנֵּה כִסָּה אֶת עֵין הָאָרֶץ וְהוּא יֹשֵׁב מִמֻּלִי: (פרשת בלק כב. ה’).
מפני מה השרה הקדוש ברוך הוא שכינתו על גוי רשע? – כדי שלא יהא פתחון פה לאומות לומר אילו היו לנו נביאים חזרנו למוטב. העמיד להם נביאים והם פרצו גדר העולם (רש”י).

הגאון הצדיק רבי חיים יצחק חייקין (ראש ישיבת חכמי צרפת בעקסלבן), ביאר הענין על פי היסוד המבואר ב”נפש החיים” (ש”ד פ”ה), בפירוש דברי חכמינו ז”ל “יראת ה’ היא אוצרו” (שבת ל.), כי לפי גודל אוצר היראה שהכין לו האדם, באותה מדה תוכל להכנס ולהשתמר בתוכו תבואת התורה. לפי זה ביאר גם מאמר הגמרא “אין הקדוש ברוך הוא נותן חכמה אלא למי שיש בו חכמה”, היינו למי שיש בו חכמת היראה.

משל למה הדבר דומה? – לאשה שלימדה את שכנתה איך לבשל דבר מאכל מסויים, וזו עשתה כמצוותה, אלא שטעם התבשיל לא עלה יפה. חזרה אליה השכנה בטענה כי ודאי הסתירה ממנה משהו, שהרי עשתה ממש כפי הוראותיה ובכל זאת הקדיח התבשיל. שאלה אותה האשה, האם רחצת את הקדרה לפני השימוש? ענתה לה: אמנם לא רחצתי אבל עשיתי ככל אשר אמרת לי. נענתה המדריכה ואמרה: כאן טמון הסוד, כיון שלא ניקית את הכלי, הרי הלכלוך שבתוכו נתן טעם לפגם והוא שקלקל את התבשיל.
כמו כן, לבלעם ניתנו משמים אותם הכוחות שניתנו למשה רבינו, אלא שמשה הכין עצמו להיות כלי מוכשר לקבלת הקדושה, ואילו בלעם נשאר עם שלשת מידותיו הרעות, עין רעה ורוח גבוהה ונפש רחבה, והם הם שהקדיחו את תבשילו… (משלחן גבוה).

מאת: הרב דוד הכהן – גן יבנה.

פוסטים נוספים באתר

כחה של מילה | פרשת יהדות
כחה של מילה

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל בִּלְעָם לֹא תֵלֵךְ עִמָּהֶם לֹא תָאֹר אֶת הָעָם כִּי בָרוּךְ הוּא: (בלק כב. יב’) פעמיים שולח בלק לבלעם לבוא ולקלל את עם

קרא עוד »
ללכת או לא ללכת? | פרשת יהדות
ללכת או לא ללכת?

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל בִּלְעָם לֹא תֵלֵךְ עִמָּהֶם (פרשת בלק כב. יב’)וַיָּבֹא אֱלֹהִים אֶל בִּלְעָם לַיְלָה וַיֹּאמֶר לוֹ אִם לִקְרֹא לְךָ בָּאוּ הָאֲנָשִׁים קוּם לֵךְ אִתָּם

קרא עוד »
זקני מדין - פרשת יהדות
זקני מדין

וַיֹּאמֶר מוֹאָב אֶל זִקְנֵי מִדְיָן עַתָּה יְלַחֲכוּ הַקָּהָל אֶת כָּל סְבִיבֹתֵינוּ כִּלְחֹךְ הַשּׁוֹר אֵת יֶרֶק הַשָּׂדֶה וּבָלָק בֶּן צִפּוֹר מֶלֶךְ לְמוֹאָב בָּעֵת הַהִוא: (בלק כב.

קרא עוד »
אהבתם? שתפו ברשת!
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
מאמרים חדשים שעלו לאתר
פרשת נח | פרשת יהדות
פרשת נח

פרשת נח פרשת נח המלא – עם ניקוד וטעמים – חידושי תורה ופרפראות על הפרשה פרק ו’ ראשון ט אֵלֶּה, תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק

פרשת וזאת הברכה | פרשת יהדות
פרשת וזאת הברכה

פרשת וזאת הברכה פרשת וזאת הברכה המלא – עם ניקוד וטעמים – חידושי תורה ופרפראות על הפרשה פרק לג’ ראשון א וְזֹאת הַבְּרָכָה, אֲשֶׁר בֵּרַךְ

פרשת האזינו | פרשת יהדות
פרשת האזינו

פרשת האזינו פרשת האזינו המלא – עם ניקוד וטעמים – חידושי תורה ופרפראות על הפרשה פרק לב’ ראשון א הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם, וַאֲדַבֵּרָה; וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ, אִמְרֵי

הלכות ערב שבת | פרשת יהדות
הלכות ערב שבת

הלכות ערב שבת השו”ע בסימן רנ’ סעיף א’ כותב: ישכים בבוקר ביום שישי להכין צרכי שבת מסביר המשנה ברורה דכתיב: והיה ביום השישי והכינו את

הלכות נרות שבת | פרשת יהדות
הלכות נרות שבת

הלכות נרות שבת נרות שבת עניינם הוא משום שלום בית. והפירוש: בעבר, לא היו מנורות ואורות כמו היום ולכן כדי שיהיה אור בבית היו מדליקים

מעוניינים לפרסם כתבה? השאירו פרטים!
Translate »
שינוי גודל גופנים
ניגודיות