סמל המגן דוד, מוכר כסמל יהודי משמעותי ורב עוצמה, המשויך ליהודים ברחבי העולם. לראשונה, הופיע סמל המגן דוד בהקשר יהודי בחפירות ארכיאולוגיות בתקופת הברונזה, המשיך בהופעה על מטבעות, במספר בתי כנסת עתיקים בארץ ישראל בתקופת הבית השני. במאה השישית לספירה נמצא סמל ה”מגן דוד” על גבי מצבות יהודיות ומזוזות, ובטליתות של קדושי האינקויזיציה ומסעי הצלב, ואף בקמיעות של חכמים. לפני כשש מאות שנה, השתמשו קהילות יהודיות במגן דוד כסמל הקהילה, אחת הערים, שבהן השתמשו בסמל הזה הייתה פראג.
גם בתקופת השואה, התחייבו כל היהודים לתלות על בגדיהם את הטלאי הצהוב שהוא למעשה מגן דוד בצבע צהוב שבמרכזו המילה "יהודי" בגרמנית, שסימלה אות היכר וקלון. בתקופה מאוחרת יותר, ה”מגן דוד” שימש גם כסמל לגאווה יהודית בזמן מלחמת העולם השנייה, כאשר ראש ממשלת בריטניה וינסטון צ’רצ’יל, קבע את ה”מגן דוד” כסמל הבריגדה היהודית.
>> תמונות של מגן דוד להורדה חינם לחצו כאן
סמל המגן דוד בימינו
כיום, סמל מגן הדוד מקשט בתי כנסת, חפצי קדושה לבתי כנסת ולבית היהודי, פרוכות, מפות לשבת וחג, מזוזות, נרתיקי תפילין, מופיע על חפצי יודאיקה רבים, תכשיטים, ומתנוסס ביחד עם פסי הטלית – על דגל ישראל.
על פי הזוהר הקדוש, הסמל העתיק מייצג שלושה יסודות המחוברים זה לזה: הקדוש ברוך הוא, התורה וישראל. הנשמה היהודית מתחברת לבוראה דרך לימוד התורה ושמירת מצוותיה. המשולש מייצג את החיבור שבין שלושת הנקודות הללו. שלושת היסודות, מורכבים כל אחד מהם, מפנימיות וחיצוניות. התורה מורכבת הן מתורה חיצונית – התלמוד, ההלכה וכו' – והן מתורה פנימית – תורת הקבלה.
גם אצל הבורא, האנרגיה ה"גלויה" חודרת את כל העולמות ומקיימת אותם, אך מהותו של הא-ל נסתרת לחלוטין ונעלה על הבריאה כולה. בדומה לכך, הנשמה שהיא השתקפות של בורא עולם, היא בעלת שני יסודות: יסוד גלוי ויסוד נסתר.
המשולש הכפול המופיע בסמל מגן דוד, מסמל את החיבור של המימדים הללו: הרמה החיצונית של הנשמה מתחברת לבוראה דרך לימוד חלקי התורה החיצוניים, ואילו מהות הנשמה מתחברת לבוראה דרך לימוד פנימיות התורה, קרי תורת הקבלה.
מדוע מכונה הסמל 'מגן דוד' ולא 'מגן אברהם'?
היה מן הראוי שהסמל היהודי הנצחי יקרא "מגן אברהם", כשם שהבטיח הקב"ה לאברהם אבינו "אנכי מגן לך"…
נסביר זאת באמצעות סיפור קצר:
באחד הימים הגיע בחור אל רבו עם ציור בו מופיע סמל מגן דוד ושאלו: "מדוע נקרא הציור בעל שישה קצוות 'מגן דוד' ולא 'מגן אברהם', הלא בורא עולם אמר לאברהם 'אָנֹכִי מָגֵן לָךְ'"?
השיב לו רבו: "הגמרא במסכת סנהדרין (צה) מספרת על ישבי, אחיו של גלית הפלישתי שביקש להרוג את דוד המלך כנקמה על הריגת אחיו, גלית. באחד הימים הגיע דוד לארץ פלישתים, וכשראהו ישבי כפתו, הניחו מתחת לקורת בית הבד והוריד את הקורה על דוד. נעשה נס ונתרככה הארץ מתחתיו ודוד שקע בה. ראה כך ישבי, הוציאו, זרקו השמימה ותקע את רומחו בארץ כדי שדוד יפול עליו. באותו רגע בא אבישי בן צרויה, הוציא מפיו שם קדוש והעמיד את דוד תלוי בין שמים לארץ, וכך הצילו מידי ישבי…"
המשיך הרב ואמר: "אצל אברהם אבינו ראינו שהקב"ה הגן עליו כדרך מלך שמגן על חייליו – מארבע רוחות השמים – צפון, דרום, מזרח ומערב. אך על דוד המלך הגן הקב"ה משישה צדדים – מארבע רוחות, מלמעלה ומלמטה, מלמעלה – כאשר קורת בית הבד כמעט ומחצה אותו, ומלמטה – כאשר כמעט נפל ונדקר ברומחו של ישבי. על כן נקראת הצורה 'מגן דוד', הואיל ודוד היה מוגן משש רוחות, כפי צורת אותו ציור.
"…אַל תִּירָא אַבְרָם אָנֹכִי מָגֵן לָךְ שְׂכָרְךָ הַרְבֵּה מְאֹד" (בראשית טו', א') – בורא הבטיח שמירה והגנה לאברהם אבינו, הגנה מכל פורענות שלא תגיע.
תקנו חז"ל לברך בתפילת העמידה את ברכת "מגן אברהם", ובסיום ההפטרה את ברכת "מגן דוד", לומר שכשם ששמר הקב"ה על אברהם אבינו מארבע רוחות ועל דוד משש פאות כך הוא שומר על כל אחד ואחת מאיתנו.
לעיתים אנו מתהלכים בתחושה בה אנו חשופים לפגעי העולם, לסכנות ואויבים, תחושה של פחד מהעומד לקרות. תחושה כזו מפרה את שלוות יומנו, מטרידה ומוציאה אותנו מהאושר שאנו כל כך מחכים לו ורוצים בו.
יש לנו לזכור שיש לנו את השומר הגדול ביותר שקיים, את "חברת השמירה" הטובה ביותר, האכפתית ביותר, האוהבת ביותר, יש לנו את בורא עולם!
כפי שאמר והבטיח לנו דוד המלך ברוח קודשו: "ה' שֹׁמְרֶךָ ה' צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ: ה' יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ: ה' יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם" (תהילים קכא' ה', ז', ח')
בורא עולם שומר על כל אחד מאיתנו כאברהם ודוד. לכן, אל לנו להיות מוטרדים מהלא נודע, אלא לסמוך על בוראנו ולהאמין בו. הדברים הללו יסבו לנו הגנה ושמירה, שמירה משש פאות העולם, שמירת מגן הדוד. (הדברים מעובדים מתוך הספר "החיזוק היומי").