שָׁלוֹם עֲלֵיכֶם מַלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן מִמֶּלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא (ג"פ)
בּוֹאֲכֶם לְשָׁלוֹם מַלְאֲכֵי הַשָּׁלוֹם מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן מִמֶּלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא (ג"פ)
בָּרְכוּנִי לְשָלוֹם מַלְאֲכֵי הַשָּׁלוֹם מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן מִמֶּלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא (ג"פ)
בְּשִׁבְתְּכֶם לְשָלוֹם מַלְאֲכֵי הַשָּׁלוֹם מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן מִמֶּלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא (ג"פ)
צֵאתְכֶם לְשָלוֹם מַלְאֲכֵי הַשָּׁלוֹם מַלְאֲכֵי עֶלְיוֹן מִמֶּלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא (ג"פ)
אֵשֶׁת חַיִל מִי יִמְצָא; וְרָחֹק מִפְּנִינִים מִכְרָהּ.
בָּטַח בָּהּ לֵב בַּעְלָהּ; וְשָׁלָל לֹא יֶחְסָר.
גְּמָלַתְהוּ טוֹב וְלֹא רָע כֹּל, יְמֵי חַיֶּיהָ.
דָּרְשָׁה, צֶמֶר וּפִשְׁתִּים; וַתַּעַשׂ בְּחֵפֶץ כַּפֶּיהָ.
הָיְתָה כָּאֳנִיּוֹת סוֹחֵר; מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ.
וַתָּקָם בְּעוֹד לַיְלָה וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ; וְחֹק לְנַעֲרֹתֶיהָ.
זָמְמָה שָׂדֶה וַתִּקָּחֵהוּ; מִפְּרִי כַפֶּיהָ נָטְעָה כָּרֶם.
חָגְרָה בְעוֹז מָתְנֶיהָ; וַתְּאַמֵּץ זְרוֹעֹתֶיהָ.
טָעֲמָה כִּי טוֹב סַחְרָהּ; לֹא יִכְבֶּה בַלַּיְלָה נֵרָהּ.
יָדֶיהָ שִׁלְּחָה בַכִּישׁוֹר; וְכַפֶּיהָ תָּמְכוּ פָלֶךְ.
כַּפָּהּ פָּרְשָׂה לֶעָנִי; וְיָדֶיהָ שִׁלְּחָה לָאֶבְיוֹן.
לֹא תִירָא לְבֵיתָהּ מִשָּׁלֶג: כִּי כָל בֵּיתָהּ לָבֻשׁ שָׁנִים.
מַרְבַדִּים עָשְׂתָה לָּהּ; שֵׁשׁ וְאַרְגָּמָן לְבוּשָׁהּ.
נוֹדָע בַּשְּׁעָרִים בַּעְלָהּ; בְּשִׁבְתּוֹ עִם זִקְנֵי אָרֶץ.
סָדִין עָשְׂתָה וַתִּמְכֹּר; וַחֲגוֹר נָתְנָה לַכְּנַעֲנִי.
עֹז וְהָדָר לְבוּשָׁהּ; וַתִּשְׂחַק לְיוֹם אַחֲרוֹן.
פִּיהָ פָּתְחָה בְחָכְמָה; וְתוֹרַת חֶסֶד עַל לְשׁוֹנָהּ.
צוֹפִיָּה הֲלִיכוֹת בֵּיתָהּ; וְלֶחֶם עַצְלוּת לֹא תֹאכֵל.
קָמוּ בָנֶיהָ וַיְאַשְּׁרוּהָ; בַּעְלָהּ וַיְהַלְלָהּ.
רַבּוֹת בָּנוֹת עָשׂוּ חָיִל; וְאַתְּ עָלִית עַל כֻּלָּנָה.
שֶׁקֶר הַחֵן וְהֶבֶל הַיֹּפִי: אִשָּׁה יִרְאַת יְהוָה הִיא תִתְהַלָּל.
תְּנוּ לָהּ, מִפְּרִי יָדֶיהָ; וִיהַלְלוּהָ בַשְּׁעָרִים מַעֲשֶׂיהָ.
ירים את הכוס בידו ויאמר:
יוֹם הַשִּׁשִּׁי. וַיְכֻלּוּ הַשָׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם. וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה וַיִּשְׁבֹּת בַּיוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה. וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת יוֹם הַשְּׁבִיעִי וַיְקַדֵּשׁ אוֹתוֹ כִּי בוֹ שָׁבַת מִכָּל מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת.
סַבְרִי מָרָנָן (ועונים: לְחַיִּים)
בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא פְּרִי הַגֶּפֶן. (אמן)
בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְרָצָה בָנוּ וְשַׁבַּת קָדְשׁוֹ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחִילָנוּ זִכָּרוֹן לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית תְּחִלָּה לְמִקְרָאֵי קֹדֶשׁ זֵכֶר לִיצִיאַת מִצְרָיִם כִּי בָנוּ בָחַרְתָּ וְאוֹתָנוּ קִדַּשְׁתָּ מִכָּל הָעַמִּים וְשַׁבַּת קָדְשֶׁךָ בְּאַהֲבָה וּבְרָצוֹן הִנְחַלְתָּנוּ. בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה מְקַדֵּשׁ הַשַּׁבָּת: (אמן)
הקידוש הינו טקס קדוש המסמן את תחילת ליל שבת, זמן של מנוחה והתבוננות עבור יהודים ברחבי העולם. למסורת עתיקה זו יש משמעות וסימבוליות עמוקות, אשר יוצרות קשר עוצמתי בין הדורות – העבר, ההווה והעתיד. על המקורות, הסמליות, המנהגים והשפעת הקידוש בליל שבת, במאמר הבא.
קידוש ליל שישי מהווה מסורת יקרה מפז, הצועדת עם העם היהודי לאורך דורות על גבי דורות. הקידוש, טקס ייחודי, עוצמתי ורוחני , נסוב סביב קידוש היין, או מיץ הענבים, אשר מסמלים את המתיקות והשמחה של השבת הקרובה לבוא. ככזה, הוא ניתן לעם היהודי במטרה להדגיש את ההפרדה בין חול לקודש, ולהאיר על השבתת העשייה היומיומית, המנוחה והייחוד של יום שבת, ממש כפי שנהג ה' בתום בריאת העולם.
מהי ההיסטוריה, המשמעות והמנהגים השונים של קידוש ליל שישי, אשר הופכים אותו לאחד הטקסים השורשים והעוצמתיים כאחד?
שורשיו של הקידוש נעוצים בתקופת המקרא, שם מצוות קידוש השבת נעשית כחלק מעשרת הדיברות, אשר ניתנו לבני ישראל. עם הזמן, הרחיבו חז"ל את המצווה המקראית וקבעו את מנהג אמירת הברכות על היין כדי לקדש את השבת. מנהג זה התפתח לאורך הדורות, כאשר כל קהילה יהודית בתפוצות אימצה מנהגים ומסורות ייחודיים משלה.
הכוונה היא למובדל ומופרש מהיתר – כך יום השבת מופרש ונבדל מיתר ימי החול
הקידוש מלווה בברכה על כוס יין, אשר מביעה הכרת תודה על מתנת השבת, סמל של לשמחה וחגיגה. עם השנים, התפתח הטקס ושילב מנהגים ומסורות שונות מקהילות יהודיות שונות. אולם במהותה המטרה העיקרית של הקידוש נותרה זהה: לקדש את השבת ולהכיר במעמדה הייחודי כיום מנוחה והתבוננות. לקידוש יש משמעות רוחנית עמוקה – חיבור עוצמתי לאמונה ולהתבוננות פנימית. הוא מאפשר לכל אדם להתבונן בקשר האישי שלו ליהדות ובתפקיד שממלאת השבת בחייו.
כל אלמנט בקידוש, נושא משמעות עמוקה יותר הקשורה לקדושת השבת.
היין, כאמור, הוא סמל לשמחה וחגיגה. נהוג להשתמש בכוס מיוחדת, המכונה כוס קידוש, שהיא לרוב מעוטרת ומועברת מדור לדור, ומייצגת את הקשר בין המשפחה למסורת.
הברכה עצמה, הנאמרת על היין, מבטאת הודיה על בריאת העולם ועל מתנת השבת. זוהי תזכורת למקורות של השבת ולתפקיד הייחודי שהיא ממלאת במקצב החיים היהודי. עצם הרמת כוס הקידוש ואמירת הברכה, היא הדגמה עוצמתית לקדושת היום ולמחויבות שלנו לשמור על חוקיו ומנהגיו.
כאשר כל קבוצה מוסיפה מנהגים ומסורות ייחודיים משלה לריטואל. מנהג נפוץ אחד הוא שהאב העומד בראש הבית, יאמר את הברכה בזמן שבני המשפחה והאורחים עומדים או ישובים סביב השולחן. לאחר סיום הברכה, היין מחולק בין הנוכחים כסמל לאחדות.
בחלק מן הקהילות, נהוג ליטול ידיים ולבצוע חלה לאחר הקידוש, כך מוסיפים עוד שכבת משמעות לריטואל. בציעת החלה היא תזכורת למן שהזין את בני ישראל במדבר ומייצגת את המזון שמעניקה לנו השבת.
הקידוש הוא הרבה יותר מריטואל, זוהי חוויה רוחנית היוצרת תחושת אחדות ושייכות.
הוא בעל תפקיד חיוני בחיזוק הקשרים בין בני משפחה וחברים, כמו גם בחיזוק חשיבותה של הקהילה בחיי האדם. על ידי השתתפות בקידוש, אנו מאשרים מחדש את מחוייבותנו לערכים ולמסורות של האמונה, תוך כדי חיזוק הקשרים בינינו ליקרים לנו.
זאת ועוד, הקידוש משמש כגשר בין דורות, ובכך הוא מבטיח שהמסורות העשירות של העבר ישמרו ויעברו לדורות הבאים. המשכיות חיונית לשמירה על תחושת זהות אישית והשתייכות.
לסיכום, קידוש בליל שבת מהווה מסורת יפה ועוצמתית החוצה את גבולות הזמן ומאחדת בין דורות. ביטוי יפהפה של אמונה, קהילה וכוחה הנצחי של המסורת. בעת הקידוש, כל אדם יכול למצוא את הקשר האישי שלו למהות הרוחנית של השבת ולשאוב השראה מהרקמה העשירה של ההיסטוריה היהודית.
הצטרפו אל רשימת התפוצה שלנו ותקבלו עדכונים בכל מה שחדש
אתר פרשת יהדות הינו אתר המנגיש נושאים רבים ביהדות ומטרתו להמשיך ולזכות את הרבים. באתר תמצאו מגוון תכנים מרתקים ומעניינים בקשת רחבה של נושאים.
הצטרפו אל רשימת התפוצה שלנו ותקבלו עדכונים בכל מה שחדש