בעלי חיים המצערים אותו, כגון זבובים, עכברים, פרעושים, ויתושים, המצערים אותו, כתב בשו”ת אגרות משה (חושן משפט חלק ב’ סימן מ”ז אות א’) שמותר, ואין
תפריט
דף הבית » ברכות » ברכות הנהנין » ברכת האדמה
ברכת האדמה, הינה אחת משבעת ברכות הנהנין, אשר נקבעה לאמרה קודם אכילת אחת או יותר מפירות האדמה (ירקות).
את ברכת בורא פרי האדמה מברכים על כל דבר שגידולו מן הקרקע כגון ירקות, זרעים וצמחים שאינם גדלים על העץ.
עם זאת בננה, למרות היותה גדלה על העץ, הרי מברכים עליה “בורא פרי האדמה”.
כאשר השתנתה צורתו של הירק, כגון שמעכו עד כדי שלא ניתן להכיר את הירק – הרי זה מברך עליו“שהכל”.
קליפות ירקות שאין דרכם לאוכלם, למרות שהמתיקו הרי זה מברך עליהם “שהכל”.
ירק מבושל שדרכו לאוכלו “חי”, הרי זה מברך עליו “שהכל”.
אם התבלבל בברכות, ובמקום לברך “בורא פרי האדמה” ברך “על העץ”, הרי זה צריך לשוב ולברך את ברכת האדמה.
אך אם ברך “שהכל” על ירקות ופירות האדמה, הרי זה לא צריך לחזור שהרי “ברכת שהכל” פוטרת את הכל.
אם אכל יותר משיעור כזית מפירות האדמה, הרי זה צריך לברך ברכת “בורא נפשות”.
עם זאת, יש לדעת כי ברכת “בורא נפשות” אינה אמורה אם אכל אחת משבעת המינים שעליהם מברך ברכת “מעין שלוש”.
ברכת בורא נפשות, הינה למעשה “מעין ברכת המזון לאכילת פרות, ירקות, או כל דבר אחר שאין עליו ברכת המזון או ברכת מעין שלוש.
כאשר אוכלים כמה סוגי ירקות (פירות האדמה), אין צורך לברך “ברכת האדמה” עבור כל ירק וירק, אלא מברך פעם אחת ובעת הברכה מכוון לפטור את יתר הירקות הנמצאות על השולחן.
כאשר מדובר על ירקות המגיעות כחלק מהסעודה כגון סלטים וכדומה, אין צורך לברך “ברכת האדמה” כלל, משום שברכת המוציא פוטרת את כל הברכות על המאכלים הבאים בסעודה.
מקור הברכה נמצא במשניות ברכות פרק ו’ משנה א’: וְעַל הַיְּרָקוֹת אוֹמֵר בּוֹרֵא פְּרִי הָאֲדָמָה. רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר, בּוֹרֵא מִינֵי דְּשָׁאִים:
קריאת ברכת "בורא נפשות" או כפי שנקראת גם "ברכה אחרונה".
ברכת "בורא פרי העץ" עם ניקוד ופירושים על הברכה.
ברכת "בורא פרי הגפן" עם ניקוד ופירושים על הברכה.
בעלי חיים המצערים אותו, כגון זבובים, עכברים, פרעושים, ויתושים, המצערים אותו, כתב בשו”ת אגרות משה (חושן משפט חלק ב’ סימן מ”ז אות א’) שמותר, ואין
להלכה: אסור להרוג ג’וק בשבת, וכן אסור להרוג יתושים וכדומה, על אף שהם עוקצים אותו ומפריעים לא באכילתו, משום נטילת נשמה שהדבר אסור מהתורה.אבל לרסס
להלכה: יש חילוק בין סוגי הכדורים:כדורים כגון אקמול, דקסמול וכדומה שהם למטרת כאב ראש/בטן/צינון וכיוצ”ב לדעת רוב הפוסקים אסורים בשבת.אך אם נפל למשכב, או שסובל
נשאלתי מהאברך רבי עמנואל דויב שליט”א שביקש לכתוב מגילה לעצמו ולהרגיש סיפוק שאדם שמח ממעשה ידיו ואשת חבר חשקה גם היא בכתיבה כנאמר במגילה וגם
מנהג ישראל מקדמא דנא לומר פרק משנת במה מדליקין בזמן קבלת שבת והביאו מרן (בסימן ר”ע) ומרן הביא באיזה זמן אין לומר אך לא הביא
אתר פרשת יהדות הינו אתר המנגיש נושאים רבים ביהדות ומטרתו להמשיך ולזכות את הרבים. בואו לקחת חלק והיו שותפים בהמשך זיכוי רבים באמצעות תרומה קטנה.