על המחיה

ברכת על המחיה
נוסח ברכת על המחיה המלא, מנוקד ובאותיות מאירות עיניים לקריאה ברורה ונעימה

ברכת על המחיה היא ברכה אחרונה הנאמרת לאחר אכילת מספר סוגי מאכלים: עוגות ומאפים מחמשת מיני דגן שאינם לחם, כלומר שלא מברכים לאחריהן את ברכת המזון, פירות משבעת המינים וכן לאחר שתיית יין או מיץ ענבים טבעי בשיעור של רביעית.

כדי להתחייב באמירת הברכה, יש לאכול שיעור של לפחות כזית (30 גרם) מתוך פירות שבעת המינים (זיתים, תמרים, ענבים, רימון או תאנים), או מאכלים העשויים מחמשת מיני דגן שברכתם בורא מיני מזונות (עוגות, עוגיות, קוסקוס, ספגטי ועוד), או שיעור של רביעית מכוס יין או משקה העשוי 100% ענבים טהורים.

קראו עוד

על המחיה נוסח עדות המזרח

על מזונות מברך:

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם עַל הַמִּחְיָה וְעַל הַכַּלְכָּלָה וְעַל תְּנוּבַת הַשָּׂדֶה וְעַל אֶרֶץ חֶמְדָּה טוֹבָה וּרְחָבָה שֶׁרָצִיתָ וְהִנְחַלְתָּ לַאֲבוֹתֵינוּ לֶאֱכוֹל מִפִּרְיָהּ וְלִשְׂבּוֹעַ מִטּוּבָהּ.

וְרַחֵם יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ וְעַל יִשְׂרָאֵל עַמָּךְ וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירָךְ וְעַל הַר צִיּוֹן מִשְׁכַּן כְּבוֹדָךְ. וְעַל מִזְבָּחָךְ. וְעַל הֵיכָלָךְ. וּבְנֵה יְרוּשָׁלַיִם עִיר הַקּדֶשׁ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. וְהַעֲלֵנוּ לְתוֹכָהּ. וְשַׂמְּחֵנוּ בְּבִנְיָנָהּ וּנְבָרְכָךְ עָלֶיהָ בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה.

בשבת: וּרְצֵה וְהַחֲלִיצֵנוּ בְּיוֹם הַשַׁבָּת הַזֶּה.
בר"ח: וְזָכְרֵנוּ לְטוֹבָה בְּיוֹם רֹאשׁ הַחֹדֶשׁ הַזֶּה.
ביום טוב ובחוה"מ: וְשַׂמְּחֵנוּ בְיוֹם
בפסח: חַג הַמַּצּוֹת הַזֶּה,
בשבועות: חַג הַשָּׁבוּעוֹת הַזֶּה,
בסוכות: חַג הַסֻּכּוֹת הַזֶּה,
בשמיני עצרת: שְׁמִינִי, חַג עֲצֶרֶת הַזֶּה,

כִּי אַתָּה טוֹב וּמֵטִיב לַכֹּל, וְנוֹדֶה לְּךָ עַל הָאָרֶץ וְעַל הַמִּחְיָה. (בחיטה של ארץ ישראל: מִחְיָתָהּ)

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, עַל הָאָרֶץ וְעַל הַמִּחְיָה. (מִחְיָתָהּ)

על יין מברך:

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם עַל הַגֶּפֶן וְעַל פְּרִי הַגֶּפֶן וְעַל תְּנוּבַת הַשָּׂדֶה וְעַל אֶרֶץ חֶמְדָּה טוֹבָה וּרְחָבָה שֶׁרָצִיתָ וְהִנְחַלְתָּ לַאֲבוֹתֵינוּ לֶאֱכוֹל מִפִּרְיָהּ וְלִשְׂבּוֹעַ מִטּוּבָהּ.

רַחֵם יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ עַל יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירֶךָ וְעַל צִיּוֹן מִשְׁכַּן כְּבוֹדֶךָ, וְעַל מִזְבְּחֶךָ, וְעַל הֵיכָלֶךָ. וּבְנֵה יְרוּשָׁלַיִם עִיר הַקּדֶשׁ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. וְהַעֲלֵנוּ לְתוֹכָהּ וְשַׂמְּחֵנוּ בְּבִנְיָנָהּ, וְנֹאכַל מִפִּרְיָּהּ וְנִשְׂבַּע מִטּוּבָהּ וּנְבָרֶכְךָ עָלֶיהָ בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה.

בשבת: וּרְצֵה וְהַחֲלִיצֵנוּ בְּיוֹם הַשַׁבָּת הַזֶּה.
בר"ח: וְזָכְרֵנוּ לְטוֹבָה בְּיוֹם רֹאשׁ הַחֹדֶשׁ הַזֶּה.
ביום טוב ובחוה"מ: וְשַׂמְּחֵנוּ בְיוֹם
בפסח: חַג הַמַּצּוֹת הַזֶּה,
בשבועות: חַג הַשָּׁבוּעוֹת הַזֶּה,
בסוכות: חַג הַסֻּכּוֹת הַזֶּה,

כִּי אַתָּה טוֹב וּמֵטִיב לַכֹּל, וְנוֹדֶה לְּךָ עַל הָאָרֶץ וְעַל פְּרִי הַגָּפֶן. (וְעַל פְּרִי גַפְנָהּ – יין של ארץ ישראל)

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, עַל הָאָרֶץ וְעַל פְּרִי הַגָּפֶן. (פְּרִי גַפְנָה)

על שבעת המינים מברך:

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם עַל הָעֵץ וְעַל פְּרִי הָעֵץ וְעַל תְּנוּבַת הַשָּׂדֶה וְעַל אֶרֶץ חֶמְדָּה טוֹבָה וּרְחָבָה שֶׁרָצִיתָ וְהִנְחַלְתָּ לַאֲבוֹתֵינוּ לֶאֱכוֹל מִפִּרְיָהּ וְלִשְׂבּוֹעַ מִטּוּבָהּ.

רַחֵם יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ עַל יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירֶךָ וְעַל צִיּוֹן מִשְׁכַּן כְּבוֹדֶךָ, וְעַל מִזְבְּחֶךָ, וְעַל הֵיכָלֶךָ. וּבְנֵה יְרוּשָׁלַיִם עִיר הַקּדֶשׁ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. וְהַעֲלֵנוּ לְתוֹכָהּ וְשַׂמְּחֵנוּ בְּבִנְיָנָהּ, וְנֹאכַל מִפִּרְיָּהּ וְנִשְׂבַּע מִטּוּבָהּ וּנְבָרֶכְךָ עָלֶיהָ בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה.

בשבת: וּרְצֵה וְהַחֲלִיצֵנוּ בְּיוֹם הַשַׁבָּת הַזֶּה.
בר"ח: וְזָכְרֵנוּ לְטוֹבָה בְּיוֹם רֹאשׁ הַחֹדֶשׁ הַזֶּה.
ביום טוב ובחוה"מ: וְשַׂמְּחֵנוּ בְיוֹם
בפסח: חַג הַמַּצּוֹת הַזֶּה,
בשבועות: חַג הַשָּׁבוּעוֹת הַזֶּה,
בסוכות: חַג הַסֻּכּוֹת הַזֶּה,

כִּי אַתָּה טוֹב וּמֵטִיב לַכֹּל, וְנוֹדֶה לְּךָ עַל הָאָרֶץ וְעַל הַפֵּרוֹת. (וְעַל פֵּרוֹתֶיהָ – של ארץ ישראל).

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, עַל הָאָרֶץ וְעַל הַפֵּרוֹת. (פֵּרוֹתֶיהָ)

על המחיה נוסח אשכנז

על מזונות מברך:

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם עַל הַמִּחְיָה וְעַל הַכַּלְכָּלָה וְעַל תְּנוּבַת הַשָּׂדֶה וְעַל אֶרֶץ חֶמְדָּה טוֹבָה וּרְחָבָה שֶׁרָצִיתָ וְהִנְחַלְתָּ לַאֲבוֹתֵינוּ לֶאֱכוֹל מִפִּרְיָהּ וְלִשְׂבּוֹעַ מִטּוּבָהּ.

רַחֵם יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ עַל יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירֶךָ וְעַל צִיּוֹן מִשְׁכַּן כְּבוֹדֶךָ, וְעַל מִזְבְּחֶךָ, וְעַל הֵיכָלֶךָ. וּבְנֵה יְרוּשָׁלַיִם עִיר הַקּדֶשׁ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. וְהַעֲלֵנוּ לְתוֹכָהּ וְשַׂמְּחֵנוּ בְּבִנְיָנָהּ, וְנֹאכַל מִפִּרְיָּהּ וְנִשְׂבַּע מִטּוּבָהּ וּנְבָרֶכְךָ עָלֶיהָ בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה.

בשבת: וּרְצֵה וְהַחֲלִיצֵנוּ בְּיוֹם הַשַׁבָּת הַזֶּה.
בר"ח: וְזָכְרֵנוּ לְטוֹבָה בְּיוֹם רֹאשׁ הַחֹדֶשׁ הַזֶּה.
ביום טוב ובחוה"מ: וְשַׂמְּחֵנוּ בְיוֹם
בפסח: חַג הַמַּצּוֹת הַזֶּה,
בשבועות: חַג הַשָּׁבוּעוֹת הַזֶּה,
בסוכות: חַג הַסֻּכּוֹת הַזֶּה,
בשמיני עצרת: שְׁמִינִי, חַג עֲצֶרֶת הַזֶּה,

כִּי אַתָּה טוֹב וּמֵטִיב לַכֹּל, וְנוֹדֶה לְּךָ עַל הָאָרֶץ וְעַל הַמִּחְיָה. (בחיטה של ארץ ישראל: מִחְיָתָהּ)

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, עַל הָאָרֶץ וְעַל הַמִּחְיָה. (מִחְיָתָהּ)

על יין מברך:

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם עַל הַגֶּפֶן וְעַל פְּרִי הַגֶּפֶן וְעַל תְּנוּבַת הַשָּׂדֶה וְעַל אֶרֶץ חֶמְדָּה טוֹבָה וּרְחָבָה שֶׁרָצִיתָ וְהִנְחַלְתָּ לַאֲבוֹתֵינוּ לֶאֱכוֹל מִפִּרְיָהּ וְלִשְׂבּוֹעַ מִטּוּבָהּ.

רַחֵם יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ עַל יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירֶךָ וְעַל צִיּוֹן מִשְׁכַּן כְּבוֹדֶךָ, וְעַל מִזְבְּחֶךָ, וְעַל הֵיכָלֶךָ. וּבְנֵה יְרוּשָׁלַיִם עִיר הַקּדֶשׁ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. וְהַעֲלֵנוּ לְתוֹכָהּ וְשַׂמְּחֵנוּ בְּבִנְיָנָהּ, וְנֹאכַל מִפִּרְיָּהּ וְנִשְׂבַּע מִטּוּבָהּ וּנְבָרֶכְךָ עָלֶיהָ בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה.

בשבת: וּרְצֵה וְהַחֲלִיצֵנוּ בְּיוֹם הַשַׁבָּת הַזֶּה.
בר"ח: וְזָכְרֵנוּ לְטוֹבָה בְּיוֹם רֹאשׁ הַחֹדֶשׁ הַזֶּה.
ביום טוב ובחוה"מ: וְשַׂמְּחֵנוּ בְיוֹם
בפסח: חַג הַמַּצּוֹת הַזֶּה,
בשבועות: חַג הַשָּׁבוּעוֹת הַזֶּה,
בסוכות: חַג הַסֻּכּוֹת הַזֶּה,

כִּי אַתָּה טוֹב וּמֵטִיב לַכֹּל, וְנוֹדֶה לְּךָ עַל הָאָרֶץ וְעַל פְּרִי הַגָּפֶן. (וְעַל פְּרִי גַפְנָהּ – יין של ארץ ישראל)

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, עַל הָאָרֶץ וְעַל פְּרִי הַגָּפֶן. (פְּרִי גַפְנָה)

על שבעת המינים מברך:

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם עַל הָעֵץ וְעַל פְּרִי הָעֵץ וְעַל תְּנוּבַת הַשָּׂדֶה וְעַל אֶרֶץ חֶמְדָּה טוֹבָה וּרְחָבָה שֶׁרָצִיתָ וְהִנְחַלְתָּ לַאֲבוֹתֵינוּ לֶאֱכוֹל מִפִּרְיָהּ וְלִשְׂבּוֹעַ מִטּוּבָהּ.

רַחֵם יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ עַל יִשְׂרָאֵל עַמֶּךָ וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירֶךָ וְעַל צִיּוֹן מִשְׁכַּן כְּבוֹדֶךָ, וְעַל מִזְבְּחֶךָ, וְעַל הֵיכָלֶךָ. וּבְנֵה יְרוּשָׁלַיִם עִיר הַקּדֶשׁ בִּמְהֵרָה בְיָמֵינוּ. וְהַעֲלֵנוּ לְתוֹכָהּ וְשַׂמְּחֵנוּ בְּבִנְיָנָהּ, וְנֹאכַל מִפִּרְיָּהּ וְנִשְׂבַּע מִטּוּבָהּ וּנְבָרֶכְךָ עָלֶיהָ בִּקְדֻשָּׁה וּבְטָהֳרָה.

בשבת: וּרְצֵה וְהַחֲלִיצֵנוּ בְּיוֹם הַשַׁבָּת הַזֶּה.
בר"ח: וְזָכְרֵנוּ לְטוֹבָה בְּיוֹם רֹאשׁ הַחֹדֶשׁ הַזֶּה.
ביום טוב ובחוה"מ: וְשַׂמְּחֵנוּ בְיוֹם
בפסח: חַג הַמַּצּוֹת הַזֶּה,
בשבועות: חַג הַשָּׁבוּעוֹת הַזֶּה,
בסוכות: חַג הַסֻּכּוֹת הַזֶּה,

כִּי אַתָּה טוֹב וּמֵטִיב לַכֹּל, וְנוֹדֶה לְּךָ עַל הָאָרֶץ וְעַל הַפֵּרוֹת. (וְעַל פֵּרוֹתֶיהָ – של ארץ ישראל).

בָּרוּךְ אַתָּה יְהֹוָה, עַל הָאָרֶץ וְעַל הַפֵּרוֹת. (פֵּרוֹתֶיהָ)

על המחיה נוסח תימן

בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה, אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם

על חמשת מיני דגן: עַל הַמִּחְיָה וְעַל הַכַּלְכָּלָה
על יין: עַל הַגֶּפֶן וְעַל פְּרִי הַגֶּפֶן
על פירות משבעת המינים: עַל הָעֵץ וְעַל פְּרִי הָעֵץ

וְעַל תְּנוּבַת הַשָּׂדֶה וְעַל אֶרֶץ חֶמְדָּה טוֹבָה וּרְחָבָה שֶׁרָּצִיתָ וְהִנְחַלְתָּ אֶת אֲבוֹתֵינוּ.

רַחֵם יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ וְעַל יִשְׂרָאֵל עַמָּךְ וְעַל יְרוּשָׁלַיִם עִירָךְ וְעַל צִיּוֹן מִשְׁכַּן כְּבוֹדָךְ. וְהַעֲלֵנוּ לְתוֹכָהּ. וְשַׂמְּחֵנוּ בְּבִנְיָנָהּ (וְנֹאכַל מִפִּרְיָהּ וְנִשְׂבַּע מִטוּבָהּ) וּנְבָרֶכְךָ עָלֶיהָ בִּקְדֻשָּׁה וּבְטַהְרָה.

בשבת: וְהָנַח לָנוּ אָבִינוּ וְאַל תְּהִי צָרָה וְיָגוֹן בְּיוֹם מְנוּחָתֵנוּ
בראש חודש: וְזָכְרֵנוּ יְהוָה אֱלֹהֵינוּ לְטוֹבָה (בשבת: בְּיוֹם הַמָּנוֹחַ הַזֶּה) בְּיוֹם רֹאשׁ הַחֹדֶשׁ הַזֶּה
בחול המועד פסח: וְשַׂמְּחֵנוּ יְהוָה אֱלֹהֵינוּ (בשבת: בְּיוֹם הַמָּנוֹחַ הַזֶּה) בְּיוֹם מִקְרָא קֹדֶשׁ הַזֶּה, בְּיוֹם מוֹעֵד חַג הַמַּצּוֹת הַזֶּה
בחול המועד סוכות: וְשַׂמְּחֵנוּ יְהוָה אֱלֹהֵינוּ (בשבת: בְּיוֹם הַמָּנוֹחַ הַזֶּה) בְּיוֹם מִקְרָא קֹדֶשׁ הַזֶּה, בְּיוֹם מוֹעֵד חַג הַסֻּכּוֹת הַזֶּה

כִּי אֵל טוֹב וּמֵטִיב אָתָּה. בָּרוּךְ אַתָּה יְהוָה, עַל הָאָרֶץ וְעַל

על חמשת מיני דגן: הַמִּחְיָה (ויש אומרים גם: וְעַל הַכַּלְכָּלָה)
על יין ועל פירות משבעת המינים: פֵּרוֹתֶיהָ (על יין ופירות מחו"ל אומר: הַפֵּרוֹת).

הכל על ברכת על המחיה

ברכת על המחיה מוכרת גם בשמה הנוסף "ברכה מעין שלוש", שמה נגזר משלושת הברכות הקיימות בברכת המזון:

  1. החלק הראשון – על המחיה, על העץ או על הגפן מכוון כנגד ברכת "הזן את הכל" בבברכת המזון.
  2. החלק השני – "ועל ארץ חמדה טובה ורחבה", מכוון כנגד ברכת "על הארץ ועל המזון",
  3. והחלק השלישי – "ובנה ירושלים" מכוון כנגד ברכת "בונה ברחמיו ירושלים" שנאמרת בברכת המזון.

מדוע הקצו למאכלים אלו ברכה בפני עצמה?

כדי להתחייב בברכת על המחיה, יש לאכול מאכלים מתוך חמישה מינים (גפן, תאנה, רימון, זית ודבש) או מאכל מחמשת מיני דגן.
והטעמים לכך הם:

  • מאכלים מתוך שבעת המינים – הקצו למאכלים אלו ברכה מיוחדת מפני חשיבותם, שנשתבחה בהם ארץ ישראל (ברכות מד, א, טור רח א).
  • מאכלים מחמשת מיני דגן – למרות שמאכלים אלו אינם בגדר לחם, אף הם חשובים, משום שנשתבחה בהם ארץ ישראל, ועוד משום שיש להם מעלה שעליהם יחיה האדם.

האם ברכת על המחיה היא מדאורייתא או מדרבנן?

להלכה, לפי דעת מרן השולחן ערוך, ברכת על המחיה היא מדרבנן (חכמים), ולכן אם אכל כזית דגן או כזית מפירות שבעת המינים או לחילופין שתה יין בשיעור רביעית, צריך לברך לאחר מכן "מעין שלוש". ואם אינו זוכר אם בירך או לא, כיוון שברכת "מעין שלוש" היא מדרבנן, אינו צריך לחזור לברך כיון שנאמר "ספק ברכות להקל", וטוב יותר שישמע את הברכה מאדם אחר ויענה אמן.

לאכול מפריה ולשבוע מטובה

בברכת על המחיה, מזכירים את הנוסח: "ועל ארץ חמדה טובה ורחבה שרצית והנחלת לאבותינו, לאכול מפריה ולשבוע מטובה". מלשון הפסוק, ניתן אולי להבין בטעות שעם ישראל מבקש לנחול את הארץ בשביל פירותיה, כלומר כדי לחמוד את פירותיה.

אך לא היא – הטעם שאומרים זאת כיוון שקדושת הארץ משפיעה על הגידולים הגדלים בה, וכשאנו אוכלים מפירות הארץ, אנחנו זוכים להתקדש בקדושה זו, ולכן אנו מבקשים בסיום הברכה "ונברכך עליה בקדושה ובטהרה", כלומר שעל ידי אכילה מפריה נזכה להיות מרוממים וטהורים יותר.

כלומר, שאין כוונתנו לחמוד את הארץ בשביל הפירות, אלא הכוונה לחמוד ולרצות לקיים את המצוות התלויות בארץ.

זהירות בברכות הנהנין – הדרך הטובה להשגת השפע

בעל ספר החינוך כותב כך: "עניין הברכה איננו אלא הזכרה לעורר נפשנו בדברי פינו כי הוא המברך, ומתוך התעוררות הטוב הזה בנפשנו, וייחוד מחשבותינו להודות אליו שכל הטובות כלולות בו, והוא המלך עליהם לשלחם על כל אשר יחפץ, אנו זוכים במעשה הטוב הזה להמשיך עלינו מברכותיו".

כלומר, שעל ידי ברכת מעין שלוש, מילה במילה בכוונה גדולה, ניתן לזכות לשפע טוב ולהמשיך עלינו מברכת השם.

שתפו את המאמר:
עסקים מומלצים באינדקס אנ"ש​
הישארו מעודכנים

הצטרפו אל רשימת התפוצה שלנו ותקבלו עדכונים בכל מה שחדש

מה חדש באתר