שירת ישראל

שירת ישראל | פרשת יהדות

אָז יָשִׁיר יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת עֲלִי בְאֵר עֱנוּ לָהּ: בְּאֵר חֲפָרוּהָ שָׂרִים כָּרוּהָ נְדִיבֵי הָעָם בִּמְחֹקֵק בְּמִשְׁעֲנֹתָם וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה: וּמִמַּתָּנָה נַחֲלִיאֵל וּמִנַּחֲלִיאֵל בָּמוֹת: וּמִבָּמוֹת הַגַּיְא אֲשֶׁר בִּשְׂדֵה מוֹאָב רֹאשׁ הַפִּסְגָּה וְנִשְׁקָפָה עַל פְּנֵי הַיְשִׁימֹן: (פרשת חוקת כא. יז' – כ').

תורתנו כידוע נחלקת לחמישה חלקים מבחינת הנושאים.

  1. הסיפורי – בתנ"ך מצויים ספרים שלמים כמו ספר בראשית, חצי מספר שמות, ספר במדבר, כל הנביאים הראשונים.
  2. חוקים והמשפטים – חצי ספר שמות, ספר ויקרא כולו, חלק מספר במדבר, וכל ספר דברים.
  3. נבואה – ראשונים ואחרונים.
  4. חכמה – איוב, משלי, קהלת.
  5. ויש חלק של השירה – ספרים שלמים כמו תהילים, שיר השירים, מגילת איכה ועוד פרקים שפזורים בכל מיני מקומות.

דוגמת: שירת הים – אז ישיר משה, שירת האזינו, ותשר דבורה וברק בן אבינועם, וידבר דוד את השירה הזאת ביום הציל ה' אותו מכף אויביו ומיד שאול. ופה במרכז הפרשה "אז ישיר ישראל" עלי באר ענו לה. זו בארה של מרים.
שלשה דברים שהיו לישראל במדבר, בזכותם של משה אהרן ומרים היו להם: המן היה בזכותו של משה. ענני הכבוד בזכותו של אהרן, ובאר המים בזכותה של מרים. ולמה ניתן הבאר בזכותה של מרים, שבשעה ששמו את משה ביאור התייצבה מרים מרחוק וחיכתה לראות מה יעשה לו, עד שירדה בת פרעה ולקחה אותו. ובשכר זה שהמתינה לו זכתה שניתן לישראל באר המים בזכותה. ולכן כשמתה פסק הבאר כדי להודיע שבזכותה ניתן. ומפני שפסק נקהלו כולם על משה ואהרון.

..ותמת שם מרים ותקבר שם: ולא היה מים לעדה ויקהלו על משה ועל אהרן: וירב העם עם משה ויאמרו לאמר ולו גוענו בגוע אחינו לפני ה': ולמה הבאתם את קהל ה' אל המדבר הזה למות שם אנחנו ובעירנו (במדבר כ, א-ד).
או אז ארע הנס הזה ונתגלתה הבאר, ואז התחילו לשיר – "אז ישיר ישראל"!
מדהים! לפני ארבעים שנה כשהחלה הבאר לנבוע נאמר "אז ישיר משה ובני ישראל" בהדרכתו של משה המנהיג, והיום כבר לא זקוקים להדרכתו של משה אלא הם מכח עצמם שרים ומודים על הבאר, ובאמת נראה ליכאורה שחסר כאן משהו חשוב, מדוע לא מזכירים לא את משה וגם לא את הקדוש ברוך הוא בשירה זו?
והטעם שלא נזכר משה רבנו בשירה זו כי בגלל באר זו מת משה במדבר. וכן לא נזכר בה שם השי"ת. משל למלך שהזמינו למשתה גדול. אמר: אם פלוני אוהבי יהיה בסעודה אף אני אהיה שם. אף כאן משלא נכתב שמו של משה בשירה הזאת לא נכתב אף שמו של הקדוש ברוך הוא. ולכן נאמר אז ישיר ישראל את השירה הזאת עלי באר ענו לה.

מאת: הרב דוד הכהן – בספרו אור דוד.

שתפו את המאמר: