שירת ישראל | פרשת יהדות

שירת ישראל

אָז יָשִׁיר יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת עֲלִי בְאֵר עֱנוּ לָהּ: בְּאֵר חֲפָרוּהָ שָׂרִים כָּרוּהָ נְדִיבֵי הָעָם בִּמְחֹקֵק בְּמִשְׁעֲנֹתָם וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה: וּמִמַּתָּנָה נַחֲלִיאֵל וּמִנַּחֲלִיאֵל בָּמוֹת: וּמִבָּמוֹת הַגַּיְא אֲשֶׁר בִּשְׂדֵה מוֹאָב רֹאשׁ הַפִּסְגָּה וְנִשְׁקָפָה עַל פְּנֵי הַיְשִׁימֹן: (פרשת חוקת כא. יז’ – כ’).

תורתנו כידוע נחלקת לחמישה חלקים מבחינת הנושאים.

  1. הסיפורי – בתנ”ך מצויים ספרים שלמים כמו ספר בראשית, חצי מספר שמות, ספר במדבר, כל הנביאים הראשונים.
  2. חוקים והמשפטים – חצי ספר שמות, ספר ויקרא כולו, חלק מספר במדבר, וכל ספר דברים.
  3. נבואה – ראשונים ואחרונים.
  4. חכמה – איוב, משלי, קהלת.
  5. ויש חלק של השירה – ספרים שלמים כמו תהילים, שיר השירים, מגילת איכה ועוד פרקים שפזורים בכל מיני מקומות.

דוגמת: שירת הים – אז ישיר משה, שירת האזינו, ותשר דבורה וברק בן אבינועם, וידבר דוד את השירה הזאת ביום הציל ה’ אותו מכף אויביו ומיד שאול. ופה במרכז הפרשה “אז ישיר ישראל” עלי באר ענו לה. זו בארה של מרים.
שלשה דברים שהיו לישראל במדבר, בזכותם של משה אהרן ומרים היו להם: המן היה בזכותו של משה. ענני הכבוד בזכותו של אהרן, ובאר המים בזכותה של מרים. ולמה ניתן הבאר בזכותה של מרים, שבשעה ששמו את משה ביאור התייצבה מרים מרחוק וחיכתה לראות מה יעשה לו, עד שירדה בת פרעה ולקחה אותו. ובשכר זה שהמתינה לו זכתה שניתן לישראל באר המים בזכותה. ולכן כשמתה פסק הבאר כדי להודיע שבזכותה ניתן. ומפני שפסק נקהלו כולם על משה ואהרון.

..ותמת שם מרים ותקבר שם: ולא היה מים לעדה ויקהלו על משה ועל אהרן: וירב העם עם משה ויאמרו לאמר ולו גוענו בגוע אחינו לפני ה’: ולמה הבאתם את קהל ה’ אל המדבר הזה למות שם אנחנו ובעירנו (במדבר כ, א-ד).
או אז ארע הנס הזה ונתגלתה הבאר, ואז התחילו לשיר – “אז ישיר ישראל”!
מדהים! לפני ארבעים שנה כשהחלה הבאר לנבוע נאמר “אז ישיר משה ובני ישראל” בהדרכתו של משה המנהיג, והיום כבר לא זקוקים להדרכתו של משה אלא הם מכח עצמם שרים ומודים על הבאר, ובאמת נראה ליכאורה שחסר כאן משהו חשוב, מדוע לא מזכירים לא את משה וגם לא את הקדוש ברוך הוא בשירה זו?
והטעם שלא נזכר משה רבנו בשירה זו כי בגלל באר זו מת משה במדבר. וכן לא נזכר בה שם השי”ת. משל למלך שהזמינו למשתה גדול. אמר: אם פלוני אוהבי יהיה בסעודה אף אני אהיה שם. אף כאן משלא נכתב שמו של משה בשירה הזאת לא נכתב אף שמו של הקדוש ברוך הוא. ולכן נאמר אז ישיר ישראל את השירה הזאת עלי באר ענו לה.

מאת: הרב דוד הכהן – בספרו אור דוד.

פוסטים נוספים באתר

חסדי ה' | פרשת יהדות
חסדי ה’

וַתִּקְצַר נֶפֶשׁ הָעָם בַּדָּרֶךְ: וַיְדַבֵּר הָעָם בֵּאלֹהִים וּבְמֹשֶׁה לָמָה הֶעֱלִיתֻנוּ מִמִּצְרַיִם לָמוּת בַּמִּדְבָּר כִּי אֵין לֶחֶם וְאֵין מַיִם וְנַפְשֵׁנוּ קָצָה בַּלֶּחֶם הַקְּלֹקֵל: וַיְשַׁלַּח יְהוָה בָּעָם

קרא עוד »
כי חוק לישראל | פרשת יהדות
כי חוק לישראל

זֹאת חֻקַּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר צִוָּה יְהוָה לֵאמֹר דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה אֲשֶׁר אֵין בָּהּ מוּם אֲשֶׁר לֹא עָלָה עָלֶיהָ עֹל:

קרא עוד »
חטא מי מריבה | פרשת יהדות
חטא מי מריבה

וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן יַעַן לֹא הֶאֱמַנְתֶּם בִּי לְהַקְדִּישֵׁנִי לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לָכֵן לֹא תָבִיאוּ אֶת הַקָּהָל הַזֶּה אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם:

קרא עוד »
אהבתם? שתפו ברשת!
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
תכנים חדשים שעלו לאתר
פרשת עקב | פרשת יהדות
פרשת עקב

פרשת עקב פרשת עקב המלא – עם ניקוד וטעמים – חידושי תורה ופרפראות על הפרשה פרשת עקב פרק ז’ ראשון (יב) וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת

פרשת ואתחנן | פרשת יהדות
פרשת ואתחנן

פרשת ואתחנן פרשת ואתחנן המלא – עם ניקוד וטעמים – חידושי תורה ופרפראות על הפרשה פרשת ואתחנן פרק ג’ ראשון (כג) וָאֶתְחַנַּן אֶל יְהוָה בָּעֵת

הלכות תפילין

מצוות תפילין, היא מצווה מהתורה כמו שנאמר “וקשרת לאות על ידך והיו לטוטפות בין עינך”. ולכן מחויב אדם להניח תפילין בכל יום, וחייב שיהיו עליו

הלכות מעלית חשמל בשבת

מעלית חשמל שבת היא פיתוח ישראלי בעקבות בנייה של בניינים רבי קומות, ומהם מתגוררים לא מעט דיירים שומרי שבת ולא מעוניינים לחלל השבת המציאו מנגנון

מלאכת צובע

אחת מל”ט אבות מלאכות שחייבים עליהם ועוברים באיסור תורה היא מלאכת צובע. ואין הצובע חייב עד שיהא צבע המתקיים, אבל הצובע בצבע לא מתקיים, הרי

מעוניינים לפרסם כתבה? השאירו פרטים!
Translate »
שינוי גודל גופנים
ניגודיות