מפני מי המבול | פרשת יהדות

מפני מי המבול

וַיָּבֹא נֹחַ וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וּנְשֵׁי בָנָיו אִתּוֹ אֶל הַתֵּבָה מִפְּנֵי מֵי הַמַּבּוּל: (פרשת נח ז. ז')
מפני מי המבול. אף נח מקטני אמנה היה, מאמין ואינו מאמין שיבא המבול ולא נכנס לתבה עד שדחקוהו המים: (רש"י)
והביא ב"אפיקי מים", השאלה הידועה, איך יתכן לומר על אדם שהתורה נתנה לו את התואר של "איש צדיק תמים היה בדורותיו" לומר עליו שהיה מקטני אמנה?!
וי"ל כי כל אדם נמדד לפי מדרגתו ומעלתו "דלפום גמלא שיחנא" ולגודל מעלתו של נח גם נדנוד קל של סטיה נחשב כפגם גדול, עד כדי לכנותו "מקטני אמנה".
ודבר נפלא יש לנו ללמוד מדברי חז"ל, מבואר בספר "נתיבות המוסר" וז"ל: "אף נח מקטני אמנה היה, מאמין ואינו מאמין שיבוא המבול ולא נכנס לתבה עד שדחקוהו המים":
עומדים אנו מכאן על נבכי הכוחות הנוראים הצפונים והחבויים בנפש האדם, נח זה שנאמר עליו: "איש צדיק תמים היה בדורותיו" שבזכותו נצלה כל הבריאה כולה מכליון, בזכותו קיימים הם כל הדורות כולם עד סוף העולם, עליו מעידים חז"ל כי מקטני אמנה היה, מאמין ואינו מאמין שיבוא המבול, והלא מאה ועשרים שנה נתעסק בבנין התבה, מאה ועשרים שנה היה מזהיר מכריז ומפרסם, כי עתיד הקב"ה להביא מבול לעולם, והיו הבריות מלעיגים עליו, מבזים אותו וקוראים לו "זקן שוטה" (ב"ר ל') והתורה מעירה עליו "ויעש נח בכל אשר צוה אותו אלקים כן עשה" הוא עשה ככל אשר נצטוה לא הפיל דבר.
ואחרי כל זאת באים חז"ל ומעידים עליו, כי אף הוא מקטני אמנה היה. בעומק סתרי לבב נשארו עדיין ספקות, והיה "מאמין ולא מאמין" ולא נכנס לתבה עד שדחקוהו המים, זאת אומרת אף ירידת הגשמים ובקיעת כל מעיינות תהום רבה, לא הועילו לו כלל להוציא מלבו את הספקות והוא לא נכנס לתבה עד שדחקוהו המים.
עד כדי כך מגיע עומק נבכי הכוחות המצויים באדם, אפשר לו לאדם לעסוק ולטרוח בבניית תבה מאה ועשרים שנה, ולפרסם ולהודיע ברבים את הגזירה העתידה לבוא לעולם, ואילו הוא עצמו, אותו האיש המיועד להינצל ולהציל בזכותו את כל העולם, הוא גופו הריהו מאמין ואינו מאמין, בידיו הוא עושה בתבה, בפיו ובשפתיו הריהו מודיע ומפרסם את אזהרתו הגדולה לכל באי עולם, ואילו בלבבו בתוך תוכו, בפנימיות סתרי נפשו, מפקפק הוא ומסתפק בדבר, ואין הספיקות מרפים הימנו אף למראה עיניו את התחלת הגשמת הדבר, והוא לא זז ממקומו עד שבא המים ודחקוהו לתבה, עד כדי כך עמוקים הם כוחות הנפש שבאדם. עכ"ל

מאת: הרב דוד הכהן – גן יבנה.

פוסטים נוספים באתר

וישלח את העורב | פרשת יהדות
וישלח את העורב

וַיְשַׁלַּח אֶת הָעֹרֵב וַיֵּצֵא יָצוֹא וָשׁוֹב עַד יְבֹשֶׁת הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ: וַיְשַׁלַּח אֶת הַיּוֹנָה מֵאִתּוֹ לִרְאוֹת הֲקַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה: (פרשת נח ח'-ז'ח')העורב נשלח

קרא עוד »
כפירה מבית ומחוץ | פרשת יהדות
כפירה מבית ומחוץ…

עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי גֹפֶר קִנִּים תַּעֲשֶׂה אֶת הַתֵּבָה וְכָפַרְתָּ אֹתָהּ מִבַּיִת וּמִחוּץ בַּכֹּפֶר: (פרשת נח ו, יד). מספרים על הרב עזריאל הילדסהימר זצ"ל, רבה

קרא עוד »
כי מלאה הארץ חמס | פרשת יהדות
כי מלאה הארץ חמס

וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ קֵץ כָּל בָּשָׂר בָּא לְפָנַי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם אֶת הָאָרֶץ: (פרשת נח ו-יג)אסון נורא התרחש בתקופתו של נח

קרא עוד »
מבצע מטורף! ניקוי ספות עד הבית

החל מ- 250 ₪ בלבד

עסקים מומלצים באינדקס אנ"ש
דבר תורה על פרשת השבוע
תכנים חדשים שעלו לאתר
הלכות ביקור חולים

להלכה: מצווה לבקר את החולים, ומצווה זו נאמר על כל אחד מישראל. ונאמרו ג' טעמים בכך, ולכן המבקר את החולה צריך לשאול את החולה האם

מה מברכים על חמאת בוטנים?

להלכה: חמאת בוטנים ברכתה 'שהכל נהיה בדברו'. בביאור הדברים: חמאת בוטנים, יש לברך עליו ברכת 'שהכל נהיה בדברו', כמבואר בספר הליכות ברכות (סימן ר"ב אות

מה מברכים על תן צ'אפ?

להלכה: על תן צ'אפ יש לברך 'שהכל נהיה בדברו'. בביאור הדברים: תן צ'אפ הוא מחטיפי התירס, שברכתו 'שהכל נהיה בדברו', וכתב בספר הליכות ברכות (סימן

הנחת אפר בראש החתן בחופה

להלכה: בני אשכנז וחלק מבני הספרדים נהגו להניח אפר בראש החתן במקום הנחת תפילין, כמבואר בגמרא, ואילו חלק מבני הספרדים נהגו שלא להניח אפר, אלא

Translate »