חלום – תקווה | פרשת יהדות

חלום – תקווה

וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה: וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא: וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ: (פרשת ויצא כ"ח י'-יב').

פירשו רבותינו ז"ל: ויחלום, והנה – הוא עצמו – נדמה ונמשל כאן לסולם. סולם המוצב ארצה, וראשו מגיע השמימה, והנה מלאכי אלוקים עולים ויורדים בו – ביעקב אבינו, ובכל אדם! (זוהר ח"ג קכג ב,)

האדם, כמוהו כסולם. עשוי שלבים שלבים, אין סוף מדרגות, יכול הוא להתעלות מעלה מעלה, לרום המעלות. לפסגות בל ישוערו, שהוא עצמו אינו מעלה בדעתו! עולמות של אור וזוהר יפתחו לפניו, מעיינות של השגות והבנות.

אחד מסודות החלום הוא השאיפה והתקוה. מעבר לנאמר "בחלום אדבר בו" אדם ללא חלום הוא אדם ללא תקוה, ללא שאיפה, ללא יעוד, ללא עתיד. החלום מחדיר באדם אמונה בעצמו, ביכולתו ובכישוריו. החלום מבהיר לאדם לאן לחתור ולשאוף, באמצעות החלום האדם מגייס כוחות נפש כדי להשיג את שאיפותיו.

יעקב אבינו לאחר שארבע עשרה שנה לא ישן, באותו לילה שכבר רצה לישון התנהל מאבק מר בין האבנים על מי יניח צדיק ראשו, ולבסוף כשנעשתה אחדות בניהם הפכו להיות אבן אחת ואז יעקב אבינו ישן וחלם כשראשו מונח על האבן – ללמדנו שגם בתנאים קשים, גם אם אתה ישן על אבנים, אל יאוש, אל תישבר, תחלום כדי להמשיך ולהתמודד.

ומה רואה יעקב בחלומו? "והנה סולם מוצב ארצה", מוצב על תשתית איתנה וחזקה! "וראשו מגיע השמימה" ראש הסולם – היעד הסופי – מגיע לשמים. וכך איתא במפרשים, כי הסולם רומז על האדם, שהינו מוצב ארצה, ועומד בשתי רגליו על הארץ, ובכוחותיו שמסגל לעצמו יכול להגיע עד לרום השמים.

ויש לדקדק ולשאול בדבר, מדוע הראו לו ליעקב דווקא סולם. ומדוע לא הראו לו כי הוא עצמו מגיע עד השמים. ומה הסוד הטמון בסולם דווקא?

ונ"ל כי הנה הסולם בנוי שלבים שלבים, בהם ניתן לעלות ולרדת, ובלעדיהם לא ניתן לעלות או לרדת. ויתכן שזה שרצו לרמוז ליעקב אבינו ע"ה, כי על מנת להגיע לגבהי מרומים, עד שראשו של האדם יגיע השמימה, קיימת מחוייבות בסיסית לאדם להפנים ולקבל על עצמו עובדה זו – כי עבודת ה' הינה עלייה בשלבים! כאשר האדם מגיע להכרה זו או אז יכול להתגשם החלום,

וזאת עלינו לדעת כי אין סוף לתכנון, להצבת יעדים, מהשלב המעשי הריאלי שבקרקע המציאות שיש בו קשיי קיום כל הזמן, אל התמודדות מתמדת, המחזקת את האדם ונוטעת בו אמונה בעצמו וביכולתו לנצח ומחשלת אותו בהתגברותו על כל מכשול בדרך להגשמת החזון.

אדם חולם מחדיר לתוכו יוזמות ויצירתיות, הוא מדמיין רעיונות מרתקים ומפעיל את הפן המעשי ביוזמות חדשניות כדי להפוך כל דמיון למציאות. החלום אינו מתמקד רק בראיה קצרה, החולם רואה תמיד "סולם" לנגד עיניו הבנוי משלבים שלבים – כל עליה, כל כיבוש יעד, חייב להיעשות בשלבים, בתהליך. ככל שהסולם גבוה יותר, ניתן לראות למרחק רב ומקיף יותר, היוצר מוטיבציה גבוהה לכיבוש יותר יעדים, גם אם הם נראים רחוקים – האופק הופך למשמעותי.

יעקב אבינו ע"ה מבהיר לנו כי עז רצונו להצליח במשימותיו בהקמת "בית יהודי" איתן. בכל מעשיו הוא מקרין אמונה בקב"ה אך גם ביכולותיו שלו להשיג את כל מטרותיו. יעקב אבינו מלמדנו עד כמה חשובים אומץ לב ונחישות. יעקב "איש תם יושב אוהלים" מלמדנו, שהחכמה והשכל, מוח פעיל ויצירתי, יסייעו לו להגשים את חלומותיו, אך הוא משלב גם כח גופני ונמרצוּת, הוא מגולל את האבן מעל פי הבאר, מגיע לבית לבן ועובד קשה במשך עשרים שנה כדי להגיע למטרה הנכספת, לבנות יחד עם האמהות הקדושות אמהות האומה את העם הקדוש עם ישראל.

ולעולם לא יתייאש האדם משאיפתו להשגת המטרה, כנאמר: "והנה ה' ניצב עליו ויאמר", אם האדם יראה את עצמו כי ה' ניצב עליו, עומד למולו לסייעו, הרי שעל אף העליות והירידות שלו, בבחינת "מוצב ארצה". בתוך הארציות והגשמיות, הרי שבסופו של דבר ה' יתברך יעזור לו לעלות מעלה מעלה ולהגיע למדרגות נעלות ונשגבות, "וראשו מגיע השמימה".

מאת: הרב דוד הכהן – גן יבנה.

פוסטים נוספים באתר

וידור יעקב נדר | פרשת יהדות
וידור יעקב נדר

וַיִּדַּר יַעֲקֹב נֶדֶר לֵאמֹר אִם יִהְיֶה אֱלֹהִים עִמָּדִי וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי הוֹלֵךְ וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ: וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל בֵּית אָבִי

קרא עוד »
הרהורים | פרשת יהדות
הרהורים

"וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא": (פרשת ויצא כ"ח, י"א). "וישם מראשותיו". עשאן כמין מרזב סביב לראשו שהיה ירא מפני חיות רעות. התחילו

קרא עוד »
הצעד הראשון | פרשת יהדות
הצעד הראשון

וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא: וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי

קרא עוד »
מבצע מטורף! ניקוי ספות עד הבית

החל מ- 250 ₪ בלבד

עסקים מומלצים באינדקס אנ"ש
דבר תורה על פרשת השבוע
תכנים חדשים שעלו לאתר
הלכות ביקור חולים

להלכה: מצווה לבקר את החולים, ומצווה זו נאמר על כל אחד מישראל. ונאמרו ג' טעמים בכך, ולכן המבקר את החולה צריך לשאול את החולה האם

מה מברכים על חמאת בוטנים?

להלכה: חמאת בוטנים ברכתה 'שהכל נהיה בדברו'. בביאור הדברים: חמאת בוטנים, יש לברך עליו ברכת 'שהכל נהיה בדברו', כמבואר בספר הליכות ברכות (סימן ר"ב אות

מה מברכים על תן צ'אפ?

להלכה: על תן צ'אפ יש לברך 'שהכל נהיה בדברו'. בביאור הדברים: תן צ'אפ הוא מחטיפי התירס, שברכתו 'שהכל נהיה בדברו', וכתב בספר הליכות ברכות (סימן

הנחת אפר בראש החתן בחופה

להלכה: בני אשכנז וחלק מבני הספרדים נהגו להניח אפר בראש החתן במקום הנחת תפילין, כמבואר בגמרא, ואילו חלק מבני הספרדים נהגו שלא להניח אפר, אלא

Translate »