ואמרתם כה לחי

רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י)

מילים לשיר ואמרתם כה לחי:

וַאֲמַרְתֶּם כֹּה לֶחָי רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי
אִ
ישׁ אֱלֹהִים קָדוֹשׁ הוּא אַשְׁרֵי עַיִן רָאַתְהוּ: לֵב חָכָם יַשְׂכִּיל פִּיהוּ אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
בָּרוּךְ הוּא מִפִּי עֶלְיוֹן קָדוֹשׁ הוּא מֵהֵרָיוֹן: מְאוֹר גָּלִיל הָעֶלְיוֹן אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
גִּבּוֹר וְאִישׁ מִלְחָמָה בְּדַת תּוֹרָה תְּמִימָה: מָלֵא מַדָּע וְחָכְמָה אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
דָּרַשׁ כָּל תַּעֲלוּמוֹת בְּעֹז וְתַעֲצוּמוֹת: עָלָה מַעֲלוֹת רָמוֹת אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
הֻחְבָּא בְּתוֹךְ מְעָרָה מִפְּנֵי הַגְּזֵרָה: שָׁם לָמַד סִתְרֵי תוֹרָה אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
וְשָׁם נִבְרָא מַעְיָן לוֹ וְחָרוּב לְמַאֲכָלוֹ: מַה טוֹב חֶלְקוֹ וְחֶבְלוֹ אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
זֵכֶר צַדִּיק לִבְרָכָה דִּין רֵיכָא וּבַר רֵיכָא: זָכָה וְרַבִּים זִכָּה אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
חִדֵּשׁ כַּמָּה הֲלָכוֹת הֵן בְּמִשְׁנָה עֲרוּכוֹת: זֶה הַמַּרְגִּיז מַמְלָכוֹת אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
טִהֵר אֶת עִיר טְבֶרְיָה עָשָׂה אוֹתָהּ נְקִיָּה: הוֹדוּ לוֹ מִן שְׁמַיָּא אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
יָדַע כָּל הַנִּסְתָּרוֹת דְּבָרָיו עוֹשִׂים פֵּרוֹת: בִּטֵּל כַּמָּה גְּזֵרוֹת אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
כָּל יָמָיו אֲשֶׁר חָיָה אוֹת הַקֶּשֶׁת לֹא נִהְיָה: כִּי הוּא אוֹת עוֹלָם הָיָה אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
לְכָל יִשְׂרָאֵל הֵאִיר בְּסוֹד תּוֹרָה הַבָּהִיר: כְּאוֹר הַחַמָּה מַזְהִיר אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
מָקוֹם בָּחַר בִּשְׁמַיָּא עִם הַנָּבִיא אֲחִיָּה: זֶה מִבְּנֵי עֲלִיָּה אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
נֶחְמָד מְאֹד לְמַעְלָה זָכָה לִיקָר וּגְדֻלָּה: כֶּתֶר עֶלְיוֹן לוֹ נִגְלָה אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
סִינַי סִינַי לוֹ נִקְרָא אֲרִי שֶׁבַּחֲבוּרָה: מִמֶּנּוּ תֵּצֵא תּוֹרָה אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
עָשָׂה שִׁבְעִים תִּקּוּנִים יְקָרִים מִפְּנִינִים: בָּם תִּקֵּן הָעֶלְיוֹנִים אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
פָּתַח פִּיהוּ בְחָכְמָה הוֹצִיא אוֹר תַּעֲלוּמָה: תִּקֵּן זָהֳרֵי חַמָּה אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
צַדִּיק יְסוֹד עוֹלָם גִּלָּה מִדְרַשׁ הַנֶּעֱלָם: יָכוֹל לִפְטוֹר הָעוֹלָם אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
קוֹלוֹ זִמֵּר עָרִיצִים וְהִכְרִית אֶת כָּל הַקּוֹצִים: וְהִצִּיל הַלְּחוּצִים אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
רָאָה פָנָיו מְאִירִים בְּשִׁבְתּוֹ עִם חֲבֵרִים: עֵת גִּלָּה סוֹד נִסְתָּרִים אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
שָׁלוֹם רַב עַל מִשְׁכָּבוֹ מַה טּוֹב חֶלְקוֹ וְטוּבוֹ: דּוֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי
תּוֹרָתוֹ מָגֵן לָנוּ הִיא מְאִירַת עֵינֵינוּ: הוּא יַמְלִיץ טוֹב עָלֵינוּ אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי

מהות הפיוט וגדולתו של רשב"י

"וַאֲמַרְתֶּם כֹּה לֶחָי" הוא פיוט הנכתב ככל הנראה על ידי הרב יוסף חיים מבגדד (הבן איש חי), והוא עוסק בדמותו של רבי שמעון בר יוחאי שנחשב לאבי תורת הנסתר ומחבר ספר הזוהר.
על פי המסורת, יום ל"ג בעומר הוא יום פטירתו של רבי שמעון בר יוחאי זיע"א. ביום זה, גילה רבי שמעון את רזי וסודות התורה, ומובא בספרים הקדושים כי יום זה מסוגל לישועות רבות.

תוכנו של הפיוט הוא סיפור חייו של רבי שמעון בר יוחאי

הפיוט מחובר לפי סדר האל"ף בי"ת ומתאר את גדולתו של רבי שמעון בר יוחאי ואת הכבוד הרב שזכה לו מבני דורו: "אִישׁ אֱלֹו-הים קָדוֹשׁ הוּא, אַשְׁרֵי עַיִן רָאַתְהוּ לֵב חָכָם יַשְׂכִּיל פִּיהוּ, אֲדוֹנֵנוּ בַּר יוֹחַאי".
לאחר מכן, הפיוט עוסק בסיפור חייו של רשב"י – המחבוא במערה בה עסק עם תלמידו רבי אלעזר כ-13 שנים. במהלך שנים אלו, הלך והתעלה רבי שמעון בר יוחאי בתורת הבורא, התבונן יחד עם תלמידו בסודות א-ל ובבריאה האלוקית של העולם. רק כאשר הגיע אליהם אליהו הנביא לבשר להם שהגזירה חלפה, יצאו מן המערה.

ואמרתם כה לחי, עץ חרובים ומערה

רבי שמעון ובנו יוצאים מהמערה

על גדולתו וצדיקתו של רבי שמעון ניתן ללמוד מהמובא במסכת שבת, ל"ג, ב':
"ישבו תריסר שנים במערה. בא אליהו, עמד בפתח המערה ואמר: מי יודיע לבר-יוחאי שמת הקיסר ובטלה גזירתו?
כאשר יצאו מהמערה ראו רבי שמעון ותלמידו אנשים חורשים וזורעים. אמרו: "מניחים חיי עולם ועוסקים בחיי שעה?!", כל מקום שהיו נותנים בו עיניהם מיד היה נשרף… יצאה ´בת קול´ ואמרה: "להחריב עולמי יצאתם? חיזרו למערתכם!

חזרו רבי שמעון ובנו למערה וישבו בה שנה נוספת. נענה רבי שמעון ואמר: "כבר נענשנו דיינו, כי גם משפט רשעים בגיהנום אינו מעבר לשנים עשר חודש". יצאה ´בת קול´ ואמרה: "צאו ממערתכם!". לאחר שיצאו מהמערה, כשראה רבי אלעזר אנשים שעסקו בהבלי העולם הזה ולא עסקו בתורה, היה מענישם, ורבי שמעון היה מרפאם. אמר רבי שמעון לבנו: "בני, די לעולם אני ואתה, שאנו עוסקים בתורה!". רבי שמעון ובנו היו תשושי כח וגופם העלה חבורות ופצעים בגלל שהותם במערה. כששמע רבי פנחס בן יאיר, חותנו של רבי שמעון, שהוא ובנו יצאו מהמערה, הלך לקבל את פניהם והביאם לטבריה כדי שירחצו בחמי טבריה. הכניסם לבית המרחץ, סך ורחץ את גופם במים ובשמן.

כשהבחין רבי פנחס שכל גופם מלא בסדקים ובבקעים, החל לבכות מרוב צערו, ודמעותיו נשרו על פצעיו של רבי שמעון והכאיבו לו מאד. אמר רבי פנחס: "אוי לי שראיתי אותך פצוע ומוכה!". ענה לו רבי שמעון: "אשריך שראיתני בכך, שאלמלא ראית אותי כן, לא היית מוצא בי כל כך הרבה תורה. אמנם גם לפני שהסתתר רבי שמעון במערה היה גדול מאד בתורה, אך לפני שהותו במערה, כאשר היה מקשה קושיה בלימודו, היה רבי פנחס מתרץ עליה שנים עשר תירוצים. עתה, לאחר שיצא מהמערה, כשהיה רבי פנחס מקשה קושיה, היה רבי שמעון מתרץ עשרים וארבעה תירוצים על קושייתו". לאחר שיצא רבי שמעון מן המערה, התפרסם עוד יותר כתנא גדול ואיש אלוקים קדוש, לפי הוראות הרופאים נסעו הוא ותלמידו להתרפא מהתקופה הקשה שעברו בחמי טבריה, שעליה רבי שמעון בר יוחאי לא הצטער, אלא אדרבה ניכרה שמחתו בכך שזכה ללמוד כל כך הרבה תורה.

טבריה של פעם
טבריה של פעם

כוח מיוחד לרשב"י לבטל קיטרוגים מעם ישראל

בפיוט "ואמרתם כה לחי" נכתב על רשב"י כך: "ידע כל הנסתרות, דבריו עושים פירות, ביטל כמה גזירות". ושוב: "כל ימיו אשר היה, אות הקשת לא נהיה, כי הוא אות עולם היה". וכן: "צדיק יסוד העולם, גילה מדרש הנעלם, יכול לפטור העולם". 

הוי אומר: כוח מיוחד היה לו לרבי שמעון לבטל גזירות וקטרוגים שריחפו על בני ישראל. וכן אמר רשב"י על עצמו (מובא במסכת סוכה): "יכול אני לפטור את כל העולם כולו מן הדין". בכוח תורתו וקדושתו, שנבעה ממסירות נפש עצומה.

לשמו ולזכרו חוגגים במירון את "הילולא דרשב"י". ביום ל"ג בעומר נוהרים מאות אלפים למקום ציון קברו של רבי שמעון בר יוחאי למרגלות הר מירון, לחוג שם את החג. בכל שנה בשנה בערב ל"ג בעומר ולאורך החג עצמו משמשת חלקת ציונו של קברו של הרשב"י מקום להילולה ובמשך ארבעה ימים רצופים מגיעים אליה כחצי מיליון איש.

ואמרתם כה לחי להורדה חינם

שתפו את המאמר:
עסקים מומלצים באינדקס אנ"ש​
דבר תורה על פרשת השבוע​
הישארו מעודכנים

הצטרפו אל רשימת התפוצה שלנו ותקבלו עדכונים בכל מה שחדש

מה חדש באתר