הכר את חסרונך | פרשת יהדות

הכר את חסרונך

וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד: (פרשת תצווה כז. כ’)
מעשיה מופלאה שהיה נוהג רבי נחמן מברסלב זיע”א לספר על בחור יצירתי שנסע ללמוד חוכמה מעבר לים, ושב משם עם יצירה יוצאת דופן: מנורה שכולה מגרעות וחסרונות.
יציאתו של הבחור עשתה רושם, שהרי כולם ידעו על כך. עברו שנים. הוא למד והשכיל.
לאחר שנים של למידה הגיע הזמן לארוז את המיטלטלים ולשוב הביתה. מיד בהגיעו שאלו אביו: – נו, בני איזו אומנות למדת מעבר לים?
אמר לו הבן: למדתי להתקין מנורה תלויה, שהיא מעשה אומנות נפלא!
“מנורה תלויה? התפלא האב. כמעט התעלף. מה חידוש יש בזה? גם כאן האומנים עושים מלאכות כאלו!”
“ידעתי, השיב הבן. אלא שיחי ‘ההבדל הקטן’! בעצם, למה להרחיב את הדיבור? העיקר ההוכחות! אם הדבר טוב לפניך, אבי, הזמן את כל בעלי אומנות זו של עשיית-מנורות – תלויות במדינתנו ואראה להם את המנורה עליה אני מדבר, מעשה-ידי להתפאר.
התרגש האב. ובאמת כך עשה. הזמין את כל בעלי אומנות זו לכינוס מיוחד.
כאשר ישבו כולם וציפו לראות דבר מה, קם והביא הבן את ‘מנורת הפלאים’ והציגה לעיני האומנים. הסתכלו בה כולם ופניהם חפו!. שתיקה רועמת זו היתה תגובתם. המנורה לא מצאה חן בעיניהם כלל וכלל. וכשחיוו דעתם ענו כולם פה אחד: זו מנורה חסרת טעם! מלאת חסרונות! אחר קמו ועזבו את האולם.
פנה האב לבנו: – שמע בני! כל בני אומנותך הביעו דעה נחרצת על המנורה שלך. ואמרו שהיא מכוערת וחסרת טעם!!. והם ‘מבינים’ בתחום. הוצאת סכומי עתק על לימודים כדי ללמוד מה שכאן כולם כבר יודעים?
ענה ואמר הבן:- זו היא החכמה! זהו הפלא הגדול! דע אבא, כי הם הגיעו למסקנה הנכונה מהמצגת שלי היום. המנורה שהצגתי לפניהם היום היא ייחודית. חיברתי בה את כ-ל ה-ח-ס-ר-ו-נ-ו-ת האפשריים!! את כל הפגמים שהם עושים במנורות שלהם.
ראה, אבא. כל אומן יש לו חסרון משלו. אומן אחד מיטיב לעשות צד אחד של הכלי, ואילו הצד השני של הכלי יוצא אצלו פגום. אומן אחר, חלק מן המנורה שלו היא בתכלית היופי, וכנגד זה חלק אחר ממנה הוא ממש מכוער. דווקא אותו חלק שעולה כל כך יפה אצל חברו. וכך הדברים משתלשלים והולכים. מה שנאה ומושלם אצל אומן אחד, זהו בדיוק החלק שיוצא פגום אצל חברו, ומה שירוד ומקולקל אצל זה הוא דווקא מלא-חן בידי חברו.
ואני, עשיתי מנורה, שהיא צירוף כל החסרונות שישנם אצל כולם. להכריז ולהודיע לכולם, שאין אצלם שלימות! כי כשכל אחד רואה רק את חסרון עצמו – הוא מרוב אהבת עצמו כבר לא רואה את החיסרון. אבל כשצירפתי להם את כל החסרונות זה נתן דגש לכל חיסרון קטן. והראה שצריך להשקיע בכל נקודה ובכל חלק.
מנורת החסרונות שלי, המשיך אדון יצירתי ואמר, היא מזכרת – חסרון לכל אחד ואחד. כל אחד מצא את מה ששגוי אצלו. כל אחד ראה בדיוק מה שפגום ואיך זה מתקבל, ומתוך זה בוודאי ובטח שהבין את הרמז…
כשלומדים יודעים ואחרי כל זה, המשיך הבן כממתיק סוד, ואמר את המידע החשוב ביותר: דע לך אבא, כי למדתי ויכול אני לעשות מנורה כתיקונה. כי כשלומדים – יודעים!!!
בפרשתנו מצווים אנו: ויקחו אליך שמן זית זך כתית למאור להעלת נר תמיד: נדרשים אנו להדלקת הנר. וכבר נאמר במשלי: (ו. כג’) “כי נר מצוה ותורה אור”. תורה זו אורה. בשביל לזכות לאור יש ללמוד תורה! כל נשמה ונשמה זקוקה להדלקה. בכל נשמה ונשמה יש ניצוץ יהודי קדוש, יש גחלת קטנה בוערת ובכחה של התורה משתלהבת אותה גחלת ונעשית שלהבת קודש בוערת.
בכדי שמנורת נשמתנו תאיר ותהיה מושלמת וללא חסרונות, – ושחיינו ייעשו צלולים יותר, זכים ונכונים, חייבים להצית רוח של תורה באותה גחלת חבויה בנשמתנו ואז תשתלהב ותבער בקרבנו אהבת ה’ ואהבת התורה ומכח לימוד התורה נגיע לא רק ללמוד וללמד, אלא בעיקר, לשמור ולעשות את כל דברי תורתך באהבה.

מאת: הרב דוד הכהן – גן יבנה.

פוסטים נוספים באתר

ערכה של אבן | פרשת יהדות
ערכה של אבן

וְעָשִׂיתָ חֹשֶׁן מִשְׁפָּט מַעֲשֵׂה חֹשֵׁב כְּמַעֲשֵׂה אֵפֹד תַּעֲשֶׂנּוּ זָהָב תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְשֵׁשׁ מָשְׁזָר תַּעֲשֶׂה אֹתוֹ: רָבוּעַ יִהְיֶה כָּפוּל זֶרֶת אָרְכּוֹ וְזֶרֶת רָחְבּוֹ: וּמִלֵּאתָ

קרא עוד »
לולי תורתך שעשועי | פרשת יהדות
לולי תורתך שעשועי

וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד: (פרשת תצווה כז. כ‘)הה”ד: “זית רענן יפה פרי תואר” (ירמיהו

קרא עוד »
עשית = התברכת | פרשת יהדות
עשית – התברכת

וְאַתָּה תְּצַוֶּה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד: (פרשת תצווה כז. כ’)ויש להבין מה עניין הדלקת נר תמיד

קרא עוד »
אהבתם? שתפו ברשת!
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
תכנים חדשים שעלו לאתר
מה מברכים על גרנולה?

נחלקו האחרונים מה ברכתה של אכילת גרונלה (גרעינים העשויים שיבולת שוער ואפויים בתנור), חלק מהאחרונים סוברים שברכתה בורא פרי האדמה, ויש מאחרונים שסוברים שברכתה בורא

מה מברכים על סמבוסק?

האור לציון (חלק ב’ פרק מ”ו הלכה י”א) כותב סמבוסק עשוי כבצק לחם בלא תוספת בעיסה, וממלאים אותו בחומוס, ומטגנים אותו בשמן, ברכתו בורא מיני

מה מברכים על אפרופו?

אפרופו ברכתו שהכול נהיה בדברו, ובסופו ברכת בורא נפשות רבות. וכך מובא בספר הליכות ברכות (סימן ר”ב הלכה ל”א), וזהו דעת השולחן ערוך, והרמב”ם.ואף שהם

מי יכול להיות עד בחופה?

עד לחופה צריך להיות אדם לחפש עד כשר לעדות, שהוא הוחזק עוסק במצוות, ובגמילות חסדים, ונוהג ביושר, ויש בו דרך ארץ, ומצווה לחזר אחר עדים

מה מברכים על קורנפלקס?

קורנפלקס, אם עשוי מקמח תירס ברכתו שהכול נהיה בדברו, ואם עשוי מגרעיני תירס ברכתו אדמה.האור לציון (חלק ב’ פרק מ”ו הלכה מ”א) כתב על הקורנפלקס

מעוניינים לפרסם כתבה? השאירו פרטים!
Translate »
שינוי גודל גופנים
ניגודיות