ירושלים שבלב: לב ליבה של האומה היהודית

ירושלים שבלב, אבני ירושלים

ירושלים שבלב הינו שיר ישראלי על העיר ירושלים, מתוך האלבום "כמה טוב שנפגשנו" של הזמר החסידי-אמריקאי אברהם פריד. השיר הקליט והמתגלגל על הלשון, עוסק בעיר הקודש, הלא היא ירושלים, עיר שהיא ליבו של העם היהודי, אורו של עולם, אליה כולנו נושאים עיניים לחזות בבניינה.

מילות השיר:

כל הדרכים, השבילים, הכבישים, השלטים
מובילים לירושלים
כל התפילות, הדמעות, בקשות, מחשבות
מובילות לירושלים
כל השירים, פיוטים, מזמורים, סיפורים
כולם לירושלים
ירושלים שבלב

היא משוש כל הארץ, דלתות העמים
היא אורו של עולם
על שבעת ההרים היא עומדת
ונמצאת בחלומות של כולם
מקצוות התבל הם נושאים עיניהם
המסע לא הושלם
כי בסוף זה הלב
רק הלב שמוביל
מוביל את כולנו לשם.

אנו מקפידים לזכור ולהזכיר את ירושלים כל השנה כולה – בתפילה, בברכת המזון ובשמחות, וזוכרים כי המסע לא הושלם, עד אשר יבנה המקדש ונזכה לחיות את חיינו כחיים מלאים ורוחניים, ושלום ישכון בין הגוף לנשמה.

סמטאות ירושלים

מקומה של העיר ירושלים: בלב ארץ ישראל

 "כשם שהטבור נתון באמצע האיש, כך ארץ ישראל טבורה של עולם, שנאמר יושבי על טבור הארץ (יחזקאל לח יב), ארץ ישראל יושבת באמצעיתו של עולם, וירושלים באמצע ארץ ישראל, ובית המקדש באמצע ירושלים, וההיכל באמצע בית המקדש, והארון באמצע ההיכל, והאבן שתיה לפני ההיכל, שממנה הושתת העולם…(מדרש תנחומא, קדושים י')

המהר"ל בבאר הגולה מסביר שכוונת המדרש אינה לאמצע גיאוגרפי, אלא לאמצע רוחני כיוון שטבור בלשון המדרש, או בדימוי המקובל כיום הוא לב. ירושלים היא לב ליבה של ארץ ישראל, זהו גם יחסינו אל ירושלים, יחס של לב. בתפילתנו אנו מכוונים את ליבנו כנגד ארץ ישראל, ובתוכה כנגד ירושלים. על המתפלל לכוון לא את דעתו ומחשבתו, אלא את לבו – לבבות בני ישראל מתכנסים ומכוונים לעבר הלב, לעבר ירושלים.

ירושלים לפני 2,000 שנה

ירושלים שבלב: כמו הלב, רבת בריאות ורבת חלאים

ר' יהודה הלוי מסביר שהלב הוא האיבר בגוף שהוא "רב חלאים ורב בריאות", וכך גם ירושלים, רבת בריאות ורבת חלאים. כמה וכמה חורבנות, הריסות ונפילות עברו על העיר, פעמיים נחרב הבית, וכן חורבנות משנה נוספים בין לבין. במשך הדורות נהפכה ירושלים לעיר מדולדלת וענייה, סמל לחידלון, שממה. עם כל זה, ירושלים היא גם רבת בריאות. הרמב"ם פוסק שבירושלים יש קדושה לעולם. למרות כל המחלות, הנסיגות והתקלות, יש בירושלים נקודת בריאות קבועה ונצחית שעומדת בעינה – יכולת הישרדות רוחנית, השראת שכינה, קדושה קבועה ונצחית. נקודת בריאות זו נותנת כח וחיות לכל ארץ ישראל.

ניתן להבחין אף ביחס של עם ישראל לירושלים בעיקרון הבריאות והחולי. ישנם יהודים המפחדים לגור בירושלים, ויש המפחדים אף לבקר ולטייל בה, יהודים שבחיים שלהם לא היו בכותל המערבי, זוהי מחלה של ממש. מצד שני, ירושלים רבת בריאות מכולם, עם ישראל לא מוכן לוותר על ירושלים בשום מחיר, אפילו אם לא יודעים להסביר מדוע, מה כל כך מיוחד בעיר זו. מין תחושה לא ברורה, סוג של זכות וחובה המתגלה כלפי ירושלים.

לשנה הבאה בירושלים הבנויה

בסוף ליל הסדר בחג הפסח, וכן בסוף תפילת יום הכיפורים בבית הכנסת, אומרים את הפסוק: "לשנה הבאה בירושלים הבנויה". התפילה במקורה באה לבטא את הציפייה להגעה של כל עם ישראל לירושלים ובפרט לבניין העיר ובניין בית המקדש. תפילה זו הייתה מזוהה עם הרצון של עם ישראל בגלות לעלות לארץ ישראל, בהסתמכם על דברי הזוהר שארץ ישראל היא "עיר של שלום"- מקום של שלום בין הגוף לנשמה, בין השמיים והארץ.
כולנו תקווה שנזכה לחזות בבניין ירושלים ולשמוח בתיקונה, במהרה בימינו אמן.

שתפו את המאמר:
עסקים מומלצים באינדקס אנ"ש​
דבר תורה על פרשת השבוע​
הישארו מעודכנים

הצטרפו אל רשימת התפוצה שלנו ותקבלו עדכונים בכל מה שחדש

מה חדש באתר