הרב יהודה לייב הלוי אשלג (1884-1954), הידוע בכינויו בעל הסולם, היה מגדולי המקובלים בדור האחרון. הוא נודע בעיקר בפירוש פורץ הדרך לספר הזוהר, "הסולם", אשר היה לנכס צאן ברזל בעולם הקבלה והפך את חכמת הקבלה לנגישה לכל אדם. על כתביו וסיפורו, במאמר הבא.
הרב יהודה לייב הלוי אשלג, בעל הסולם, נחשב לאחד מגדולי המקובלים בכל הדורות. מייסד "חסידות אשלג" והאדמו"ר הראשון שלה. כתביו ותורתו זכו להצלחה אדירה ותורגמו לשפות רבות ברחבי העולם. עם השנים, גדלה והתפתחה יצירתו ותורתו ותלמידיו הקימו ישיבות ומרכזי לימוד ברחבי העולם. השפעתו העוצמתית ניכרת הן בקרב יהודים דתיים והן בקרב חילונים. יצאנו למסע מרתק בעקבות האיש, תורתו ואורו.
"העולם הזה הוא רק דמיון, וכל מה שקורה בו הוא רק חלום." (בעל הסולם, מאמר "הקדמת פירוש הסולם").

דרכו ופעליו של בעל הסולם
בעל הסולם נולד בוורשה, פולין, למשפחה חסידית. בצעירותו למד תורה וחסידות מרבנים ידועים והתחנך בישיבת גור. עוד בנעוריו גילה עניין עמוק בחכמת הקבלה. השמועה מספרת כי למד קבלה כבר אז, בהחביאו דפים מספר "עץ החיים" להאר"י הקדוש בין דפי הגמרא. בגיל 14 כבר שלט בכל הש"ס על בוריו, כולל מפרשים ובגיל 17 קיבל הסמכה לרבנות על ידי גדולי הרבנים של ורשא.
הרבי כתב ספרים רבים, ביניהם "פנים מאירות", "תלמוד עשר הספירות" ו"אגרת הקודש". אך התפרסם בעיקר הודות לפירושו "הסולם" לספר הזוהר, אותו כתב במשך 30 שנה. גדולתו של פירוש "הסולם" הוא היותו כתוב בשפה פשוטה וברורה, כך שהוא מאפשר לכל אדם ללמוד ולהבין את חכמת הקבלה.
חיבוריו העיקריים הם "תלמוד עשר הספירות" ופירוש "הסולם" לספר הזוהר
אך חשוב לציין כי כתב עוד חיבורים רבים שבליבם הנושא הקבלי, ביניהם "מבוא לספר הזוהר", "בית שער הכוונות", "הקדמה לספר הזוהר" "הקדמה לתלמוד עשר הספירות" – ועוד רבים. כולם משמשים כהקדמות ללימוד הקבלה. כמו כן, כתב את הקונטרסים "מתן תורה", "הערבות" ו"השלום". בחיבורו האחרון "כתבי הדור האחרון", עסק בניתוח של משטרים חברתיים שונים ואף התווה תוכנית מפורטת לבניית חברה עתידית מתוקנת.
"כל אדם מישראל חייב ללמוד חכמת הקבלה, כי היא תכלית בריאת האדם." (בעל הסולם, מאמר "תכלית בריאת האדם")
לפני פירושיו של בעל הסולם, ספר הזוהר נכתב בשפה ארמית קשה ומסובכת, ולפיכך היה נחלתם של מעטים. פירוש "הסולם" הפך את הספר לקריא ובהיר בעברית פשוטה וברורה, תוך פירוש מושגים עמוקים ומורכבים.

פירוש הסולם נחשב לאחד הפירושים המקיפים ביותר שנכתבו אי פעם על ספר הזוהר
הרב אשלג בחר בשם "הסולם" כיוון שהוא ראה בו סמל לתפקידו של הפירוש – כלי עזר המאפשר לכל אדם "לטפס" ולהגיע להבנה עמוקה יותר של תורת הקבלה. הוא עסק בפיתוח של שיטה חדשה בלימוד הקבלה, המבוססת על הבנת סולם העולמות. שיטה זו מסבירה את הקשר בין האדם לבורא עולם ומאפשרת לכל אדם לעלות בסולם הרוחני ולהגיע לתכלית חייו. הפירוש נבנה בצורה הדרגתית, ומוביל את הלומד צעד אחר צעד אל עבר עומקיה של תורת הקבלה. פירוש הסולם משלים את ספר הזוהר, ומבהיר מושגים רבים שנותרו מעורפלים.
פירוש הסולם מחולק לשלושה חלקים עיקריים
הקדמה – בחלק זה, בעל הסולם מסביר את יסודות תורת הקבלה, כגון עשר הספירות, עולמות אבי"ע, ותהליך הבריאה.
פירוש – בחלק זה, בעל הסולם מפרש את ספר הזוהר פסוק אחר פסוק. הוא מסביר את המושגים הקבליים המופיעים בו, ומקשר אותם לעולם האדם ולמציאות היומיומית.
מאמרים – בחלק זה, בעל הסולם מוסיף מאמרים ותוספות שבהם הוא מרחיב את הדיון בנושאים שונים הקשורים לתורת הקבלה.
תורתו של בעל הסולם מתמקדת בהבנת מטרת הבריאה
בבסיסה מונחת ההנחה כי האדם נברא בכדי להגיע לתכלית של השגת דבקות באלוקים.
לתפיסתו, חכמת הקבלה היא כלי מעשי להשגת תיקון הנפש והגשמת ייעוד האדם. לצד אלו, מדגישה תורתו את חשיבות האהבה והנתינה כערכים עליונים.
"כל האדם לא נברא אלא בשביל להשפיע."
בעל הסולם היה מגדולי המקובלים בדורנו, אשר פתח את שערי חכמת הקבלה לכל אדם והפך אותה לנגישה וברורה.
הוא הותיר אחריו מורשת אדירה של ספרים, מאמרים ותלמידים הממשיכים את דרכו.
פירושו "הסולם" לספר הזוהר הפך לנכס צאן ברזל בעולם הקבלה. תורתו מתמקדת בהבנת מטרת הבריאה ובדרכים להשגת דבקות באלוקים. מורשתו ממשיכה ללוות אותנו ולהוות השראה לאנשים רבים ברחבי העולם.