בעל הטורים על התורה | פרשת יהדות

בעל הטורים על פרשת ויקרא

{א} א’ דויקרא זעירא שמשה לא רצה לכתוב אלא ויקר כדרך שנא’ בבלעם כאלו לא נראה לו השם אלא במקרה ואמר לו הקב”ה לכתוב גם באל”ף וכתבה קטנה. ויקרא אל משה. ר”ת אמ”ו בעטרה שעטרה לו אמו. הקדים משה לשם כביכול כאחד שמדבד עם חבירו ומקדימו דרך מוסר. כתיב לעיל ואש תהיה לילה בו. וסמיך ליה ויקרא אל משה לו’ מתוך שקרא לו ודבר עמו היו פניו בוערות כאש: בכל מסעיהם ויקרא אל משה. לו’ שבכל מסעיהם קרא למשה לו’ שיסעו כדכתיב ע”פ ה’ יסעו. חמשה אלפין בפסוק כנגד חמשה חומשי תורה וט’ תיבות יש בו וכן יש ט’ תיבות בפ’ אנכי ה’ אלהיך לו’ שכל הלומד תורה כאילו הקריב כל הקרבנות. וכן ט’ תיבות בפסוק זאת התורה לעולה:
{ה}בן בקר. עולה שנ”ד שצריך להיות בן שנה: וזרקו את הדם. בבן הבקר כתיב את הדם ובצאן כתיב את דמו לפי שדמו של צאן דומה לדם האדם לכך כתיב דמו שמעלה עליו הכ’ כאלו הקריב דמו:
{ט} בבן בקר כתיב וקרבו וכרעיו ובצאן כתיב והקרב והכרעים ואיתא בתנא דבי אליהו לפי שכשמהלכת בהמה דקה מגבהת כרעי’ כמו שתי וערב אבל בהמה גסה מגבהת כרעיה לצדדיה ולכך בהמה דקה משתנה מאכל’ בבטנה ועל כן צואת’ ג”כ משונה מבהמה גסה: בבן הבקר לא כתיב אלא והקטיר ובצאן כתיב והקריב והקטיר לפי שצאן הוא מועט ומקריב ומקטיר הכל בפעם אחת. בבן בקר לא כתיב הוא ובצאן והעוף כתיב הוא לפי שעולת העוף בא תחת הכבש בדלות יכול אם עשאו ככבש יהא כשר ת”ל הוא: בבן בקר כתיב לרצונו ולא בצאן ובעוף לפי שמרבה להביא:
{יא}צפונה. כדי להגין ממה שנאמר מצפון תפתח הרעה. כתיב צפון בצאן כנגד יצחק שאפרו צפון וכן בעזים כתיב צפון כנגד יעקב שנא’ בו ואת עורות גדיי העזים:
{טו}ומלק את ראשו. מליקה מן הצואר לפי שהיונה כשהיא פודחת מחזרת הסימנים ע”ג הצואר. ועולת העוף למעלה על שם יצחק שנקרא יונת אלם שהועלה למעלה ע”ג המזבח:


ויקרא פרק-ב

{א}ונפש כי תקריב קרבן מנחה. נא’ נפש במנחה לפי שבנפשו היא באה שהעני טורח עד שהשיג להביא’. בעוף ובמנחה לא נא’ לפני ה’ כמו בבן בקר לפי שעניים מביאים אותם ומתביישים להביא אותה לפני הכל ולכך אמר לאהרן ולבניו שאינן בפרהסיא והזהיר לאהרן לו’ שאף הכהן הגדול לא יבזה מנחת הדל:
{יא}לא תעשה חמץ. לפי שיצר הרע דומה לשאור ומטעם זה ג”כ הזהיר על הדבש שיצר הרע מתוק לאדם כדבש:
{יג}וכל קרבן מנחתך במלח תמלח. ג’ פעמים הזכיר מלח בפסוק משום דבג’ מקומות המלח נתון בלשכת המלח ועל הכבש ועל המזבח: תקריב מלח. בגי’ זה יביא מלח משל ציבור:


ויקרא פרק-ג

{ב}וסמך ידו כתיב בבקר. ובצאן ובעז כתיב את ידו לפי שהבקר חזק ויכול לסבול הסמיכה שצריך לסמוך עליו בכל כחו מה שאין כן בצאן ובעז לכך נא’ את דמשמע ברפיון. בבקר כתיב אם זכר אם נקבה ובצאן כתיב זכר או נקבה לפי שהוצרך או לרבות הפלגס ואם לא משמע רבוי ובעז לא הזכיר כלל זכר ונקבה לפי שעז מנהגו לעולם להוליד זכר ונקבה יחד ומסתמא ישחוט הזכר וישאיר הנקבה לפרנסת ביתו. בבן בקר כתיב והקטירו אותו בני אהרן ל’ רבים ובצאן כתיב והקטירו הכהן לפי שבן בקר צריך הרבה כהנים:
{ג}את החלב המכסה את הקרב. לפי שבא לכפר על החטא שעשה מחמת רוב שומנו כדכתיב שמנת עבית כשית וכתיב וישמן ישורון ויבעט לכך מביא החלב וכאלו הקריב חלבו:
{ז}אם כשב. והוא יותר גדול מן הצאן כדכתיב והכשבים הפריד יעקב. כש”ב בא”ת ב”ש לב”ש על שם לבשו כרים הצאן:


ויקרא פרק-ד

{ז}מזבח קטרת הסמים. בפרשת כהן משיח כתיב קטרת הסמים ובפרשה שאחרי’ לא כתיב הסמים לפי שכהן גדול מתעשר בקטור, הוסיף לו’ סמים. בכל הכפרות כתיב כפרה וסליחה חוץ מכהן גדול לפי ששגגת תלמוד עולה זדון:
{יב}על שפך הדשן ישרף. צותה תורה לשרוף קרבנו של כהן משיח בפרהסיא בחוץ על שפך הדשן שלא יתבייש אדם להתודות על חטאו שהרי כ”ג חטא והתודה והביא קרבן על חטאו:
{יג}ישגו. שני’ במסו’ ואם כל עדת ישראל ישגו. ישגו צאני ביחזקאל על רועי ישראל המתעים את הצאן הכא נמי מיירי בצבור ששגגו ע”פ ב”ד שטעו בהוראה: מעיני. ד’ ונעלם דבר מעיני הקהל. ואידך בההיא עניינא אם מעיני העדה. ונעלם מעיני אישה. ונעלמ’ מעיני כל חי איירי בתורה דכתיב לעיל מיניה והחכמה מאין תמצא ה”נ נעלמה החכמה מעיני הבית דין שטעו בהוראה ונעלם מעיני אישה זהו שאמרו אפי’ שמע מעוף הפורח שנטמאה שוב אין המים בודקין אותה זה הוא ונעלמה מעיני כל חי ומעוף השמים שאפי’ שמע מעוף השמים והעלים עצמו כאלו לא ידע שוב אין המים בודקין אותה:
{יד}ונודעה. ב’. ונורעה החטאת ונודעה יד ה’ את עבדיו וזעם את אויביו שאפי’ על השוגג שיש לו להביא חטאת ולא הביא הקב”ה נפרע ממנו וזהו ונודעה יד ה’ את עבדיו מי שחטא ומביא קרבן וזעם את מי שאינו מביא: והביאו אותו. לפני אהל מועד. ד’ במסו’ הכא ואידך והביאו אבנים אחרות גבי מצורע והביאו בניך בחוצן והביאו את כל אחיכם לו’ מי שמחוייב קרבן לה’ ואינו מביאו לכהן סוף שצריך לכהן שיבא לראות נגעי ביתו ואם הוא מביאו זוכה למה שנאמר והביאו בניך בחוצן והביאו אל כל אחיכם מכל וגו’:
{כא}חטאת הקהל הוא. וסמיך ליה אשר נשיא יחטא לו’ כל שבידו למחות ואינו מוחה מעלה עליו כאלו הוא חטא:
{כג}את קרבנו. נא’ בקרבן נשיא רבוי את לו’ שיביא קרבן שמן וגדול לפי שבכל יום אוכל פטומות שלא יהא שלחנו מלא ושלחן רבו ריקם. בעז כתיב שעיר עזים זכר שעירת עזים נקבה לפי שאין בשמו חילוק לזכר ולנקבה שהכל נקרא עז לכך צריך לפ’ זכר או נקבה אבל כבש יש חילוק בשמו כבש לזכר כבשה לנקבה:
{כז}בעשתה. בגי’ אם כולה ולא במקצתה:
{לא}הוסר. ב’ כאשר הוסר חלב. ומעת הוסר התמיד לומר שמעת הוסר התמיד הוסר כל חלב שבזכותו נשתלח ברכה בכל:


ויקרא פרק-ה

{א}אם לוא יגיד ונשא עונו. אם לוא יגיד מלא ו’ קרי ביה אם לו יגיד בוא”ו פי’ שהגיד לו כבר שוב אינו חוזר ומגיד:
{כא}בה’ וכחש בעמיתו. הואיל וכחש בין בה’ בין בעמיתו שמכחש בדבר שאינו יודע בו אלא הקב”ה וחבירו:
{כד}יתננו. ב’ במסורה לאשר הוא לו יתננו ביום אשמתו ואידך ולאדם שלא עמל בו יתננו חלקו והיינו כדאיתא בהגוזל הגוזל את חבירו ונשבע לו אפילו שוה פרוטה יוליכנו אחריו אפי’ למדי:

קרדיט: סדר בעל הטורים על פרשת ויקרא שייך ל”תורת אמת”.

פוסטים נוספים באתר

שניים מקרא ואחד תרגום על התורה | פרשת יהדות
שניים מקרא ואחד תרגום – ויקרא

{א} וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹֽר:  מ  וַיִּקְרָא אֶל מֹשֶׁה וַיְדַבֵּר יְהוָֹה אֵלָיו מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹֽר:  ת  וּקְרָא לְמֹשֶׁה וּמַלֵיל יְיָ עִמֵיהּ מִמַשְׁכַּן זִמְנָא לְמֵימָר: {ב} דַּבֵּר

קרא עוד »
תרגום יונתן על התורה | פרשת יהדות
תרגום יונתן על פרשת ויקרא

{א} ויקרא וַהֲוָה כֵּיוַן דְאַשְׁלִים משֶׁה לְמִיקְמָא יַת מַשְׁכְּנָא חָשִׁיב משֶׁה וְאַיְידִין בְּלִבֵּיהּ וַאֲמַר טַוְורָא דְסִינָי דַהֲוָה רִיבּוּיֵיהּ רִבּוּי דְשַׁעְתָּא וְקִדוּשֵׁיהּ קִדוּשׁ דִתְלַת יוֹמִין לָא הֲוָה

קרא עוד »
אהבתם? שתפו ברשת!
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
תכנים חדשים שעלו לאתר
האם מותר ללעוס מסטיק בצום?

להלכה: אסור ללעוס מסטיק בצום, וכך כתב הילקוט יוסף (סימן תק”נ הלכה כ”ד) אסור ללעוס גומי לעיסה [מסטיק] ביום תענית, אך מסטיק שאין בו שום

מה מברכים על אלפחורס?

להלכה: יש לברך על אלפחורס שהכל נהיה בדברו, אמנם אם הקמח דגן עשוי לטעם יש לברך עליו מזונות מ-50 גרם. מה מברכים על אלפחורס? בביאור

מה מברכים על שקדים ועל אגוזים?

על אגוזים ועל שקדים, יש לברך עליהם בורא פרי העץ וברכת נפשות רבות וחסרונם לאחר האכילה.ואין הבדל בזה בין אגוזים ושקדים קלויים לבין שקדים ואגוזים

פירוש הפסוק ימים על ימי מלך

בספר תהילים (סא’ פסוק ז’) נאמר: “יָמִים עַל יְמֵי מֶלֶךְ תּוֹסִיף שְׁנוֹתָיו כְּמוֹ דֹר וָדֹר”. פירושו הפסוק הוא, שדוד המלך ביקש מה’ שיאריך ימיו על

מעוניינים לפרסם כתבה? השאירו פרטים!
Translate »
שינוי גודל גופנים
ניגודיות