האם מותר ללמוד לפני התפילה?

להלכה: אסור ללמוד קודם התפילה, אמנם אם יש לו מנין קבוע, או שרגיל תמיד ללכת להתפלל בבית הכנסת, מותר.

ואם התחיל ללמוד קודם זמן תפילה והגיע זמן תפילה, אין צריך להפסיק מלימודו, אם נשאר לו זמן עד סוף זמן קריאת שמע ותפילה.

ואם התחיל לאחר שהגיע זמן תפילה, לתפילה אין צריך להפסיק אם נשאר זמן, ולקריאת שמע, אם יפסיק בגלל כך מלימודו לא יפסיק, ואם יכול לקרוא ולחזור ללמוד יעשה כן.

האם מותר ללמוד לפני התפילה?

האם מותר ללמוד לפני התפילה? בביאור הדברים

רש"י בברכות (דף ה' עמוד ב') כתב ואפילו ללמוד קודם התפילה אסור, וכך נפסק בשולחן ערוך (סימן פ"ט סעיף ו') ואפילו ללמוד קודם התפילה אסור, משיגיע זמן תפילה.

מאידך התוספות והרא"ש (שם) חולקים וכתבו ולא ידעתי מנא ליה לאסור, אלא כתבו שמותר ללמוד קודם התפילה, וכך כתב הערוך השולחן (שם סוף סעיף כ"ז) ועתה נוהגים ללמוד בכל אופן כדעת תוספות והרא"ש, וגם הרמב"ם לא הזכיר מזה דבר.

אופנים שבהם ניתן ללמוד קודם התפילה

אדם שהולך להתפלל בציבור בבית הכנסת, כתב השולחן ערוך (שם) מי שרגיל להתפלל בבית מדרשו (ביחידות) ואינו רגיל לילך לבית הכנסת, איכא למיחש שמא מטריד בגרסה, ויעבור זמן קריאת שמע ותפילה, אבל מי שרגיל לילך לבית הכנסת להתפלל, מותר.

ולכן אדם שמתפלל במניין מסודר בבית הכנסת, מותר לו ללמוד קודם התפילה, ואין חשש בכך שימשך אחר לימודו.

וכן במקום שבו לומד עתידים להתאסף רבים לצורך תפילה, כתב המשנה ברורה (שם) שהוא בכלל היתר ומותר לו ללמוד קודם התפילה.

עבר והתחיל ללמוד לאחר שהגיע זמן התפילה, כתב המשנה ברורה (שם) ששוב אינו פוסק מלימודו, אם יש לו עוד זמן להתפלל, אך לעניין קריאת שמע כתב (שם) שנחלקו הפוסקים, דעת האליה רבה שצריך להפסיק לקריאת שמע, כיון שהתחיל ללמוד בתוך זמן קריאת שמע, ויש חולקים דעת הלבוש שאין צריך להפסיק לקרות קריאת שמע אם עדיין יש לו זמן לקרותה.

למעשה כתב הביאור הלכה (סימן ק"ו) שאם יכול להפסיק מלימודו ולחזור מיד ללא שום ביטול מלימודו, יפסיק ויקרא, ואם יפסיק מלימודו יגרם בכך ביטול תורה כגון שלא ישוב וילמד, יש לסמוך על דעות המקלים שאינו צריך להפסיק, ונשאר בצריך עיון.

אמנם אם התחיל ללמוד קודם שהגיע זמן האיסור, כתב הביאור הלכה (שם) שוודאי אין צריך להפסיק.

עוד קולא, כתב הפסקי תשובות (שם אות כ"ג) בשם שו"ת אבני צדק (סימן י"ט) שכל האיסור הוא להתחיל ללמוד קודם התפילה דווקא בעיון ופלפול, אשר יש חשש שיטרד וימשך בלימודו עד שיעבור זמן תפילה, אבל לימוד שהוא לא בצורה הזו, יש להקל, ואין לחשוש שמא ימשך.

שתפו את המאמר: