האם מברכים בשם ומלכות על מלך או חכם?

דין חכם
השולחן ערוך (סימן רכ"ד הלכה ז') כותב "הרואה חכמי אומות העולם עובדי כוכבים שחכמים בחכמות העולם, אומר ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם שנתן מחכמתו לבשר ודם".
מבואר שמברכים על החכם מחכמי אומות העולם ברכה זו.
ומבאר המשנה ברורה מה נחשב חכם, היינו חכם בכל השבע חכמות, ופירש בספר מדבר קדמות (מערכת ח' אות י"ח) שהן: הגיון, חשבון, שיעור, רפואה, ניגון, אלוהות, וכישוף. ומספיק שהוא מפורסם רק בדבר אחד מכול הדברים.
ויש אומרים שיש לו לקיים ולדעת את שבע מצוות בני נוח, כדי שיוכלו לברך עליו שנתן מחכמתו לבשר ודם.
אבל חכם רק בחכמה שלו או בדת שלו, אין לברך עליו ברוך שנתן מחכמתו לבשר ודם.

דין נשיא או מלך
הילקוט יוסף (סימן רכ"ד הלכה י"ד) כותב הרואה נשיא מדינה בזמן הזה, יש לו לברך עליו ברכת המלכים בלי שם ומלכות, ויאמר ברוך שנתן מכבודו לבשר ודם.
אולם הרואה נשיא מדינה הלבוש בבגדי מלכות שכולם רואים את יקר תפארת גדולתו, ויש בידו כוח לאשר פסק דין מות, או לחון מי שנידון למיתה, יכול לברך עליו ברכת המלכים בשם ומלכות.

קראו גם:

שתפו את המאמר:
עסקים מומלצים באינדקס אנ"ש​
הישארו מעודכנים

הצטרפו אל רשימת התפוצה שלנו ותקבלו עדכונים בכל מה שחדש

מה חדש באתר