תורה צווה לנו משה

תורה צווה לנו משה | פרשת יהדות

וַיֹּאמַר יְהוָה מִסִּינַי בָּא וְזָרַח מִשֵּׂעִיר לָמוֹ הוֹפִיעַ מֵהַר פָּארָן וְאָתָה מֵרִבְבֹת קֹדֶשׁ מִימִינוֹ (אשדת) אֵשׁ דָּת לָמוֹ: אַף חֹבֵב עַמִּים כָּל קְדֹשָׁיו בְּיָדֶךָ וְהֵם תֻּכּוּ לְרַגְלֶךָ יִשָּׂא מִדַּבְּרֹתֶיךָ: תּוֹרָה צִוָּה לָנוּ מֹשֶׁה מוֹרָשָׁה קְהִלַּת יַעֲקֹב: וַיְהִי בִישֻׁרוּן מֶלֶךְ בְּהִתְאַסֵּף רָאשֵׁי עָם יַחַד שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל: (וזאת הברכה לג. ב' – ה')
סמיכות שני פסוקים אלו, "תורה צוה לנו משה מורשה קהילת יעקב" ופסוק "ויהי בישרון מלך בהתאסף ראשי עם יחד שבטי ישראל" אומרת דרשני.
בעל הכתב והקבלה רמז בדבריו, כי ישנם תקופות ושיטות שונות של צורות ממשל ושלטון בעולם.
מכירים אנו את שלטון המלוכה, כאשר היה מלך, שליט יחיד, שבידו להחיות ובידו להמית, ומלוכה זו היתה עוברת בירושה מדור לדור חלק סוג של שלטון מלוכה זו תקף עד עצם היום.
תקופה זו פינתה את מקומה לשלטון שונה של מועצת זקנים. לא עוד שלטון יחיד.
שלטון זה אף הוא עבר מן העולם ופינה את מקומו בעולם החדש לשלטון דמוקרטי שהוא שלטון העם. לכל אחד הזכות לבחור ולהבחר, והנבחרים שולטים ומחוקקים חוקים ותקנות לטובת העם ולמענו, כך בעולם הנאור וכך גם אצל עם ישראל לדורותם.
לפני בנין הבית הראשון המליך שמואל הנביא למלך את שאול שהיה המלך הראשון בעם ישראל, על תקופה זו נאמר "ויהי בישורון מלך.." שהיו אמורים להיות דרכיהם של עם ישראל ישרים עם הקדוש ברוך הוא, תקופה זו נמשכה עד סוף בית שני כשבתווך היתה גלות בבל.
ושוב ברוח הזמן והתקופה שלטון זה פינה את מקומו לסוג אחר של שלטון, ל"בהתאסף ראשי עם", תקופת שמעון הצדיק, שהיה משיירי אנשי כנסת הגדולה שנמנו עליה מאה ועשרים איש, ובראשיתה של כנסת זו נמנו עליה הנביאים חגי, זכריה, מלאכי, עזרא, נחמיה. ובהמשך הנהיגו את העם הסנהדרין הגדולה שבעים ואחד איש שבראשם עמד נשיא בבחינת הרכב אחר של "בהתאסף ראשי עם" והיו בידם סמכויות רחבות ביותר לא רק הלכתיות אלא אף סמכויות בהחלטות מדיניות על גבולות והכרזה על יציאה למלחה, מלחמת הרשות וכו'. ועם חורבן הבית ולאחר עשר גלויות שגלתה הסנהדרין נסתיים פרק שלטוני זה.
בדורנו אנו חיים בעידן של שלטון בבחינת "יחד שבטי ישראל" בחירות דמוקרטיות, לכל אחד שמורה הזכות לבחור ולהבחר לטובת כלל האומה.
שלשת מצבי שלטון אלו שהזכרנו רמוזים בפסוק שהזכרנו. "ויהי בישרון מלך בהתאסף ראשי עם יחד שבטי ישראל".
"ויהי בישרון מלך" – זו התקופה הראשונה, תקופת המלכים החל משאול המלך והלאה.
"בהתאסף ראשי עם" – זו תקופת הסנהדרין, והכנסת הגדולה.
"יחד שבטי ישראל" – זו תקופתנו שלנו היום.
ובסמיכות לפסוק זה נאמר הפסוק: "תורה צוה לנו משה מורשה קהילת יעקב". ללמדנו כי שלטונות פושטים צורה ולובשים צורה על פי רוח הזמן והתקופה, תקופת מלכים, סנהדרין, הכנסת הגדולה, שלטון העם וכו'.. אך בכל שלטון שלא יהיה, בכל זמן ובכל תקופה, לעולם לא תשתנה הידיעה והאמונה הברורה כי "תורה ציוה לנו משה מורשה קהילת יעקב" זאת התורה נתונה מן השמים, ושלא תשתנה בשום זמן חס ושלום.

שתפו את המאמר:
סובלים מבעיה רפואית?
אולי גם לכם מגיע פיצויים!
עסקים מומלצים באינדקס אנ"ש​
דבר תורה על פרשת השבוע​
הישארו מעודכנים

הצטרפו אל רשימת התפוצה שלנו ותקבלו עדכונים בכל מה שחדש

מה חדש באתר
Translate »