קפידתו של צדיק | פרשת יהדות

קפידתו של צדיק

אֵיכָה אֶשָּׂא לְבַדִּי טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם וְרִיבְכֶם: (פרשת דברים א. יב')
וריבכם. מלמד שהיו רוגנים: (רש"י)

הרידב"ז היה רבה של העיר סלוצק, וכידוע היה מהרבנים התקיפים, קנאי גדול לה' ולתורתו. דבר זה היה לצנינים בעיני כמה מתקיפי הקהל.
פעם אחת נימנו חמישה מחברי ועד הקהילה והחליטו לנקוט בפעולה נגד הרב. ומה עשו? על דעת עצמם הלכו ומינו דיין ללא רשותו של הרב.
והנה, הגיע יום שבת בבוקר. הרב עמד ליד ארון הקודש, לידו עמד רבי שלום מאיישישוק, שהיה ידוע בעולם התורה כגאון וצדיק, אחד מתלמידיו המובהקים של החפץ חיים. ובמקום סמוך – רבי איסר זלמן. לפני קריאת התורה עלה הרידב"ז על מדרגות ארון הקודש והכריז: עמדו ומינו כאן דיין ללא רשותי, כדי להכעיסני… ואני אומר, רבש"ע, אילו הייתי יעקב דוד סנדלר – האם היה למישהו טענות עלי? לא! וכי למה שיהיו טענות? ואילו הייתי יעקב דוד נגר – האם היה מישהו בא בתלונות נגדיו לא! א"כ, מה הטענות שיש לגבאים עלי, מפני שאני לומד את תורתך הקדושה, רבש"ע! אם כן, צא אתה למעני ועמוד לימיני!… אחר כך הרכין ראשו לרגע, נזקף ואמר: ולכן! אותם חמישה חברי ועד הקהילה שעשו מה שעשו לא יוציאו שנתם!…
מיד התעורר רעש גדול בבית הכנסת, הרי הדבר אינו פשוט. קללה כזאת! ורבי איסר זלמן, אשר סיפר את הסיפור, הוסיף, כי חשב: אמנם נכון, הם עשו עוול חמור, אך קללה נמרצת כזאת?! בינתיים ניגש רבי שלום מאיישישוק לרידב"ז, ורבי איסר זלמן הרהר: אם הוא ניגש, מדוע אתערב, מסתמא הוא יעיר לו על דיבוריו החריפים. אך לבסוף שמע שהוא לוחש לו : אמרתם שלא יוציאו את שנתם, אך אם כן יוציאו שנתם – יהיה חילול ה' גדול. עלה איפוא, הרידב"ז שנית למדרגות ארון הקודש ואמר לקהל: הואיל וחוששים לחילול ה' באם יוציאו את שנתם, לכן הריני מודיע שלא יעברו עליהם אפילו חמישה חדשים. ואין צורך לומר שכך היה, כי עד חמישה חדשים לא נשאר עד אחד.
וכעין מעשה זה היה אצל הגאון רבי משה מרדכי אפשטיין, שאנשים שפגעו בו לא הוציאו שנתם. לבד מאחד האנשים שמיד התחיל להרגיש ברע, מיהר לפניו, הביע חרטה וביקש מחילה, והוא אמנם ניצל.

מאת: הרב דוד הכהן – גן יבנה

פוסטים נוספים באתר

כבוד תלמיד חכם | פרשת יהדות
כבוד תלמיד חכם

אֵיכָה אֶשָּׂא לְבַדִּי טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם וְרִיבְכֶם: (פרשת דברים א. יב') איכה אשא לבדי. אם אומר לקבל שכר לא אוכל, זו היא שאמרתי לכם לא מעצמי

קרא עוד »
עונש המבזה תלמיד חכם | פרשת יהדות
עונש המבזה תלמיד חכם

אֵיכָה אֶשָּׂא לְבַדִּי טָרְחֲכֶם וּמַשַּׂאֲכֶם וְרִיבְכֶם: (פרשת דברים א. יב')וריבכם. מלמד שהיו רוגנים: (רש"י) סיפר הגאון רבי שלום שבדרון זצ"ל, סיפור נורא שמעתי מפיו של

קרא עוד »
הוכח תוכיח את עמיתך | פרשת יהדות
הוכח תוכיח את עמיתך

"אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן בַּמִּדְבָּר בָּעֲרָבָה מוֹל סוּף בֵּין פָּארָן וּבֵין תֹּפֶל וְלָבָן וַחֲצֵרֹת וְדִי זָהָב:" (פרשת דברים א.

קרא עוד »
מבצע מטורף! ניקוי ספות עד הבית

החל מ- 250 ₪ בלבד

עסקים מומלצים באינדקס אנ"ש
דבר תורה על פרשת השבוע
תכנים חדשים שעלו לאתר
הלכות ביקור חולים

להלכה: מצווה לבקר את החולים, ומצווה זו נאמר על כל אחד מישראל. ונאמרו ג' טעמים בכך, ולכן המבקר את החולה צריך לשאול את החולה האם

מה מברכים על חמאת בוטנים?

להלכה: חמאת בוטנים ברכתה 'שהכל נהיה בדברו'. בביאור הדברים: חמאת בוטנים, יש לברך עליו ברכת 'שהכל נהיה בדברו', כמבואר בספר הליכות ברכות (סימן ר"ב אות

מה מברכים על תן צ'אפ?

להלכה: על תן צ'אפ יש לברך 'שהכל נהיה בדברו'. בביאור הדברים: תן צ'אפ הוא מחטיפי התירס, שברכתו 'שהכל נהיה בדברו', וכתב בספר הליכות ברכות (סימן

הנחת אפר בראש החתן בחופה

להלכה: בני אשכנז וחלק מבני הספרדים נהגו להניח אפר בראש החתן במקום הנחת תפילין, כמבואר בגמרא, ואילו חלק מבני הספרדים נהגו שלא להניח אפר, אלא

Translate »