על מה הצער | פרשת יהדות

על מה הצער

וַיְהִי בְּשַׁלַּח פַּרְעֹה אֶת הָעָם וְלֹא נָחָם אֱלֹהִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים כִּי קָרוֹב הוּא כִּי אָמַר אֱלֹהִים פֶּן יִנָּחֵם הָעָם בִּרְאֹתָם מִלְחָמָה וְשָׁבוּ מִצְרָיְמָה: (פרשת בשלח יג, יז)

כששלח פרעה את העם מי צוח ווי? פרעה (שמות רבה כ, ז)

ידוע כי בכל מקום שכתוב לשון "ויהי" זה מבטא צער. ולכן אומר כאן הפסוק ויהי מלמד שפרעה צווח "וי" מרֹב צערו, משל "למה הדבר דומה, למלך שנתן לעבדו מעות, ואמר לו: קנה לי דג אחד אחד מן השוק, והלך וקנה לו דג אחד מבאיש".

חרה אף האדון בעבדו ואמר לו: "חייך אין אתה יוצא מאחת משלש, היינו באפשרותך לבחור את עונשך, או שתאכל את הדג, או דמיו אתה נותן, או אתה לוקה מאה מגלבין [מלקות].

"אמר לו: 'אני אוכלו'. לא הספיק לאכל ממנו קמעא עד שקצה נפשו בדג המבאיש, אמר: 'אני לוקה מאה מגלבין'. לא הספיק ללקות חמשים מגלבין עד שנטה למות, אמר: 'אני נותן את דמיו'. נמצא אוכל דג מבאיש, ולוקה, ונותן את דמיו.

"כך פרעה, שעבד את ישראל במצרים יותר מדאי, אמר לו הקדוש ברוך הוא: 'שלח את עמי', אמר: 'לא ידעתי את ה", הביא עליו עשר מכות ולא שלחן. אמר לו הקדוש ברוך הוא: חייך, יש לך לתן שכרן, שנאמר: 'וה' נתן את חן העם', משנטל המכות ונתן שכרן, אחר כך שלחן".

על כך הצטער פרעה ונאנח: וי, וי. אלו שלחתים מיד, הייתי רק משלם ולא הייתי גם אוכל ולוקה.

עוד סיבה לצערו של פרעה שאמר "וי" ותובן על פי משל נוסף שהובא במדרש: בן מלך אבד את דרכו ולא ידע כיצד לשוב לארמון אביו. פגע בו אדם עשיר ולקחו לביתו. כאשר שמע המלך שבנו נמצא בבית העשיר, שלח אגרת למיטיבו בה מבקש הוא את העשיר שישלח את בנו חזרה לארמון. והנה למרבה הפלא, סרב העשיר לשלח את בן המלך חזרה לבית אביו.

שלח המלך את עבדיו וצום לסגר את מקורות המים שבהם משקה העשיר את צאנו, ושלח לו אגרת נוספת בבקשה שישלח את בנו. והעשיר ממשיך לסרב, שוב שלח המלך את עבדיו וצוה עליהם לשרוף את כל אורוות הסוסים והדירים של צאנו. לאחר מכן שלח לו המלך אגרת נוספת בה הוא מבקשו לשלוח את בנו, אך העשיר עדיין מקשה עורפו ועומד בסירובו.
שלח המלך את עבדיו לשרוף את כל החציר המשמש מזון לבהמותיו של העשיר וגם הפעם המשיך העשיר לסרב.
או אז צוה המלך לעבדיו לפגוע בבניו של העשיר, כשראה כך העשיר נכנע. אך לאחר ששלח את בן המלך, היה הולך העשיר אחריו ובוכה, וי וי וי.
שאלו המלך: "מדוע הנך בוכה? הרי נגרמו לה נזקים כבדים ביותר משום שלא הסכמת לשלח את בני, ועכשיו שאתה שולחו לא אוסיף להכותך".
ענהו העשיר: "אכן כן, כל זמן שבנך היה אצלי בביתי, שהה אצלי אדם חשוב! ובזכות נוכחותו אצלי זכיתי לקבל אגרות מהמלך אלי אישית, וכמו כן היו נכנסים ויוצאים אצלי בביתי שליחי המלך. ועתה ששילחתי אותו ירדתי מגדולתי ומחשיבותי ועל כך אני מיצר!"

מאת: הרב דוד הכהן – גן יבנה.

פוסטים נוספים באתר

שטן מלפנינו ומאחרינו
שטן מלפנינו ומאחרינו

וַיִּסַּע מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים הַהֹלֵךְ לִפְנֵי מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל וַיֵּלֶךְ מֵאַחֲרֵיהֶם וַיִּסַּע עַמּוּד הֶעָנָן מִפְּנֵיהֶם וַיַּעֲמֹד מֵאַחֲרֵיהֶם: וַיָּבֹא בֵּין מַחֲנֵה מִצְרַיִם וּבֵין מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל וַיְהִי הֶעָנָן וְהַחשֶׁךְ

קרא עוד »
מזונותיו של אדם
מזונותיו של אדם

וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה הִנְנִי מַמְטִיר לָכֶם לֶחֶם מִן הַשָּׁמָיִם וְיָצָא הָעָם וְלָקְטוּ דְּבַר יוֹם בְּיוֹמוֹ לְמַעַן אֲנַסֶּנּוּ הֲיֵלֵךְ בְּתוֹרָתִי אִם לֹא: (שמות טז ד')

קרא עוד »
בין הפטיש לסדן
בין הפטיש לסדן

בפרשת בשלח מוצאים אנו את הויכוח האמוני הראשון בעולם שהתרחש על ים סוף, ההיסטוריה מלמדת שעם ישראל חי תמיד במצב של בין הפטיש לסדן עם

קרא עוד »
מבצע מטורף! ניקוי ספות עד הבית

החל מ- 250 ₪ בלבד

עסקים מומלצים באינדקס אנ"ש
דבר תורה על פרשת השבוע
תכנים חדשים שעלו לאתר
הלכות ביקור חולים

להלכה: מצווה לבקר את החולים, ומצווה זו נאמר על כל אחד מישראל. ונאמרו ג' טעמים בכך, ולכן המבקר את החולה צריך לשאול את החולה האם

מה מברכים על חמאת בוטנים?

להלכה: חמאת בוטנים ברכתה 'שהכל נהיה בדברו'. בביאור הדברים: חמאת בוטנים, יש לברך עליו ברכת 'שהכל נהיה בדברו', כמבואר בספר הליכות ברכות (סימן ר"ב אות

מה מברכים על תן צ'אפ?

להלכה: על תן צ'אפ יש לברך 'שהכל נהיה בדברו'. בביאור הדברים: תן צ'אפ הוא מחטיפי התירס, שברכתו 'שהכל נהיה בדברו', וכתב בספר הליכות ברכות (סימן

הנחת אפר בראש החתן בחופה

להלכה: בני אשכנז וחלק מבני הספרדים נהגו להניח אפר בראש החתן במקום הנחת תפילין, כמבואר בגמרא, ואילו חלק מבני הספרדים נהגו שלא להניח אפר, אלא

Translate »