שֹׁפְטִים וְשֹׁטְרִים תִּתֶּן לְךָ בְּכָל שְׁעָרֶיךָ אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ לִשְׁבָטֶיךָ וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק: (פרשת שופטים טז. יח')
פרשת שופטים נקראת תמיד בחודש אלול, ובספרים הקדושים נהגו לבאר בעיקר את הפסוק הראשון שבפרשה בהתאם לאוירת הימים הנוראים "שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך אשר ה' אלוקיך נותן לך נחלה, ושפטו את העם משפט צדק".
כתב מהרח"ו זצוק"ל שיש לאדם כמה שערים שער הראיה והם העינים. שער הריח הוא, החוטם. שער השמיעה, הם האוזנים. שער הדבור, הוא הפה. והשערים האלה שהם איבריו של אדם, על האדם לשים עליהם משמרות חזקים שופטים ושוטרים, יפקח עיניו ויקום באשמורת הבוקר וירבה בסליחות ויתודה על כל פשעיו וחטאותיו שעשה, שבזמן הזה מסוגל לקבלת התשובה, ובו נתן לנו ה' רשות לבקש על עונותינו, כמו שאמר הכתוב "דרשו ה' בהמצאו, קראוהו בהיותו קרוב".
וזה שרמז הכתוב "שופטים ושוטרים תתן לך וכו'", לשון יחיד, כלומר הפסוק בא להזהיר לכל אדם מישראל שכל אחד יגדור גדר לכל שעריו. בעינים, שלא יסתכלו במראות האסורות. באוזנים, שלא ישמע דברים של איסור רכילות ולשון הרע וכדומה. בחוטם שלא יריח בשמים של ערוה. בפה שלא ידבר דברים אסורים ושיש בהם קלות ראש, וכן שלא יאכל נבילות וטריפות ושאר מאכלות אסורות.
וכן ישים לב על כל שאר מעשיו שלא ילך לשום מקום שאפשר שימשך ממנו עבירה. ולזה אמר בכל שעריך לשון יחיד.
ואם יעשה האדם כן שישים שופטים ושוטרים על כל איבריו שלא יחטא בהם עליו נאמר "פתחו שערים ויבוא גוי צדיק", מדה כנגד מדה, כמו שהוא שם שוטרים לפקח על שעריו, כך ה' יפתח לו את שערי שמים ש"י עולמות. וידוע שיש כמה משטינים וכמה מקטרגים וכמה מלאכי חבלה, המקטרגים על האדם וכאשר נפטר האדם מן העולם הזה ונשמתו עולה למעלה, אם זכאה פותחין לה השערים, ואם לאו דוחין אותה ונועלים השערים בפניה רחמנא ליצלן, וכל מי שישכיל ויבין ויתקן מעשיו בחיי חיותו יזכה שיפתחו לו שערי שמים. ע"כ לשון מהרח"ו זיע"א.
וכך כתב גם הרב בעל שני לוחות הברית זצוק"ל. ולפי דרכו אפשר לפרש מה שכתוב "בכל שעריך לשבטיך", הם היסורין כמו שכתוב "שבטיך ומשענתיך וכו"' "שבטיך" אלו היסורים. ומה שאומר "אשר ה' נותן לך לשבטיך" לרמוז לנו שהיסורין מקורם ממדת הרחמים ככתוב "כי כאשר ייסר איש את בנו ה' אלהיך מיסרך", להעיר לב נרדמים לשוב בתשובה ואם זכה האדם ושב בתשובה, ה' הרחום סולח לו, ואם לאו שולח לו יסורין ועוכרין אותו עד שישוב בתשובה.
ואחד מעיקרי התשובה הוא לשמור שבת כהלכתה, כי כל השומר שבת כהלכתה אפילו עבד עבודה זרה כדור אנוש מוחלים לו על כל עונותיו. וזה רמז הכתוב "תשב אנוש עד דכא", אנוש, כלומר שעבד עבודה זרה כדור אנוש. תשובתו היא על ידי יסורין המכונים במלת דכא. וזה רמז הפסוק שאמר "כי תצור אל עיר ימים רבים" "עיר קטנה ואנשים בה מעט" בא לרמוז על מלחמת האדם עם המשׂטין הגדול הוא יצר הרע אשר בקרבו, כמו שפירש רש"י ז"ל. ואמר "וקראת אליה לשלום", ענין לשלום הוא שיזכך הגוף ויהיה נכנע, ובהזדככו הוא מתדבק בנשמתו וגורם לשלום בין הגוף והרוח. כמו שאמרו, תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם ואם לא יכול האדם לכבוש את היצר הרע בטבע, אזי "וצרת עליה", היינו על ידי סגופים ותעניות ותלמוד תורה ועל ידי התורה המצות והסיגופים יחלש כח היצר הרע, ואז יוכל האדם ליצר הרע ותתקבל תשובתו. (ויאמר אברהם).
מאת: הרב דוד הכהן – גן יבנה.