שלמה ורבקה הגיעו לטיפול זוגי, שלמה דיבר ללא הפסקה – ורבקה שתקה • לשתיקה פנים רבות, חיוביות וגם שליליו
זה התחיל בזוג נשוי שהגיע אלי לקליניקה. האיש, שלמה (שם בדוי) לא הפסיק לדבר בזמן שרבקה (שם בדוי) רעייתו רק שתקה.
חיכיתי בסבלנות, ניסיתי לדובבה, אבל בתוך תוכי בערתי! הרגשתי שהשתיקה שלה מאיימת עלי. הרגשתי אי נוחות, משהו בתוכי שאוהבת כל כך לדבר והרבה – לא התרגל לשתיקה הזו של רבקה.
אז אחרי הפגישה עם בני הזוג, הלכתי, לחפש ללמוד ולקרוא על השתיקה – והשגתי כמה תובנות חשובות.
נצא יחד למסע בעקבות השתיקה, ואספר לכם מה העליתי בחכתי.
השתיקה היא מציאות שאין בה מילים ולכאורה אין בה מסר – אבל מעיון והתעמקות בשתיקה ובתחושות העולות ממנה נראה כי לשתיקה יש קולות רבים שנשמעים ללא מילים, ומסר משמעותי שעובר ביניהם. אך יחד עם זאת, קל "לפספס" אותה ולתייגה כ"הפוגה בין המילים".
לשתיקה פנים רבות, חיוביות וגם שליליות
השתיקה מייצגת תובנות מעניינות, בכיוונים מגוונים והפוכים כגון: בכיוון חיובי ואף בכיוון שלילי.
דוגמה לפן החיובי של השתיקה, ניתן להיזכר בדברי רבן שמעון בן גמליאל במסכת אבות: "כל ימי גדלתי בין החכמים ולא מצאתי לגוף טוב – אלא שתיקה". אפשר גם להביא את המושג של "שתיקה כהודאה", כנאמר בדברי חז"ל "מדשתקי – שמע מינה דניחא ליה". כלומר: השתיקה מהווה הוכחה שזה בסדר.
אז יש מילים ומסרים ויש… שתיקה, וכולן מהוות דרך להביע או לקבל מסרים.
השתיקה היוותה כלי חיובי אף בסיטואציה הרגישה בין רחל אמנו ליעקב.
רחל רואה ושותקת – ראתה את המתנות שנשלחו אליה ביד אחותה ושתקה. היא לא דיברה ולא עוררה מהומה, ובעקבות שתיקתה זכתה והעמידה שני שבטים בישראל – אפרים ומנשה – יתר על השבטים! ועוד אמר לה הקב"ה: את ששתקת, חייך שבזכות אותה שתיקה (קשה, שלא לצער את אחותה) זוכרך אני שנאמר "ויזכור אלוקים את רחל".
המקורות התורניים שהבאנו ועוד דיברו במעלת השתיקה, תפקידיה והשכר הטמון בה, אך יחד עם זאת בשתיקה קיים צד נוסף ואפל.
השתיקה כ"פאסיב אגרסיב"
בעולם הטיפול הפסיכולוגי יש תופעה המכונה: "פאסיב אגרסיב" – אלימות השתיקה.
אגרסיביות פאסיבית היא אמצעי ענישה, דפוס התנהגות אלים ומסוכן שיכול להתבטא בכל מערכת יחסים. הורים משתמשים בדפוס זה כדרך ענישה כלפי ילדים, בני ובנות זוג משתמשים בו כדי להעניש אחד את השני.
ישנן מערכות יחסים המשלבות "ענישה" עקיפה באמצעות שתיקה – כביכול מציאות של היעדר תקשורת. אך מציאות זאת נחווית בצורה קשה אלימה ומסוכנת.
לא מעט מחקרים הראו שגברים בעת ויכוח ער יפנו לעיתים לאפקט "המערה" – מתכנסים בעצמם עד יעבור זעם. כפי שסיפר דור: "אני יכול להעיד על עצמי שכאשר אני נקלע לעימות מילולי או מתקפה מילולית (גלויה או סמויה), אני פשוט שותק עד כדי משותק. זה לא אגרסיב מצידי ובטח לא 'פאסיב אגרסיב' – אלא טראומות שעברתי במהלך חיי".
אז בהסתכלות ראשונית על סוגיית השתיקה עולים קולות שונים המצריכים התבוננות ומחשבה למסר המועבר דרכה, ובהתבוננות עמוקה יותר מצאתי עוד קולות ומסרים מעניינים בשתיקה.
אם גם אתם סקרנים כמוני מאיזו סוג הייתה שתיקתה של רבקה, שישבה מולי בטיפול הזוגי ונמנעה מלדבר, ואיך נמשכו הפגישות הבאות עם בני הזוג – על כך ועוד בטור הבא.
—
מירב תהילה כהן, מטפלת זוגית ואישית, בעלת מרכז "מקום לנפש ולנופש זוגי" (כתבו הודעה למספר: 053-542-6869)