אהבת ה' | פרשת יהדות

כיצד ניתן לצוות על אדם לאהוב את ה’

וְאָהַבְתָּ אֵת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ וּבְכָל מְאֹדֶךָ: (פרשת ואתחנן ו. ה’)

כיצד ניתן לצוות על אדם לאהוב את ה’ שואל הרמב”ם?

וי”ל כי ישנה מציאות של אהבת ה’ הטבועה באדם על פי מאמר הזוהר הקדוש: “קודשא בריך הוא, אורייתא וישראל חד הוא” וכיוון שנשמתנו היא חלק אֵלוֹהַ ממעל, חיבור זה מהווה למעשה את קשר האהבה הטבעית שבין האדם לבין הקדוש ברוך הוא.

ובהיות היותנו מחוברים לבורא עולם, שזה שורש הקדושה, מצווים אנו לאהבה אותו, לעבדו ולדבקה בו בעשיית מצוותיו חוקיו ומשפטיו. וממילא לא נוכל לפזול ולהיות מעבר למתרס בהיפך מהקדושה. לא נהיה חצויים לא במעשינו ולא בדעתנו, ונעשה כל מעשנו בשלימות, ובשליטה עצמית מלאה!

וידוע המעשה באותו עשיר הדור בלבושו ובחזותו שרכב על סוסו האציל לעיר הגדולה, ובדרכו עבר דרך אחד הכפרים. שם, על אם הדרך שכב לו פיסח בבגדיו הבלויים, וכולו מעלה צחנה. אותו הפיסח פשט ידו לכל עובר ושב על מנת לקבל פרוטות להחיות את נפשו.
העשיר, ממרומי סוסו האציל, הכניס ידו לכיסו וזרק פרוטה לעבר הקבצן ותכנן להמשיך בדרכו, אלא שאז פנה אליו הפיסח בלשון תחינה ושאל האם יוכל העשיר לתת לו עוד מספר פרוטות להחיות נפשו. העשיר התחשב בבקשתו, תחב ידו לכיסו והשליך אליו עוד מספר מטבעות. או אז, ללא בושה, פנה שוב הפיסח לעשיר ושאלו: “רואה אני עליך כי הינך אדם אמיד ביותר. בעל סוס, שלא שכיח לראות בארצנו. מן הסתם מה שהואלת להביא לי הוא כאין וכאפס מול עושרך הגדול. האם תוכל להביא לי שטר כסף?”
העשיר ניאות גם לבקשה זו ונתן לו שטר כסף. שמח הקבצן ואמר לעשיר: “האם אוכל לבקש ממך עוד בקשה אחת ותו לא?”
ענהו העשיר: “אם כבר – אז כבר, בין כה עכבתני. פתח פיך.”
אמר לו הקבצן הפיסח: “הינך כרגע בדרך לעיר הגדולה ואף אני רצוני להגיע לשם. האם תוכל לסייעני להגיע לשם בכך שתרכיבני מאחוריך על גב סוסך האציל?”
תמה מאוד העשיר לבקשות הרבות של הקבצן, אבל ליבו הטוב מנעו מלענות תשובה שלילית. הוא הושיט ידו וסייע לקבצן לעלות על גב סוסו שכן ריחם עליו כי פיסח היה. וכך יצאו לדרך – העשיר מקדימה והפיסח מאחור, דוהרים על גב הסוס לעיר הגדולה.
לאחר כברת דרך היכה הקבצן קלות על גב העשיר ואמר לו: “ראה, הנני פיסח וסוסך הינו מהיר בדהרתו ולכן אני מאבד שיווי משקל וכמעט נופל מגב הסוס. אתה אדם כל כך טוב, האם תוכל להתחשב בי עוד פעם אחת בכך שתאפשר לי לשבת קדימה, על האוכף, ואז יציבותי תהיה טובה יותר, שכן אוכל לאזן עצמי על ידי תפיסה במושכות?”
העשיר הטוב ניאות גם לזאת, ירד מן הסוס והחליף מקומות עם הפיסח, וכך בשלווה רבה הגיעו לעיר הגדולה לכיכר המרכזית. ברגע שהגיעו ליעדם, פנה העשיר לאורחו למסע ואמר לו: “הנה הגענו סוף סוף. רד בזהירות מסוסי כדי שאוכל להמשיך בדרכי לעיסוקיי.”
לפתע ענה לו הקבצן: “סליחה?! סוסך?! מה פתאום? זהו סוסי ואני עשיתי לך טובה שהבאתיך עד לכאן וכעת אתה מבקש גם את סוסי?”
העשיר נדהם מגודל חוצפת הקבצן, אולם מיד התעשת וביקש שוב בצורה מנומסת מהקבצן שירד מסוסו משום שהוא מעכב אותו. ללא ניד עפעף השיב הקבצן: “אם תמשיך לחזור שוב ושוב על שקריך, אני ארים כאן קול זעקה על העוול העצום שאתה גורם לי! ואז, ללא התראה מוקדמת, החל הקבצן הפיסח לצרוח בקולי קולות: “הצילו אותי! גנב! עשקן! גוזלים ממני את סוסי! עיזרו לי, אנשים טובים!”
וכך היה צועק וצועק, עד שהתכנסו סביבם אנשים רבים שראו אדם עשיר לבוש בהדר “מתעלל” באדם מסכן ופיסח, שכל מה שיש לו זהו “סוסו” היחיד.
מיד החל ההמון לגדף את העשיר, תוך כדי שהשליכו לעברו מכל הבא ליד, מאיימים על חייו ועוד. “אינך מתבייש?” – צעקו לעברו – “כל מה שיש לעני זה בחייו זהו סוסו היחיד, ואתה שיש לך כל טוב חפץ גם בסוס זה?”
העשיר כמובן לא ויתר ומיד פנה לבית המשפט המקומי, על מנת לתבוע את הקמצן ולהוציא לאור את האמת. הקבצן ללא היסוס התייצב בפני השופטים וטען כי העשיר הלז הינו עשקן וסיפר כי הוא עשה טובה לעשיר והרכיבו על סוסו ועכשיו לפתע העשיר דורש ממנו את סוסו…
העשיר סיפר לשופטים את כל הסיפור מתחילתו, כיצד ביקש ממנו הקבצן הפיסח כסף ועוד כסף והוא ניאות לבקשותיו, ולבסוף ניאות אף להרכיבו על סוסו לעיר הגדולה, ובהמשך הדרך הואיל גם לתת לפיסח להחזיק במושכות על מנת שלא יפול בגלל דהרת הסוס.
השופטים חככו במחשבתם, ולאחר דיון קצר פנו לעשיר ואמרו: “מהסתכלותנו בך וברוב עושר ויקר לבושך וחזותך, רואים אנו כי הסוס ההדור והאציל ששויו יקר אכן שייך ומתאים לאדם כמוך. אולם, אם היה שלך מחוייב היה שאתה היית שולט בו. חזקה על מי שמחזיק במושכות ויושב קדימה שהוא בעל הסוס, לכן למרות התלבטויותינו נאלצים אנו לפסוק פה אחד כי בעל הסוס הוא פיסח ולא אתה! “

כמובן שמעשה זה צועק עד לשמים, והמתבונן מהצד צועק: “עוול נוראי!” אבל… הפתח שנפתח כאן הוביל לשליטה של היצר באדם כולו.

כל החכמה כאן היא פשוט לא להיקלע למצב ולמציאות בו הוא יכול להכשילך. אדם שהחליק במקום ציבורי לבור עמוק וזאת בשל ש”טייל” לו על שפת הבור, אי אפשר לבוא אליו בטענות למה החליק פנימה, אלא התביעה כלפיו היא “למה פרצת גדר ולמרות שלטי האזהרה המורים על סכנת ההתקרבות לבור, בכל זאת התקרבת?”
המורם מהם, כי גם כאשר אדם עושה מעשה טוב כל שהוא, לעולם לא יתן השליטה ביד אחרים, אלא תמיד ידאג שהמושכות יהיו בידיו.

מאת: הרב דוד הכהן – גן יבנה

פוסטים נוספים באתר

נחמו נחמו עמי | פרשת יהדות
נחמו נחמו עמי

נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי יֹאמַר אֱלֹהֵיכֶם: (ישעיה מ. ב‘) לאחר קריאת הפטרת חזון, בה רואים אנו כי כאב אוהב ודואג המוכיח מידי פעם את בניו. כן

קרא עוד »
כל דעביד רחמנא לטב עביד | פרשת יהדות
כל דעביד רחמנא לטב עביד

וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל לְבָבֶךָ כִּי יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת אֵין עוֹד: (פרשת ואתחנן ד. לט’) מובא בשמו של “האלשיך הקדוש”

קרא עוד »
פרידת מנהיג | פרשת יהדות
פרידת מנהיג

וַיהוָה הִתְאַנֶּף בִּי עַל דִּבְרֵיכֶם וַיִּשָּׁבַע לְבִלְתִּי עָבְרִי אֶת הַיַּרְדֵּן וּלְבִלְתִּי בֹא אֶל הָאָרֶץ הַטּוֹבָה אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה: כִּי אָנֹכִי מֵת בָּאָרֶץ

קרא עוד »
אהבתם? שתפו ברשת!
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
תכנים חדשים שעלו לאתר
פרשת ראה | פרשת יהדות
פרשת ראה

פרשת ראה פרשת ראה המלא – עם ניקוד וטעמים – חידושי תורה ופרפראות על הפרשה פרשת ראה פרק יא’ ראשון (כו) רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם

פרשת עקב | פרשת יהדות
פרשת עקב

פרשת עקב פרשת עקב המלא – עם ניקוד וטעמים – חידושי תורה ופרפראות על הפרשה פרשת עקב פרק ז’ ראשון (יב) וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת

פרשת ואתחנן | פרשת יהדות
פרשת ואתחנן

פרשת ואתחנן פרשת ואתחנן המלא – עם ניקוד וטעמים – חידושי תורה ופרפראות על הפרשה פרשת ואתחנן פרק ג’ ראשון (כג) וָאֶתְחַנַּן אֶל יְהוָה בָּעֵת

הלכות תפילין

מצוות תפילין, היא מצווה מהתורה כמו שנאמר “וקשרת לאות על ידך והיו לטוטפות בין עינך”. ולכן מחויב אדם להניח תפילין בכל יום, וחייב שיהיו עליו

הלכות מעלית חשמל בשבת

מעלית חשמל שבת היא פיתוח ישראלי בעקבות בנייה של בניינים רבי קומות, ומהם מתגוררים לא מעט דיירים שומרי שבת ולא מעוניינים לחלל השבת המציאו מנגנון

מעוניינים לפרסם כתבה? השאירו פרטים!
Translate »
שינוי גודל גופנים
ניגודיות