הבטחת הקב"ה לעם ישראל | פרשת יהדות

הבטחת הקב”ה לעם ישראל

לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי יְהוָה וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים: (פרשת וארא ו. ו’).

הבטחת הקב”ה להוציא את עם ישראל ממצרים הולכת ומתגשמת קורמת עור וגידים ובאה לידי ביטוי בארבע לשונות של גאולה, והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים והצלתי אתכם מעבודתם, וגאלתי אתכם בזרוע נטויה ובשפטים גדולים ולקחתי אתכם לי לעם והייתי לכם לאלוקים.
ולכשנתבונן: “ולקחתי אתכם לי לעם” זו היתה הפסגה, מתן תורה. לפני כן: “וגאלתי אתכם בזרוע נטויה” זו היציאה עצמה ממצרים. ולפני כן: “והצלתי אתכם מעבודתם” זה שאמרו חז”ל (ראש השנה יא.) שעוד בראש השנה פסקה עבודה מאבותינו במצרים. אם כן, מהו שנאמר בתחילה “והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים”, איזה שלב זה בא לבטא בגאולה?

ברם, כך שנו רבותינו: “והוצאתי אתכם מתחת סבלות מצרים” הוא שלב ההתחלה, שלב של התנערות. עד אז היתה השלמה עם המצב, היתה אדישות, סובלנות מדוכדכת, סבלנות מיואשת. בדומה למצבנו כיום, כאותו חולה שכל מאוויו לשפר את תנוחת שכיבתו ותו לא. כך לא נגאלים. התנאי הראשון והבסיסי הוא הרצון להיגאל, להכיר בנחיצות השינוי והגאולה, להתנער מהאדישות, ולצאת מהשאננות.
וְיָדְעוּ מִצְרַיִם כִּי אֲנִי יְהוָה בִּנְטֹתִי אֶת יָדִי עַל מִצְרָיִם וְהוֹצֵאתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִתּוֹכָם: (שמות ז. ה’).

רבינו יוסף חיים זצ”ל כתב, התיבה “מצרים” מתחילה במ”ם פתוחה וסופה מ”ם סתומה. שנכנסו למצרים זה בנקל, אבל לצאת מתוכה אי אפשר, כי המצרים כבשום לעבדים, וסגרו חומותיה במשמרות ובכשפים, עד כדי שאפילו עבד בודד לא יכול היה לצאת משם, על אחת כמה עם שלם. וזה שאמר ה’ יתברך: “והוצאתי את בני ישראל מתוכם”, נוטריקון מתוך מ”ם סתומה, שהקדוש ברוך הוא שבר מוטות עולנו והוציאנו קוממיות.

מאת: הרב דוד הכהן – גן יבנה.

פוסטים נוספים באתר

ואני אקשה את לב פרעה | פרשת יהדות
ואני אקשה את לב פרעה

 וַאֲנִי אַקְשֶׁה אֶת לֵב פַּרְעֹה וְהִרְבֵּיתִי אֶת אֹתֹתַי וְאֶת מוֹפְתַי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם: (פרשת וארא ז. ג’) חקרו המפרשים בעניין עשרת המכות ועל מה שהתעולל ה’

קרא עוד »
לתת אותה לכם מורשה | פרשת יהדות
לתת אותה לכם מורשה

וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי יְהוָה: (פרשת וארא ו. ח’). פעמיים בתורה

קרא עוד »
גאולה מדינית ורוחנית | פרשת יהדות
גאולה מדינית ורוחנית

לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי יְהוָה וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים: וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי

קרא עוד »
אהבתם? שתפו ברשת!
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
תכנים חדשים שעלו לאתר
האם מותר להרוג ג’וק בשבת?

להלכה: אסור להרוג ג’וק בשבת, וכן אסור להרוג יתושים וכדומה, על אף שהם עוקצים אותו ומפריעים לא באכילתו, משום נטילת נשמה שהדבר אסור מהתורה.אבל לרסס

האם מותר לבלוע כדורים בשבת?

להלכה: יש חילוק בין סוגי הכדורים:כדורים כגון אקמול, דקסמול וכדומה שהם למטרת כאב ראש/בטן/צינון וכיוצ”ב לדעת רוב הפוסקים אסורים בשבת.אך אם נפל למשכב, או שסובל

האם אישה כשרה לכתוב מגילה?

נשאלתי מהאברך רבי עמנואל דויב שליט”א שביקש לכתוב מגילה לעצמו ולהרגיש סיפוק שאדם שמח ממעשה ידיו ואשת חבר חשקה גם היא בכתיבה כנאמר במגילה וגם

אמירת במה מדליקין בבית האבל

מנהג ישראל מקדמא דנא לומר פרק  משנת במה מדליקין בזמן קבלת שבת והביאו מרן (בסימן ר”ע) ומרן הביא באיזה זמן אין לומר אך לא הביא

מעוניינים לפרסם כתבה? השאירו פרטים!
Translate »
שינוי גודל גופנים
ניגודיות