אז ישיר משה | פרשת יהדות

אז ישיר משה

אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַה’ (פרשת בשלח ט”ו א’).

אז ישיר משה, הדא הוא דכתיב (משלי לא, כו): פיה פתחה בחכמה ותורת חסד על לשונה, מיום שברא הקדוש ברוך הוא את העולם ועד שעמדו ישראל על הים לא מצינו אדם שאמר שירה להקדוש ברוך הוא אלא ישראל, ברא אדם הראשון ולא אמר שירה, הציל אברהם מכבשן האש ומן המלכים ולא אמר שירה, וכן יצחק מן המאכלת ולא אמר שירה, וכן יעקב מן המלאך ומן עשו ומן אנשי שכם ולא אמר שירה, כיון שבאו ישראל לים ונקרע להם, מיד אמרו שירה לפני הקדוש ברוך הוא, שנאמר: אז ישיר משה ובני ישראל, הוי: פיה פתחה בחכמה, אמר הקדוש ברוך הוא לאלו הייתי מצפה. (שמות רבה כ”ג. ד’)

עד התרחשותו של הנס הגדול של קריעת הים, המצרים רדפו אחרי בני ישראל, “וייראו מאוד… ויאמרו המבלי אין קברים במצרים לקחתנו למות במדבר, מה זאת עשית לנו להוציאנו ממצרים”, (שמות יד, יא.). היתה חרטה בלבם על הכל, עד שבקשו לחזור למצרים לעבדות, וחלקם בקשו לקפוץ אל הים ולהתאבד, והנה הקדוש ברוך ברחמיו ובחסדיו, קרע את הים לגזרים, ובני ישראל עוברים בתוך הים ביבשה, והמים להם חומה מימינם ומשמאלם, וכשעוברים הם, נפלו חומות המים על צורריהם והים פלט גופותיהם אל החוף, ואז בני ישראל נושאים את שירתם ועל כך נאמר במדרש שהקדוש ברוך הוא היה מצפה לשירה זו.

ובאמת יש לשאול מה המיוחד בשירה זו עד כדי שהיה הקדוש ברוך הוא מצפה לה?

לכשנתעמק בשירת עם ישראל נגלה איפוא ששירתם היתה לא על המהפך שאירע כהרף עין במצבם, שהרי בשירתם לא הזכירו כלל את הצלתם ממצרים, את הסרת האיום מעליהם, את הנקמה באויביהם, את שיחרורם מהעבדות. על מה כן שוררו? “אשירה לה’, כי גאה גאה! ה’ איש מלחמה! ימינך ה’ נאדרי בכח! מי כמוך באלים ה’! ה’ ימלוך לעולם ועד”!
יש כאן הסחת דעת מכוונת של עם ישראל מכל הצלתם, מסכנת השבתם לעבדות עולם! על מה כן הם משוררים? על אמונתם האבסולוטית בבורא עולם, והעמדת כבוד שמים בראש מעייניהם, כי רק לה’ התהילה, ועיניהם נשואות להמשך דרכם לנחול את הארץ הטובה, ולא לשם מנוחה ונחלה, לא כדי להשיג חירות ועצמאות, לא בכדי לשבת איש תחת גפנו ותאנתו ולחיות חיי שלווה, אלא: “תביאמו ותטעמו בהר נחלתך, מכון לשבתך פעלת ה’, מקדש ה’ כוננו ידך”. כדי לזכות להשראת שכינה.
אשר על כן לשירה זו היה הקדוש ברוך הוא מצפה, כאשר כל תחושותיהם של עם ישראל חברו יחדיו ויצאו מגרונם כאיש אחד, בשירת אמונה והודיה לבורא עולם גואלם, וזכתה שירה זו להיות שירה נצחית שתיאמר תמיד עד בוא גואל שנאמר אז ישיר ישראל, ישיר תמיד, גם בעתיד.

מאת: הרב דוד הכהן – גן יבנה.

פוסטים נוספים באתר

ולא קרב זה אל זה כל הלילה | פרשת יהדות
ולא קרב זה אל זה כל הלילה

“וַיָּבֹא בֵּין מַחֲנֵה מִצְרַיִם וּבֵין מַחֲנֵה יִשְׂרָאֵל וַיְהִי הֶעָנָן וְהַחֹשֶׁךְ וַיָּאֶר אֶת הַלָּיְלָה וְלֹא קָרַב זֶה אֶל זֶה כָּל הַלָּיְלָה”: (פרשת בשלח יד. כ’)אמרו רז”ל

קרא עוד »
ה' ילחם לכם | פרשת יהדות
ה’ ילחם לכם

וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָעָם אַל תִּירָאוּ הִתְיַצְבוּ וּרְאוּ אֶת יְשׁוּעַת יְהוָה אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה לָכֶם הַיּוֹם כִּי אֲשֶׁר רְאִיתֶם אֶת מִצְרַיִם הַיּוֹם לֹא תֹסִיפוּ לִרְאֹתָם עוֹד

קרא עוד »
ראה הים וינוס | פרשת יהדות
ראה הים וינוס

“הים ראה וינוס” (תהילים קיד).מה ראה? ראה ארונו של יוסף יורד לים, אמר הקדוש ברוך הוא, ינוס מפני הנס שנאמר: “ויעזוב בגדו בידה וינס ויצא

קרא עוד »
אהבתם? שתפו ברשת!
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב telegram
תכנים חדשים שעלו לאתר
פרשת ראה | פרשת יהדות
פרשת ראה

פרשת ראה פרשת ראה המלא – עם ניקוד וטעמים – חידושי תורה ופרפראות על הפרשה פרשת ראה פרק יא’ ראשון (כו) רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם

פרשת עקב | פרשת יהדות
פרשת עקב

פרשת עקב פרשת עקב המלא – עם ניקוד וטעמים – חידושי תורה ופרפראות על הפרשה פרשת עקב פרק ז’ ראשון (יב) וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת

פרשת ואתחנן | פרשת יהדות
פרשת ואתחנן

פרשת ואתחנן פרשת ואתחנן המלא – עם ניקוד וטעמים – חידושי תורה ופרפראות על הפרשה פרשת ואתחנן פרק ג’ ראשון (כג) וָאֶתְחַנַּן אֶל יְהוָה בָּעֵת

הלכות תפילין

מצוות תפילין, היא מצווה מהתורה כמו שנאמר “וקשרת לאות על ידך והיו לטוטפות בין עינך”. ולכן מחויב אדם להניח תפילין בכל יום, וחייב שיהיו עליו

הלכות מעלית חשמל בשבת

מעלית חשמל שבת היא פיתוח ישראלי בעקבות בנייה של בניינים רבי קומות, ומהם מתגוררים לא מעט דיירים שומרי שבת ולא מעוניינים לחלל השבת המציאו מנגנון

מעוניינים לפרסם כתבה? השאירו פרטים!
Translate »
שינוי גודל גופנים
ניגודיות